Fujitsu promuje obecnie ideę Human Centric Innovation,
a więc innowacji ukierunkowanych na człowieka. David Gentle, Director of
Foresight and Planning w Fujitsu, przekonywał, że mają one wprowadzać do
firm nową, istotną dla ich rozwoju wartość. W ostatnich latach
w przedsiębiorstwach i instytucjach rosło znaczenie IT, dzięki
któremu możemy łączyć wszystko ze wszystkim. Są to chmura, rozwiązania mobilne,
IoT, systemy pozwalające „okiełznać” zbiory różnorodnych danych…
Przedstawiciele japońskiej marki podkreślają więc konieczność zmiany
w postrzeganiu roli IT w biznesie. Samo Fujitsu też przeżywa
ewolucję, zmieniając się z producenta sprzętu w dostawcę rozwiązań
i usług. Portfolio firmy zawiera dziś nie tylko hardware, ale i całe
zaplecze usługowe, badawczo-rozwojowe, finansowe, co ma pomagać klientom
w sprostaniu nowym wyzwaniom. Na poszczególnych rynkach vendor chce oferować
takie produkty, na które odbiorcy są gotowi i które realnie mogą wspierać
ich rozwój.

Stabilny rozwój Polski pomaga nam
w przekonaniu koncernu, by jak najwięcej jego aktywności miało miejsce
właśnie tutaj
– mówi Marcin Olszewski, prezes Fujitsu w Polsce
oraz dyrektor zarządzający w regionie Europy Wschodniej. – Dzięki
temu oprócz Centrum Usług w Łodzi mamy też Centrum Badawczo-Rozwojowe,
które wspiera rozwój produktów i software’u, oraz wewnętrzne Centrum Usług
Finansowych.

 

Bez partnerów ani rusz

Według Marcina
Olszewskiego współpraca z partnerami nabiera coraz większego znaczenia.
Dzieje się tak, gdyż współczesne projekty wdrożeniowe często wykraczają poza
rozwiązania IT, które Fujitsu jest w stanie zaproponować samodzielnie.
Kooperację z integratorami ma wspomagać m.in. program partnerski Select.
W jego nowej wersji – Select 3.0 – zmianie uległy zasady
autoryzacji partnerów. Certyfikat przyznawany jest na jeden rok, od
1 kwietnia do 31 marca. Zredukowano także poziomy partnerskie
– z trzech do dwóch – pozostawiając Select Registered Partner
i Select Expert Partner. Kolejną nowością jest wprowadzenie obowiązkowej
umowy partnerskiej dla Select Expertów. Zmienia się też program szkoleniowy
Select Academy: jest on obowiązkowy dla partnerów wyższego stopnia.
W ramach akademii muszą oni uzyskać co najmniej jedną specjalizację.

 
Jak otworzyć firmę na innowacje?

Według Macieja Wituckiego,
przewodniczącego Rady Nadzorczej Orange (który wystąpił podczas Fujitsu World
Tour 2015) poważnej zmianie uległ mechanizm wprowadzania innowacji
w przedsiębiorstwach. Współcześnie opiera się ona z powrotem na
ludziach – i to działających na różnych szczeblach firmowej
organizacji. W dodatku stanowi proces, który zachodzi nieustannie
i dlatego potrzebuje innego niż do tej pory zarządzania. Coraz bardziej
maleje rola „jedynych” przywódców, a rośnie znaczenie zespołowej pracy,
która z jednej strony sprzyja ochronie innowatorów, nazywanych przez
Macieja Wituckiego „szaleńcami zmiany”, a z drugiej – uniemożliwia
lub ogranicza zachowawcze działania przeciwników zmian, nazywanych przez niego
„hamulcowymi”. Ochrona szaleńców i przykładne obnażanie hamulcowych jest
niezwykle ważne w przedsiębiorstwie, które chce sensownie wykorzystać nowe
technologie i zachować rentowność na tak szybko zmieniającym się rynku.
Równie istotna jak nowe podejście do zarządzania ludźmi jest zmiana podejścia
do zakupów IT. Kluczowego znaczenia nabiera argument, że dana technologia czy
rozwiązanie na niej bazujące zostało już gdzieś z powodzeniem wykorzystane.
Klienci będą coraz częściej pytać o pozytywne przykłady zastosowania tego,
co mieliby ewentualnie nabyć dla swojej firmy.




Trzy pytania do…

 

Radosława Czubaszka, channel sales managera
w Fujitsu

CRN Jak
kanał partnerski wpisuje się w ideę działania, którą Fujitsu określa jako
Human Centric Innovation?

Radosław Czubaszek Stanowi jej spójną część.
Bez integratorów nie bylibyśmy w stanie obsłużyć klientów w takiej
liczbie i na takim poziomie, na jakim nam zależy. Chcemy nieustannie
zachęcać partnerów do współpracy, stąd zmiany między innymi w programie
partnerskim Select. Myślę, że właśnie teraz uda nam się, wraz z większymi
partnerami, otworzyć szerzej na rynek i być kompleksowym dostawcą
rozwiązań oraz usług dla odbiorców końcowych.

 

CRN Czy
w tym kompleksowym podejściu do klientów jest ciągle miejsce dla
mniejszych partnerów Fujitsu?

Radosław Czubaszek Oczywiście tak. Nie
zmienimy naszej strategii w tym
zakresie.

 

CRN Po
co zostały wprowadzone zmiany w programie Select?

Radosław Czubaszek Zmiany mają charakter
kosmetyczny i zostały wprowadzone po to, aby program partnerski uprościć
i uatrakcyjnić. Chociażby ze względu na dodatkowe bonusy i rabaty
posprzedażowe, co stanowi jedną z nowości. Dość istotną zmianą jest okres
certyfikacji partnerów: zdecydowaliśmy się na synchronizację tego procesu
z naszym rokiem fiskalnym – obecnie certyfikacja będzie przyznawana
na rok, zawsze od 1 kwietnia. Moim osobistym celem jest być jak najbliżej
partnerów i realnego biznesu. W tę stronę będziemy konsekwentnie
podążać.