Konferencja  HP Reinvent World Partner Forum 2017 było doskonałą okazją nie tylko do prezentacji oferty oraz strategii, ale również pochwalenia się najnowszymi  wynikami sprzedaży. W czerwcu 2013 roku, kiedy Don Weisler obejmował stery działu HP Printing and Personal Systems, menedżer nie miał zbyt tęgiej miny. Analitycy ogłaszali koniec ery pecetów, urządzenia drukujące znalazły się w odwrocie, a HP nie wyglądało na firmę mającą jakikolwiek  pomysł na to, aby wybrnąć z trudnej sytuacji. Kolejne lata przyniosły nowe wyzwania. W listopadzie 2015 roku koncern podzielił się na dwie części. a Don Weisler zasiadł na fotelu prezesa HP Inc – spółki odpowiedzialnej za rozwój i sprzedaż komputerów PC oraz drukarek.  Niektórzy uważali, że dzielenie firmy to niefortunna decyzja. Wśród krytyków znalazł się m.n Michael Dell.

– Oni stają się mniejsi, oddzielają rdzeń od brzegu, mając mniejsze przychody, mniej  środków na innowacje, oprogramowanie, łańcuch dostaw. – mówił w czasie EMC World w 2016 roku.

Ale okazuje się. że również “mali” gracze potrafią sprawnie się poruszać w rynkowej dżungli.  Odchudzone HP INC  rzuciło  rękawice konkurentom,  którzy jeszcze niedawno wydawali się być poza zasięgiem koncernu z Palo Alto.  HP Inc w kategorii notebooków premium  zaczyna odbierać rywali firmie Apple, zaś szeroka gama drukarek i kopiarek A3 tego producrnta staje się poważną alternatywą dla produktów Xeroxa. 

 – Jako firma jesteśmy w zupełnie innym miejscu niż kilka lat temu. Zmiany zaszły w każdym obszarze, na którym działamy – tłumaczył uczestnikom konferencji  Dion Weisler.  Nowa strategia  opierająca  się na bliskiej współpracy z partnerami i rozwojowi innowacji, przynosi wymierne rezultaty.  W trzecim kwartale finansowym HP Inc zwiększył przychody o 10 proc. w porównaniu z rokiem ubiegłym. Na uwagę zasługuje wzrost sprzedaży komputerów osobistych o 12 proc., zwłaszcza, że ten segment rynku nadal się kurczy. W drugim kwartale producenci sprzedali 60,8 mln urządzeń – niemal 4 proc. mniej niż rok wcześniej.  HP Inc z udziałem 22,8 proc. jest liderem światowego rynku komputerów PC. Koncern  nieźle radzi sobie na trudnym rynku urządzeń drukujących. gdzie drugi  kwartał z rzędu odnotował wzrost przychodów.  HP Inc dostrzega szansę wzrostu w segmencie drukarek i kopiarek wielofunkcyjnych A3. którego globalną wartość szacuje się na 55 mld dolarów.

– Nie ma magicznej pigułki na transformację, która miała miejsce w HP w ciągu ostatnich czterech lat. Trzeba krytycznie spojrzeć w lustro i słuchać klientów – zapewniał Dion Weisler. 

 

HP Inc w świecie druku

Ważnym akcentem  tegorocznego  HP Reinvent World Partner Forum 2017 było wystąpienie  Enrique Loresa, prezydenta działu HP Imaging and Printing, który przedstawił strategię dotyczącą rozwoju urządzeń drukujących. Firma  zamierza wzmocnić pozycję w segmencie  produktów drukujących w formacie A3.  Ale nie mniej istotne jest wprowadzanie innowacji w pozostałych grupach urządzeń.   W  rozwiązaniach adresowanych dla klientów biznesowych HP Inc  przywiązuje dużą wagę  do kwestii bezpieczeństwa.  W tym celu opracował aplikację HP Connection Inspector monitorującą połączenia sieciowe i zatrzymującą malware. Oprogramowanie uczy się normalnego funkcjonowania ruchu sieciowego i blokuje podejrzane pakiety, a następnie rozpoczyna procedurę samodzielnej naprawy HP Sure.  

Na osobną uwagę  zasługuje funkcja HP Roam umożliwiająca drukowanie niezależnie od czasu, miejsca ani urządzenia. Użytkownicy mogę odbierać wydruki w biurze. domu czy miejscu publicznym. Technologie GPS lub Bluetooth odpowiadają za automatyczne wykrywanie drukarek, zaś proces uwierzytelniania gwarantuje bezpieczne drukowanie. Nowa funkcjonalność HP  zastępuje standardowe sterowniki i aplikacje mobilne, użytkownicy mogą drukować dokumenty bezpośrednio ze swoich urządzeń (przenośnych i stacjonarnych) poprzez wybieranie HP Roam zamiast konkretnej drukarki. – To nowy sposób, żeby nasi partnerzy zwiększyli przychody ze sprzedaży urządzeń oraz materiałów eksploatacyjnych. – tłumaczył Dion Wiesler. 

Jednak szefowie HP Inc doskonale zdają sobie sprawę. że w obecnych czasach trzeba szukać też innych możliwości. Ciekawą alternatywą  dla sprzedaży transakcyjnej powinny być usługi druku. 

– Kiedy obserwujemy rynek i poszukujemy  najlepszych okazji do wspólnego rozwoju z partnerami, zauważam dwa takie obszary. Pierwszym jest segment druku w formacie AS, a drugim  Print as a Service. Coraz więcej naszych klientów biznesowych nie chce kupować drukarek bądź materiałów eksploatacyjnych, wybierając zamiast tego  usługi druku.  Print as a Service jest doskonałą szansą na powiększenie przychodów. Wiele firm mówi, że przyszłość druku jest nieprzewidywalna. Tymczasem to zależy tylko od nas, a my chcemy, żeby ten biznes rósł – zaznaczył  Enrique Lores.

 

Bez kompleksów

HP Inc rozwija nie tylko biznes drukarkowy, nie mniej interesuj rzeczy dzieje się w segmencie komputerów osobistych.  Lorena Kubera, wiceprezes zarządzania produktem w dziale Commercial PC w  HP Inc, przyznała w rozmowie z CRN Polska, że  oferta wychodzi na przeciw oczekiwaniom nowego rynku pracy, gdzie zmiany zachodzą bardzo dynamicznie. 

– 62 proc. osób pracuje nie tylko w biurze, korzystając z innych lokalizacji. w tym również własnych czterech kątów. Coraz bardziej zacierają się granice pomiędzy czasem wolnym a czasem pracy. Rośnie też zatrudnienie pokolenia  Millenialsów, już za trzy lata ich udział w rynku pracy osiągnie 50 proc. – mówiła Lorena Kubera  

W gusta młodych pracowników. a także menedżerów poszukujących wydajnych i efektownie prezentujących się maszyn  powinny trafić nowe komputery z linii HP EliteOne 1000 AiO G1 oraz notebooki EliteBook – x360 1020 G2 i 1040 G4.  Te ostatnie z powodzeniem mogą konkurować z laptopami z nadgryzionym jabłuszkiem. 

– Od drugiego kwartału  roku kalendarzowego 2015 roku  do drugiego kwartału 2017 roku, HP Inc zwiększył swój udział w rynku laptopów klasy premium o 5,4 proc. W tym samym okresie udziały Apple skurczyły się o 8,5 punktów procentowych. Nie mamy kompleksów wobec tego konkurenta – zapewniała Lorena Kubera.  

HP Inc znalazło się na ścieżce wzrostu. Co zrobić, żeby na niej pozostać? Skromność. wsłuchiwanie się w głosy klientów i kontynuacja innowacji – to zdaniem Diona Weislera czynniki, które pozwolą kontynuować dobrą passę na rynku komputerów PC oraz urządzeń drukujących.