Choć producenci nie ujawniają dokładnych danych dotyczących
sprzedaży, wiadomo, że wyniki były bardzo dobre. Liczba graczy nieustannie
rośnie i wciąż poszukują oni kolejnych
artykułów przeznaczonych do gamingu. Dzieje się tak, mimo że w Polsce ten
typ rozrywki ciągle jeszcze raczkuje – w dystrybucji produkty dla
graczy to zaledwie kilkanaście procent oferty obejmującej wszystkie akcesoria.
W opinii producentów największym zainteresowaniem polskich odbiorców
cieszy się sprzęt przeznaczony do gamingu konsolowego, ale to się powoli
zmienia.

Dystrybutorzy uważają, że w Polsce subkultura graczy
dopiero się tworzy i trzeba czasu – a także szybkiego dostępu do
Internetu – aby dogonić pod tym względem kraje wysokorozwinięte.

Udany początek roku

Creative początek roku
uznaje za bardzo udany. – Na rynku akcesoriów, po równie udanej
końcówce roku 2010, obserwowaliśmy sporą dynamikę sprzedaży
– ocenia
Marcin Kindler szef PowerSales International, autoryzowanego
przedstawiciela Creative’a w Europie Środkowo-Wschodniej.

Satysfakcjonujący wzrost
sprzedaży wypracował w tym czasie także SteelSeries. – Za
sprawą pewnych decyzji biznesowych nie był on aż tak znaczący, jak
zakładaliśmy, rozpoczynając nowy rok. Spodziewamy się jednak, że bardzo szybko nadrobimy to w pierwszym kwartale
2012 r., przede wszystkim dzięki naszemu zaangażowaniu w premierę
Diablo 3 – SteelSeries planuje wprowadzenie na rynek serii urządzeń
nawiązujących do trzeciej części tej legendarnej gry. Jeśli chodzi
o popularność poszczególnych typów urządzeń, tylko w segmencie
słuchawek z mikrofonem odnotowaliśmy w porównaniu z rokiem ubiegłym wzrost o 300 proc. Teraz skupiamy się na tym, by
podobny wzrost wypracować w przypadku innych produktów, np. myszek

– zapewnia Flemming Gyldenhammer, Regional Sales Manager SteelSeries
w regionie CEE, MEA & Oceania.

Według Marcina Kindlera
z PowerSales w wybranych segmentach Creative praktycznie nie ma
konkurencji. – Profesjonalny gracz nie wyobraża sobie peceta bez karty
Sound Blaster X-Fi! Możemy także śmiało powiedzieć, że w innych
kategoriach produktów, np. słuchawki czy zestawy głośnikowe, jesteśmy jednym
z dwóch liczących się na naszym rynku producentów
– twierdzi.

Flemming
Gyldenhammer ze SteelSeries uważa za oczywiste, że jego firma zajmuje
w Polsce miejsce nr 2 – jeśli odniesie się do sześciu innych
marek, tak jak zwykle to robi. – Nie muszę chyba wyjaśniać, jaki jest
nasz cel – chcemy być numerem 1, zarówno w Polsce, jak i na
wielu innych rosnących rynkach
– podkreśla.

Jeszcze lepszy III kwartał

Dla Logitecha III kwartał
2011 r. był udanym okresem. – W tym czasie wprowadziliśmy na rynek
wiele gamingowych nowości, między innymi myszy komputerowe: Optical Gaming Mouse
G400 i Gaming Mouse G300. Ciekawą nowością, która może zainteresować
graczy, jest Joystick for iPad, który zaspokaja potrzeby fanów gier
tabletowych. IV kwartał otworzyliśmy premierą zestawu składającego się
z myszy Laser Mouse G9X oraz klawiatury Logitech Gaming Keyboard G105
przeznaczonego do gry Call of Duty: Modern Warfare 3
– mówi Rafał
Malinowski, Sales Manager Poland w polskim oddziale Logitecha.

 

Według Marcina Kindlera
z PowerSales już z początkiem października polskie przedstawicielstwo
producenta zrealizowało plan kwartalny sprzedaży Creative’a, i to ze
sporym zapasem. – To świadczy o ogromnym zainteresowaniu naszą
ofertą. Wszyscy mówią o kryzysie i zdajemy sobie sprawę, że na rynku
nie jest łatwo. Partnerom handlowym coraz trudniej uzyskać kredyty, konsumenci
też mają swoje problemy. Jednak zdumiewa mnie fakt, że w centrach
handlowych widzę tłumy robiące zakupy… Zjawisko to odnosi się także do rynku
akcesoriów. Przed nami IV kwartał, który zawsze jest tym najlepszym, więc
trudno w takiej sytuacji być pesymistą. Okres przedświąteczny to prawdziwe
żniwa, każdy szuka prezentów, także tych dla zapalonych graczy

– podkreśla.

W opinii
Flemminga Gyldenhammera ze SteelSeries w gruncie rzeczy nic się nie
zmieniło. – Nasz biznes stabilnie się rozwija i pojawiamy się
w kolejnych sieciach handlowych. Dla nas niezmiernie ważne jest to, że
każdego dnia dostajemy coraz większe wsparcie od użytkowników naszych produktów

– ocenia.

I półrocze w dystrybucji…

Co się wydarzyło w ciągu pierwszych sześciu miesięcy br. w
dystrybucji? Dla Megabajtu pierwsza połowa bieżącego roku była potwierdzeniem,
że rynek gamingowy w Polsce dopiero się rozwija. – Produkty
przeznaczone dla graczy stanowiły ok. 15 proc. łącznej sprzedaży
akcesoriów komputerowych. Porównując jednak wynik z I półrocza
z efektami pracy w ubiegłym roku, odnotowaliśmy 40-proc. wzrost
sprzedaży produktów takich jak kierownice czy gamepady Tracera

– twierdzi Michał Olszewski, manager produktów marek własnych
w Megabajcie.

W Impakcie pierwsza połowa 2011 r. była okresem
intensywnego rozwoju i podwojenia sprzedaży akcesoriów dla graczy
w stosunku do analogicznego okresu ubiegłego roku. – Impakt jest
dystrybutorem w Polsce pięciu kluczowych marek światowego gamingu:
MadCatz, Saitek, Razer, SteelSeries, CM Storm. Akcesoria tych producentów są
przeznaczone dla świadomych i wprawnych graczy. Oceniamy, że w tym
segmencie rynku mamy ponad 50 proc. udziałów, z mocną tendencją
rozwojową. Udział ilościowy akcesoriów dla graczy w całej puli
sprzedawanych przez nas akcesoriów wynosi około 6 proc.
– mówi Tadeusz
Alankiewicz, dyrektor handlowy w Impakcie.

Jego zdaniem podstawową
kwestią jest jednak rozgraniczenie kontrolerów do gier przeznaczonych dla
graczy okazjonalnych (sprzęt zazwyczaj o niskiej cenie, słabej jakości
i trwałości) od urządzeń pół- lub profesjonalnych, przy których gracz
spędza po kilka godzin dziennie (sprzęt droższy, markowy, trwały,
z dodatkowymi funkcjami umożliwiającymi uzyskanie przewagi nad innymi
graczami).

W opinii Piotra
Kądzielskiego, product managera w Incomie, liczba osób, które preferują
komputerową rozrywkę, nieustannie rośnie, a sprzęt dla graczy cieszy się
coraz większą popularnością.

Sytuacja resellerów i dystrybutorów

Wiktor Cegła, dyrektor zarządzający gram.pl, obserwuje
dynamiczny wzrost sprzedaży myszy, podkładek, słuchawek z mikrofonami
i klawiatur zawsze, gdy zbliża się premiera długo oczekiwanej gry akcji
lub innej gry wieloosobowej. – Widać wtedy, że klienci zbroją się
w potrzebny sprzęt na nadchodzące wieczory. Zauważamy, że kompletują lub
uzupełniają wtedy zestawy hardware’u jednego producenta
– twierdzi.

Wtóruje mu Piotr Kądzielski z Incomu: – Sprzedaż
akcesoriów gamingowych jest ściśle związana z premierami gier, których
najwięcej odbywa się w trzecim i czwartym kwartale.

Według niego III kwartał
2011 r. przyniósł bardzo duże ożywienie na rynku akcesoriów dla graczy.
– W najbliższych miesiącach prognozujemy znaczny wzrost sprzedaży tego
typu produktów. W ofercie są m.in. gry typu Battlefield 3 lub Call of
Duty: Modern Warfare 3, które skłaniają graczy do zakupu nowych myszek,
klawiatur oraz słuchawek. Natomiast gry sportowe, jak chociażby FIFA 12, NBA
2k12 czy nowy NFS, wymagają wręcz zakupu dobrego pada lub kierownicy. Na pomoc
graczom przychodzą znane i lubiane marki wraz ze swoimi topowymi
produktami
– dodaje.

 

Również Michał Olszewski
z Megabajtu uważa, że okres przedświąteczny przynosi najlepsze efekty
w sprzedaży akcesoriów gamingowych. – Dlatego w IV kwartale
zakładamy trzykrotny wzrost w stosunku do poprzednich kwartałów bieżącego
roku. Aby sprostać ambitnym planom, nieustannie wzbogacamy portfolio produktów
dla graczy we wszystkich grupach asortymentowych (myszy, klawiatury,
kierownice, pady, głośniki, obudowy ATX)
– tłumaczy.

Najczęściej wybierane modele

Według Rafała
Malinowskiego z Logitecha spośród wszystkich kategorii akcesoriów dla
graczy tej firmy największym zainteresowaniem polskich odbiorców cieszą się
akcesoria przeznaczone do gamingu konsolowego, a zdecydowanym liderem są
kierownice, ze szczególnym wskazaniem na Logitech G27 Racing Wheel, której sugerowana
cena wynosi 1299,99 zł.

W opinii Flemminga Gyldenhammera ze SteelSeries ostatnio największą
popularnością, zarówno w Polsce, jak i w wielu innych krajach,
cieszą się: słuchawki
z mikrofonem Siberia V2 (za 84,99 euro), mysz dla graczy Sensei oraz mysz dla
graczy WOW (World of Warcraft), obie za 89,99 euro.

Tadeusz Alankiewicz z Impaktu twierdzi, że zdecydowanie największą
grupę akcesoriów dla graczy stanowią myszy: Saitek Cyborg R.A.T. 5 (SRP
– 269 zł brutto), Razer DeathAdder 3.5G 3500DPI (SRP – 249 zł
brutto) oraz SteelSeries Sensei 5700CPI (SRP – 379 zł brutto).
Kolejna grupa to gamepady: Mad Catz – Cyborg V5 (SRP – 169 zł
brutto), Razer Onza Tournament Edition (SRP – 209 zł brutto)
i bezprzewodowy Mad Catz PS3 (SRP – 89 zł brutto). Dalej plasują się kierownice, słuchawki, podkładki,
joysticki oraz klawiatury i sprzęt mobilny do konsol.

Z danych, którymi
dysponuje Jan Zdebel, prezes zarządu sieci franczyzowej Alsen, wynika, że
najlepiej sprzedają się myszy Logitecha Anywhere Mouse MX (cena 322,86 zł)
oraz M505 Black Wrs 910–001?325 (cena 161,64 zł), klawiatury Saitek Cyborg V7
(cena 346 zł), kierownice Multi Wheel Bigben Interactive (cena
275,70 zł) oraz joysticki Saitek Gamepad PS1000 Dual Analog PC/PS3 (cena
130, 83 zł – wszystkie ceny z początku listopada bieżącego roku
– przyp. red.).

Wiktor Cegła
z gram.pl zauważa, że jeśli chodzi o nowe marki, rośnie popularność
akcesoriów firmy Roccat, bardzo dobrze przyjętej przez graczy. – Bestsellerem
jest klawiatura Roccat Isku, kosztująca 269 zł
– twierdzi.

Tadeusz
Alankiewicz

dyrektor handlowy w Impakcie

 

Sytuacja na rynku polskim jest od kilku lat coraz lepsza,
ale wiele nam jeszcze brakuje, aby dogonić kraje wysokorozwinięte. W USA
i Europie Zachodniej istnieje swego rodzaju subkultura graczy, w Polsce
takie zjawisko dopiero raczkuje. Podstawowym problemem utrudniającym rozwój
krajowej kultury gamingu jest brak – poza dużymi miastami – szybkich
łączy internetowych, niezbędnych do grania online. Bez potyczek w sieci,
podczas których przeciwnikiem jest żywy gracz, nie ma popytu na specjalistyczne
akcesoria gamingowe.

Oceniamy, że z coraz bardziej powszechnym dostępem do
szybkich łączy internetowych będzie rosło zainteresowanie gamingiem, a tym
samym – akcesoriami dla graczy. Nasze przewidywania na IV kwartał 2011 są
wyjątkowo optymistyczne. W gamingu okres świąteczny to około 40 proc.
obrotów całego roku, co w połączeniu ze wzrostem sprzedaży w trzech
pierwszych kwartałach 2011 pozwala sądzić, że bieżący rok, jeśli chodzi
o akcesoria dla graczy, będzie bardzo owocny.

 

Piotr Kądzielski

Product Manager w Incomie

Niesłabnącym
zainteresowaniem, spośród oferowanych przez nas produktów, cieszą się myszki
dla graczy Logitech mx518 (ok. 139 zł brutto), G500 (ok. 239 zł brutto), Razer
Deathadder (ok. 199 zł brutto) oraz Razer Naga (ok. 279 zł brutto). Najbardziej
znane klawiatury dla graczy sprzedawane w Incomie to Logitech G11 (ok. 189 zł
brutto), Logitech G510 (ok. 399 zł brutto) oraz Razer Blackwidow (ok. 289 zł
brutto). Dodatkowo niezastąpione są kierownice Logitecha: Driving Force GT (ok.
450 zł brutto) oraz G27 (ok. 979 zł brutto).

Z
polecanych przez nas padów najlepszym wyborem wydaje się Logitech F510 (ok. 129
zł brutto) oraz Razer Onza

(ok.
149 zł brutto). W ofercie Incomu znajduje się również kilka ciekawych
propozycji dla miłośników wrażeń słuchowych: Logitech G35 (ok. 499 zł brutto)
oraz Razer Charcharias (ok. 299 zł brutto). Podane ceny są średnimi cenami
rynkowymi dla klienta końcowego.

Marcin Kindler

szef PowerSales International,
autoryzowanego przedstawiciela Creative’a w Europie Środkowo-Wschodniej

 

Po bardzo dobrym
I półroczu 2011 na początku wakacji odczuliśmy załamanie
optymistycznego trendu. Wydawało się, że Polskę też dotknie kryzys. Na
szczęście w tym okresie bardzo się uaktywniło nasze rosyjskie
przedstawicielstwo i w efekcie z trudem realizowaliśmy
zamówienia dla Rosji. Czarne chmury rozwiały się już w połowie lipca,
wtedy też odczuliśmy duże zainteresowanie ofertą Creative’a także
w Polsce. I tu scenariusz się powtórzył – wbrew groźbom powrotu
recesji polski konsument chętnie sięgał po słuchawki, głośniki, karty dźwiękowe
i inne akcesoria reprezentowanej przez nas marki.

Oferta Creative’a dla graczy jest solidna. Samych słuchawek
przeznaczonych dla tej grupy konsumentów mamy kilkanaście modeli: od
najbardziej zaawansowanych słuchawek bezprzewodowych po ekonomiczne zestawy.
Słuchawki HS-850 to praktycznie lider w segmencie masowym. Kolejny hit to
seria Alpha skierowana do bardziej wymagających fanów gier. Następną kategorią,
która wciąż cieszy się zainteresowaniem, są głośniki komputerowe, choć wiele
osób wyraża opinię, z którą się zgadzam, że przyszłość będzie należała do
rozwiązań bezprzewodowych. Jeśli chodzi o tę grupę produktów, Creative oferuje
zestawy, które ograniczą liczbę kabli i umożliwią swobodne cieszenie się
dźwiękiem. Sztandarowym rozwiązaniem jest system ZiiSound D5x oraz przeznaczony
do niego subwoofer ZiiSound DSx. Oprócz tych zestawów technologię Bluetooth
wykorzystują nasze słuchawki z serii WP (250, 300, 350, 450).

 

Maciej Kowalczyk

Product Manager w dziale Foto, multimedia,
akcesoria w Hamie

 

W bieżącym roku zauważamy bardzo odczuwalny wzrost sprzedaży
w grupie akcesoriów do konsol. Przychody Hamy z tego tytułu są
kilkadziesiąt procent wyższe niż w tym samym okresie 2010 r. Popyt
dotyczy przede wszystkim sprzętu do przenośnej konsoli PlayStation Portable
– karty pamięci, futerały oraz zasilacze. Ponadto notujemy duże
zapotrzebowanie na akcesoria do PlayStation 3, Xbox 360 i nadal cieszące
się przyzwoitym zainteresowaniem akcesoria do PlayStation 2.

W efekcie produkty Hamy stanowią już około 30 proc.
asortymentu w dużych sklepach z elektroniką wśród niezależnych
dostawców akcesoriów. Nie jestem jednak w stanie oszacować naszych
udziałów w całym polskim rynku akcesoriów dla graczy. W najbliższych
miesiącach spodziewamy się dalszych wzrostów w dziale gamingu.

Michał Olszewski

Manager produktów marek własnych w
Megabajcie

 

W przypadku myszy
i klawiatur gamingowych trzon oferty stanowią produkty marki A4Tech (seria
XGAME / X7). Oferujemy kilkanaście modeli myszy – najpopularniejsze to
przewodowe myszy USB z sensorem laserowym o wysokiej rozdzielczości
(pow. 3000 dpi) i oprogramowaniem Oscar, dzięki któremu użytkownik może
samodzielnie je konfigurować (makra, czułość itp.), w cenie poniżej
100 zł dla użytkownika końcowego. Na szczególną uwagę zasługują nowe
modele F3 i F4, wyposażone w innowacyjny sensor  V-Track, który działa na każdej powierzchni
lepiej niż laser.

Duże
nadzieje wiążemy z nową linią produktów A4Techa. W październiku br.
wprowadziliśmy do naszej oferty obudowy ATX dla entuzjastów gier komputerowych.
W najbliższym czasie na polskim rynku może znajdą się kolejne nowości
z serii A4Tech XGAME – będą to m.in. kontrolery gier oraz głośniki
i słuchawki.

W segmencie
kontrolerów gier stale poszerzamy ofertę kierownic oraz gamepadów Tracer. Tutaj
duży nacisk kładziemy na produkty przeznaczone do konsol, gdyż liczba ich użytkowników
znacznie wzrosła w ostatnim roku. W tym segmencie nasza oferta
została wzbogacona nie tylko o kompatybilne z platformą PS3
kierownice (m.in. Tracer Zonda, Tracer Drifter) i gamepady (np. Tracer
Blade), ale również akcesoria dla kontrolera PS3 Move, które dostępne będą
w ofercie Megabajtu pod koniec roku.