Warszawska spółka ATM Systemy Informatyczne S.A. (ATM SI)
rozszerzyła niedawno swoje portfolio o usługi cloud computingu typu IaaS
(Infrastructure as a Service). Polegają one na udostępnianiu klientom
infrastruktury teleinformatycznej, która ma służyć do przetwarzania,
przechowywania oraz prezentacji danych za pośrednictwem Internetu, i obejmują:
pamięć operacyjną i dyskową, moc obliczeniową, a także infrastrukturę sieciową.
Firma proponuje też usługi telekomunikacyjne oraz tzw. managed services,
związane m.in. z monitoringiem, zarządzaniem systemami operacyjnymi, siecią i
użytkownikami, backupem i archiwizacją oraz bezpieczeństwem. ATM SI jest Gold
Partnerem Microsoftu (specjalizacja: serwery), niedługo ma uzyskać status
Silver Partnera w zakresie Unified Communications, wirtualizacji i zarządzania
systemami.

 

Składniki infrastruktury…

Swoją ofertę cloud computingu ATM SI zbudowało w oparciu o
infrastrukturę HP BladeSystem Matrix oraz rozwiązania Microsoftu. Między innymi
posłużono się Windows Server 2008 Hyper-V.
Po wejściu na rynek Windows Server 2008 technika wirtualizacyjna Hyper-V stała
się integralną częścią tego systemu operacyjnego. Wykorzystujemy też już
wcześniej używaną technologię klastrów zapewniającą wysoką dostępność danych

– mówi Tomasz Kadlewicz, dyrektor Działu Systemów i Outsourcingu ATM SI. – Windows Server 2008 R2 wprowadza nową
wersję Hyper-V, która umożliwia uzyskanie oszczędności związanych z
wirtualizacją.

Oprócz Windows Server 2008 Hyper-V ATM SI wykorzystało
Microsoft System Center. Jak mówi przedstawiciel spółki, rozwiązanie to służy
do automatycznego zarządzania fizycznymi i wirtualnymi środowiskami IT w
centrach danych, komputerami klienckimi i innymi urządzeniami. Budując swoją
infrastrukturę, ATM SI zastosowało również oprogramowanie System Center
Operations Manager (SCOM). – SCOM
umożliwia obniżenie kosztów zarządzania centrami danych wyposażonymi w
serwerowe systemy operacyjne i hyper-visors w wyniku użycia jednego, znanego i
łatwego w użyciu interfejsu
– tłumaczy Tomasz Kadlewicz.

Według niego oprogramowanie to pozwala uzyskać wiele
informacji dotyczących nie tylko stanu infrastruktury zwią-zanego z jej
dostępnością i wydajnością, ale również usług realizowanych w ramach
posiadanego środowiska. – Dzięki niemu
można uzyskać szybki wgląd w stan środowiska IT oraz monitorować stan aplikacji
funkcjonujących w różnych systemach i pod różnymi obciążeniami –
wyjaśnia
Tomasz Kadlewicz.

ATM SI wykorzystało także rozwiązania System Center Virtual
Machine Manager (SCVMM). SCVMM umożliwia scentralizowane zarządzanie
infrastrukturą fizyczną i wirtualną, poprawiając jednocześnie wykorzystanie serwerów
i zapewniając dynamiczną optymalizację zasobów przydzielonych do poszczególnych
platform wirtualnych.

 

…i jej baza

Oprócz rozwiązań Microsoftu podstawą budowy infrastruktury
ATM SI jest platforma HP BladeSystem Matrix. – To infrastruktura konwergentna, która integruje zasoby obliczeniowe,
pamięci masowe i rozwiązania sieciowe. Celem jest automatyzacja zadań
związanych z wdrażaniem i udostępnianiem zasobów w ramach świadczonych usług
IaaS
– twierdzi Tomasz Kadlewicz.
Jej zaletę stanowi dynamiczne alokowanie zasobów i szybka budowa środowiska
obliczeniowego, dostosowanego do aktualnych potrzeb klientów. Całością można
zarządzać z jednego miejsca za pomocą interfejsu HP Insight Orchestration,
pozwalającego na szybkie wdrażanie i optymalizację pracy całej infrastruktury.

Platforma HP BladeSystem Matrix jest rozwiązaniem
integrującym sprzęt, oprogramowanie oraz usługi. Przedstawiciel ATM SI mówi, że
stworzono ją w oparciu o sprawdzone produkty HP, takie jak Virtual Connect,
oprogramowanie do zarządzania HP System Insight Manager, serwery blade
ProLiant, a także współużytkowaną pamięć masową – Fibre Channel SAN. HP
BladeSystem Matrix łączy w sobie wszystkie cechy infrastruktury
konwergentnej HP.

 
Co klientowi po chmurze

Prowadzenie biznesu
wymusza stworze-nie zintegrowanej, wydajnej i wygodnej w zarządzaniu
infrastruktury informatycznej
– uważa Tomasz Kadlewicz. – Tymczasem zadanie to z punktu widzenia
przedsiębiorstwa może być nie do wykonania, ze względu na konieczność
zaangażowania w jego realizację zespołów pracowników oraz poniesienia dużych
nakładów finansowych, związanych z zakupem takiej infrastruktury oraz jej
wdrożeniem i integracją z istniejącym systemem informatycznym.
Zdaniem
reprezentanta warszawskiej spółki wyjściem dla firm może być oferta cloud
computingu dotycząca wynajmu mocy obliczeniowej. – W tym przypadku mamy do czynienia z systemem opartym na chmurze i
stworzonym od podstaw
– wyjaśnia Tomasz Kadlewicz. – Spełnia on najbardziej wyrafinowane wymagania przedsiębiorstw związane
z niezawodnością, elastycznością oraz bezpieczeństwem.

Dzięki temu klienci mogą skoncentrować się na podstawowej
działalności oraz rozwijać biznes, minimalizując jednocześnie koszty związane z
utrzymaniem infrastruktury IT. Trend ten jest wodą na młyn takich firm jak ATM
SI, która zajmuje się integracją systemów teleinformatycznych i doradztwem w
dziedzinie projektowania infrastruktury centrów danych.

Obecnie z usługi
przetwarzania w ramach cloud computingu korzysta nie więcej niż 5 proc.
polskich firm
– ocenia Tomasz Kadlewicz. Największą grupą potencjalnych
klientów mają być małe i średnie przedsiębiorstwa, a także instytucje finansowe
(będą zwracać szczególną uwagę na bezpieczeństwo rozwiązań w chmurze), firmy
produkcyjne, telekomunikacyjne oraz sektor publiczny.

W opinii Tomasza Kadlewicza prognozowany na kolejne lata
wzrost wartości rynku IT zwiększy zainteresowanie klientów chmurami
obliczeniowymi. Ma się to wiązać z powolnym powrotem koniunktury, a także
starzeniem się zasobów informatycznych w firmach. Menedżerowie IT nie będą
musieli zastanawiać się nad wyborem technologii ani wdrażać samodzielnie
złożonych środowisk związanych z cloud computingiem. – Widać coraz większe zainteresowanie tym rodzajem usług – uważa
Kadlewicz. – Do ważniejszych kryteriów,
decydujących o przejściu do modelu cloud, należą: czynniki ekonomiczne, łatwość
i szybkość wdrożenia, elastyczność zwiększania i zmniejszania zasobów.

Według niego chmura może zainteresować takie firmy, które
zaczynają działalność, rozszerzają ją lub planują wymianę sprzętu, a także te,
które zamierzają reorganizować procesy biznesowe. Do usług cloud computingu,
których sprzedaż może szybko rosnąć, zaliczane są m.in. produkty dla branży
reklamowej i e-commerce i wszelkie aplikacje oferowane w modelu SaaS (Software
as a Service).

 

Zalety System Center Virtual Machine Manager (SCVMM) według
ATM SI

– centralne tworzenie maszyn wirtualnych i zarządzanie nimi
w całym centrum

przetwarzania danych

– łatwa konsolidacja serwerów fizycznych w celu
przeniesienia ich na wirtualne hosty

– szybkie wdrażanie i optymalizacja nowych i już
istniejących maszyn wirtualnych

Korzyści z nowej wersji Hyper-V według ATM SI

– lepszy dostęp do zwirtualizowanych centrów przetwarzania
danych za pomocą

akcesoriów, takich jak Live Migration

– poprawa zarządzania wirtualnymi centrami danych w efekcie
integracji z Windows

PowerShell i System Center

– zwiększona wydajność maszyny wirtualnej, uzyskana dzięki
zastosowaniu trybu

zgodności procesora

– większa skalowalność, dzięki wsparciu dla 64 procesorów
logicznych

– lepsza wydajność sieci wirtualnych

– prostsze wdrożenia fizyczne i wirtualne za pomocą plików
VHD

Informacje o ATM SI

Firma ATM Systemy Informatyczne powstała w wyniku połączenia
z KLK, spółką z grupy kapitałowej ATM, działającą od 1988 r. Oferta ATM SI
dotyczy m.in. projektowania, budowy i utrzymania infrastruktury
teleinformatycznej, systemów bezpieczeństwa informatycznego i ciągłości dostępu
do informacji oraz outsourcingu.

 

 

IaaS jest potrzebne

 

CRN Polska rozmawia z Tomaszem Kadlewiczem, dyrektorem
Działu Systemów i Outsourcingu w ATM SI.

 

CRN Polska Macie już chętnych na wasze usługi cloud
computingu?

 

Tomasz Kadlewicz Dopiero w połowie marca skończyliśmy
wdrażanie infrastruktury dostosowanej do potrzeb cloud computingu. Jesteśmy
pierwszą firmą w Polsce, która ma infrastrukturę enterprise’ową opartą na
rozwiązaniach HP i przeznaczoną do świadczenia usług w chmurze. Zaczynamy
realizację pierwszego projektu. Staramy się pozyskać kolejnych klientów.

 

CRN Polska Dlaczego mieliby wybierać rozwiązania cloudowe?

 

Tomasz Kadlewicz Wiadomo, że konkurencją dla usług
cloudowych jest hosting, czyli wynajęcie serwerów dedykowanych. Jednak jego
wadę stanowi brak elastyczności. Serwery dedykowane też nie wzbudzają zaufania,
bo często są to rozwiązania nieposiadające wsparcia znanych producentów. Usługi
cloudowe gwarantują niezawodność oraz standaryzację. Jeśli biznes klienta się
rozwija, rośnie również jego zapotrzebowanie na moc i przestrzeń dyskową. My
nie będziemy musieli budować dedykowanego środowiska, po prostu korzystamy z
posiadanych możliwości, jakie daje nam standaryzacja infrastruktury. Nasze
usługi IaaS są skalowalne, przyjęliśmy bowiem takie rozwiązanie strukturalne,
które pozwala dodawać kolejne moduły w nieskończoność. Zarządza się nimi
jednakowo, bez względu na ich liczbę. Chmurę należy też rozważać jako najlepszą
alternatywę finansową tradycyjnego leasingu IT.

 

CRN Polska W dyskusjach o cloudzie jak mantra powtarza się
stwierdzenie, że klienci obawiają się przechowywania danych w zagranicznych
centrach.

 

Tomasz Kadlewicz Użytkownicy postrzegają to jako
niedogodność i obawiają się o swoje dane, nie podoba im się ich przechowywanie
za granicą, zwłaszcza poza Unią Europejską, gdzie jej przepisy związaną z
ochroną danych osobowych nie obowiązują. Dlatego nasza oferta IaaS o
ogólnopolskim zasięgu może się sprawdzić. Trzeba sobie uświadomić, że mamy trzy
rodzaje chmur – prywatną, community i public cloud. ATM SI działa w obszarze
community oraz private cloud. W przypadku community cloud chmura jest
współużytkowana przez klientów, którzy dzierżawią infrastrukturę. Prywatne
chmury budują banki, gdyż community cloud jest nie dla nich. Z naszych
doświadczeń w przekonywaniu klientów do usług cloudowych wynika, że potrzebują
czegoś więcej niż aplikacje BPOS czy Office 365. Potrzebna jest usługodawca
zewnętrzny, który będzie zarządzać tożsamością w firmie, skrzynkami pocztowymi.
Z Microsoftem jest nam bardzo po drodze. Bez wsparcia z naszej strony trudno
byłoby producentowi sprzedawać wyłącznie usługi online. Gdyby na przykład
klient chciał kupić rozwiązanie unified communications, potrzebowałby dwóch
serwerów. Po co ma je kupować, jeśli wszystko przechowuje w chmurze? Dlatego
skorzysta z naszej infrastruktury.