Huta szkła Guardian w Częstochowie jest częścią amerykańskiego przedsiębiorstwa Guardian Industries. Firma produkuje szkło i produkty szklane. Zatrudnia ponad 19 tys. osób i prowadzi działalność w 20 krajach Ameryki Północnej i Południowej, Europy, Azji, Afryki i na Bliskim Wschodzie. Zakład został wybudowany w latach 2001–2002 i jest jedną z najnowocześniejszych hut szkła na świecie. Guardian Industries wybrał tę lokalizację ze względu na potencjał rozwojowy, a przede wszystkim bardzo dobrze wykwalifikowaną kadrę. W 2002 r. została uruchomiona linia produkcji szkła typu float – bezbarwnego i płaskiego. We wrześniu 2003 r., w ramach drugiego etapu inwestycji, oddano do eksploatacji nowoczesną technologicznie linię do produkcji szkła powlekanego, bazującą na technice rozpylania magnetronowego (tzw. coater).

W Guardian Częstochowa priorytetem jest bezpieczeństwo pracowników, zarówno własnych, jak i z firm zewnętrznych oraz gości. By ten cel osiągnąć, kierownictwo zakładu musi zadbać, aby osoby przebywające na jego terenie stosowały się do przepisów z zakresu bezpieczeństwa i higieny pracy. Jednym z narzędzi do tego wykorzystywanych jest szkolenie dla pracowników przy użyciu specjalnie przeznaczonych do tego celu kiosków multimedialnych.

Podstawowym i głównym celem wdrożenia tego rozwiązania była chęć sprawdzenia stanu wiedzy pracowników firm zewnętrznych po odbyciu szkolenia za pomocą egzaminu sprawdzającego. Drugim celem była optymalizacja czasu szkoleń – tłumaczy Monika Łapaj, specjalista ds. BHP w Hucie Guardian Częstochowa.

Wszystkie firmy, a zwłaszcza te z sektora przemysłowego, muszą spełniać rygorystyczne wymagania z zakresu BHP. Każdy pracownik musi być odpowiednio przeszkolony oraz używać specjalnego ubioru: okularów ochronnych, kamizelki odblaskowej, butów ochronnych oraz innych elementów stroju roboczego. Specyfika pracy w zakładach produkcyjnych wiąże się też z koniecznością przeprowadzania szkoleń i testów dla podwykonawców lub gości. Do tej pory w Hucie Guardian każda z tych osób otrzymywała listę zasad BHP w formie papierowej oraz test ich znajomości do wypełnienia. Na tej podstawie goście otrzymywali od koordynatorów jednorazowe karty uprawniające do wejścia na teren hali produkcyjnej.

Kierownictwo zakładu chciało odejść od testu w formie papierowej i zdecydowało się na bardziej efektywną formę multimedialną. Skutkiem tego był projekt automatyzacji całego procesu zapoznawania się z zasadami BHP, tak aby nie wymagał uczestnictwa specjalisty z tej dziedziny.

Obserwujemy u klientów generalną potrzebę wprowadzania rozwiązań cyfrowych w działach BHP. Bywając w wielu firmach z sektora produkcyjnego, sami niejednokrotnie musieliśmy przechodzić testy BHP w formie papierowej, nawet jeśli spotkanie dotyczyło wyłącznie spraw biznesowych. Ucyfrowienie takich szkoleń znacznie usprawnia ten proces – wyjaśnia Dawid Manuszak, Product Manager w Dziale Systemów Audiowizualnych Veracomp.

 

Innowacyjne rozwiązanie skrojone na miarę

W odpowiedzi na potrzeby klienta powstał wyjątkowy projekt systemu automatyzującego szkolenia BHP. Wdrożenie obejmowało zaprojektowanie i wyprodukowanie multimedialnego kiosku, składającego się z ekranu dotykowego, playera i drukarki, a także aplikacji do szkoleń BHP.

Rozwiązanie, które wdrożyliśmy, powstało specjalnie dla Huty Guardian. Nie znajdziemy go na półkach w sklepie. Kiosk multimedialny jest efektem współpracy, podczas której każda ze stron, a więc dystrybutor, integrator i sam klient, miała swój udział zarówno w projektowaniu funkcjonalności, jak i samego wyglądu urządzenia – podkreśla Dawid Manuszak z Veracompu.

Krakowski dystrybutor dostarczył sprzęt oraz udzielał specjalistycznego wsparcia w procesie planowania, projektowania i wdrażania rozwiązania.

Projekt obejmował też kwestię zaprojektowania konstrukcji i doradzania w procesie tworzenia specjalnej aplikacji praktycznie od zera. Jest to dla nas nowa przestrzeń biznesowa, ponieważ jesteśmy dystrybutorem dostarczającym przede wszystkim rozwiązania sprzętowe – dodaje Dawid Manuszak.

Za dostawę, konfigurację, montaż oraz wykonanie konstrukcji kiosków odpowiadała firma DMC Systemy Audiowizualne. Na każdym etapie realizacji – obejmującym planowanie, projektowanie oraz wdrażanie – integrator mógł liczyć na wsparcie Veracompu.

Największym wyzwaniem w tym projekcie była integracja wszystkich elementów znajdujących się w kioskach oraz terminowa realizacja. Niełatwe było również stworzenie aplikacji, która spełniałaby wszelkie oczekiwania klienta. Dzięki doświadczeniu i zaangażowaniu dystrybutora współpraca z Veracompem przebiegała jak zawsze wzorowo – ocenia Piotr Wyleżoł, prezes DMC.

Wdrożone rozwiązanie

W ramach projektu wdrożono trzy kioski do szkoleń BHP. Każdy z nich składa się z:
• monitora Samsung PM32F-BC,
• playera Onelan OL-HD-RTL-1F-S,
• drukarki etykiet,
• aplikacji do szkolenia BHP,
 • obudowy kiosku.

Ekran dotykowy Samsung PM32F-BC o przekątnej długości 32 cali umożliwia użytkownikom bezproblemową nawigację i intuicyjne korzystanie z aplikacji do szkoleń. Zapewnia szybki czas reakcji na polecenia, wysoką jasność i doskonałą widoczność treści nawet w mocnym świetle, a także odporność na pył, co jest niezwykle ważne w zakładzie produkcyjnym. Urządzenie działa pod kontrolą uniwersalnego systemu operacyjnego Tizen.

Onelan OL-HD-RTL-1F-S to podstawowy odtwarzacz Digital Signage, mieszczący się w niedużej obudowie. Ten model został zaprojektowany z myślą o zastosowaniach w niewielkich przestrzeniach, dzięki czemu idealnie sprawdził się w obudowie kiosku multimedialnego. Urządzenie wyposażone jest w procesor Intel Celeron 3865U, 4 GB RAM i 32 GB SSD. Umożliwia odtwarzanie treści w większości popularnych formatów oraz połączenie z siecią.

 

Warto inwestować w BHP

Stosowanie wdrożonych urządzeń umożliwia przeprowadzanie szkoleń BHP, dzięki którym pracownicy zapoznawani są z regułami obowiązującymi na terenie zakładu. Znajomość zasad oraz zagrożeń podnosi poziom ich świadomości. Jest to jedna z dróg do osiągnięcia naszego celu, czyli zera incydentów. Proces szkolenia, gdy wszystko działa poprawnie, znacznie skraca czas poświęcany przez dział EHS na podstawowe szkolenia dla pracowników firm zewnętrznych i gości. Ponadto dwie niezależne grupy podwykonawców mogą mieć dwa szkolenia jednocześnie – podkreśla Monika Łapaj.

Piotr Wyleżoł dodaje, że dzięki dostarczonemu rozwiązaniu firma Guardian usprawniła procedury związane ze szkoleniem z zakresu BHP odwiedzających firmę gości. System został zautomatyzowany, co zapewnia oszczędność czasu.

Wprawdzie kioski multimedialne wprowadzone w Hucie Guardian Częstochowa zostały zaprojektowane specjalnie dla tej firmy, ale takie rozwiązania mogą być wdrożone z sukcesem w każdej innej instytucji o podobnych potrzebach.

Tego typu rozwiązanie sprawdzi się wszędzie tam, gdzie klient jest świadomy, że liczba wypadków wpływa na efektywność produkcji. Im większe zagrożenie, tym większa jest konieczność inwestowania w propagowanie BHP. W tym zakresie poza kioskami mogą zostać wykorzystane też ekrany informacyjne z odpowiednimi instrukcjami czy komunikatami, umieszczane w halach produkcyjnych, na korytarzach lub w szatniach. Dzięki technologii, którą dostarczamy, specjalista BHP jest w stanie jednocześnie dotrzeć do wszystkich pracowników. Ten proces już trwa. Firmy produkcyjne coraz częściej wykorzystują nowoczesne technologie do komunikacji z personelem – zaznacza Dawid Manuszak.

W przedsiębiorstwach produkcyjnych większość pracowników nie jest wyposażona w sprzęt IT. Z tego względu działania informacyjne muszą bazować na nośnikach, które są ogólnodostępne, czyli na plakatach lub tablicach informacyjnych. Okazuje się jednak, że z powodzeniem można zastąpić je multimedialnym, atrakcyjnym i łatwym w obsłudze ekranem. Dzięki elektronicznym narzędziom firmy mogą wyeliminować wiele kosztów, np. drukowania plakatów, ulotek oraz innych materiałów. Oszczędności generuje również krótszy czas pracy specjalistów BHP, którzy nie muszą zajmować się przeprowadzaniem indywidualnych szkoleń.