Nick Bannister, prezes ECS na region EMEA w Arrow Electronics, chcąc w obrazowy sposób określić wyzwania, z jakimi mierzy się sektor dystrybucyjny, powiedział uczestnikom tegorocznego GTDC Summit EMEA, że przypomina to „pilotowanie Boeinga 747, który leci kilka stóp na ziemią”. Słowem, nie ma w tym przypadku miejsca na najmniejszy nawet błąd. Bannister odniósł się w ten sposób między innymi do wyzwań związanych z silną konkurencją ze strony hiperskalerów i koniecznością rozwoju własnych cyfrowych platform dystrybucyjnych, przy towarzyszącej temu próbie nadążenia za błyskawicznym rozwojem AI. A to wszystko w obliczu niepewności odnośnie do amerykańskiej polityki celnej i możliwej deprecjacji dolara. Na to wszystko nakładają się rosnące w Europie ceny energii i przeregulowana polityka Unii Europejskiej. Krótko mówiąc, chińska klątwa o życiu w ciekawych czasach realizuje się właśnie na naszych oczach.

A jednak, choć w siedzibach większości europejskich dystrybutorów nie słychać strzelających korków od szampana, nastroje są mimo wszystko lepsze niż rok temu o tej samej porze. O ile bowiem, według danych Contextu, w I kw. 2024 r. łączne obroty dystrybutorów na Starym Kontynencie były o 6 proc. niższe rok do roku, o tyle w pierwszych trzech miesiącach tego roku nastąpił 2-procentowy wzrost. To wprawdzie żaden przełom, ale na pewno lekki powiew optymizmu. Warto przy tym dodać, że w rozbiciu na wielkość sprzedaży i jej wartość, wynik okazał się wyższy o (odpowiednio) 1 proc. oraz 5 proc.

Pozytywnie wpłynęły na to przede wszystkim sprzedaż komponentów (+16 proc.), oprogramowania i licencji (+14 proc.), a także desktopów (+11 proc.) i notebooków (+4 proc.). Obciążeniem okazał się w tym czasie między innymi marny popyt na LFD (-14 proc.), jak również niższa sprzedaż infrastruktury i urządzeń bezpieczeństwa (-3 proc.). Warto dodać, że zgodnie z prognozami Contextu cały 2025 r. ma się zamknąć dla europejskiej dystrybucji dodatnim rezultatem na poziomie 3,6 proc. Byłby to zatem powrót do wzrostów, z jakimi mieliśmy do czynienia w latach: 2017 (+3,7 proc.), 2019 (+3,3 proc.), 2021 (+3,8 proc.) czy 2022 (+2,6 proc.).

Co ważne, globalnie wielu dystrybutorów z optymizmem patrzy w przyszłość. Jak wynika z raportu „Tech Distribution 2030”, opracowanego na zlecenie GTDC przez Vation Ventures wynika, że 32 proc. dystrybutorów przewiduje, iż do 2030 roku ich biznes urośnie o ponad 20 proc., a kolejnych 26 proc. spodziewa się wzrostu w przedziale od 10 do 20 proc. Bardziej pesymistycznie (wzrost od 5 do 10 proc.) nastawionych jest 28 proc. dystrybutorów, zaś 13 proc. liczy na mniej niż 5-procentowy wzrost. Co ciekawe, żaden z dystrybutorów, który wziął udział w badaniu nie obawia się stagnacji, bądź spadku dynamiki przychodów do 2030 r.