W Europie najczęstszym sposobem na wyłudzenie danych osobowych jest przesłanie fałszywego e-maila z banku z prośbą o zaktualizowanie danych osobowych lub hasła. W Polsce 23 proc. osób otrzymało prośbę o wsparcie nieistniejącej fundacji charytatywnej. Metody zdobywania informacji bywają jeszcze bardziej zaskakujące. 15 proc. respondentów otrzymało ofertę aplikacji na stanowisko, które nie istniało, z prośbą o podanie prywatnych informacji.

 

Czym jest kradzież tożsamości?

Nasza tożsamość składa się ze zdjęcia, adresu e-mailowego, adresu zamieszkania i innych informacji. Często są to dane, których nie uważamy za wrażliwe, takie jak panieńskie nazwisko matki. Złodziej tożsamości zbiera wszystkie te informacje i układa je niczym puzzle. Dlatego tak ważne jest zwrócenie szczególnej uwagi na to, jakie dokumenty wyrzucamy do kosza zarówno w domu, jak i w biurze. Aby zabezpieczyć się przed kradzieżą danych, należy zawsze niszczyć dokumenty zawierające jakiekolwiek dane osobowe lub finansowe, np.: stare lub niepotrzebne wyciągi bankowe, potwierdzenia z kart kredytowych/debetowych, rachunki, koperty z naszym adresem, kserokopie dowodu osobistego, raporty finansowe, listy obecności, plany sprzedażowe i marketingowe itp.

Tymczasem w Polsce aż 50 proc. ankietowanych firm nie posiada niszczarki, a 36 proc. uważa, że samo podarcie dokumentów jest wystarczające. 36 proc. Polaków trzyma ważne dokumenty w komodzie lub szufladzie w domu, a 28 proc. w torebce lub nawet w portfelu. Zarazem 75 proc. boi się, że w rezultacie kradzieży tożsamości poniosą ogromną stratę finansową. Co ważniejsze aż 63 proc. polskich ofiar nie wie, kiedy je okradziono z tożsamości.

Podstawa prawna

Art. 51 Ustawy o ochronie danych osobowych

„Kto administrując zbiorem danych lub będąc obowiązany do ochrony danych osobowych, udostępnia je lub umożliwia dostęp do nich osobom nieupoważnionym, podlega grzywnie, karze ograniczenia wolności albo pozbawienia wolności do lat 2’’.

 
Kampania edukacyjna Fellowes

„Nie daj się okraść, chroń swoją tożsamość” to kolejna inicjatywa firmy Fellowes, która od 2005 r. prowadzi badania na temat kradzieży tożsamości w Polsce i na świecie. Producent od lat aktywnie wspiera działania mające na celu zwiększenie bezpieczeństwa danych osobowych. Współpracuje z różnymi instytucjami na całym świecie zajmującymi się ochroną danych wrażliwych: CIFAS (Wielka Brytania), ITR C (USA). W Polsce firma współpracuje m.in. z Biurem Informacji Kredytowej.

Kampania rozpoczęta przez Fellowes w 2012 r. ma na celu edukację w zakresie zagrożeń kradzieżą tożsamości, obowiązujących regulacji prawnych, ochrony danych osobowych i niebezpieczeństw wynikających z ich niewłaściwego zabezpieczania. Na stronie www.ochronatozsamosci.pl dostępna jest ankieta, dzięki której każdy internauta może zweryfikować swoją wiedzę i nawyki. Działania te są wyrazem misji oraz społecznej odpowiedzialności przedsiębiorstwa. W Polsce kampania producenta dotycząca ochrony danych osobowych była realizowana już czterokrotnie, w latach 2005, 2006, 2007 i 2008.

Jakie materiały należy niszczyć?

Decyzja o tym, co należy zniszczyć, nie powinna być trudna. Tak naprawdę wszystkie dokumenty, nawet płyty CD/DVD, zawierające szczegółowe informacje osobiste, firmowe lub finansowe powinny być zniszczone przed wyrzuceniem. Policja i eksperci zgadzają się, że jednym z najlepszych sposobów ochrony tożsamości jest niszczenie zbędnych nośników zawierających dane osobowe. Istnieje wiele dokumentów, zarówno w domu, jak i w biurze, które należy zniszczyć w niszczarce.

W domu:

– informacje z banku,

– wyciągi z kart kredytowych,

– rachunki,

– faktury,

– dokumenty z firm ubezpieczeniowych,

– informacje podatkowe.

 

W pracy:

– listy klientów,

– listy płac,

– dane sprzedażowe,

– raporty finansowe,

– dane osobowe i życiorysy,

– dokumenty prawne,

– i wiele innych.

 
Profesjonalnie i bezpiecznie

Fellowes ma bogate portfolio niszczarek dopasowanych do potrzeb firm każdej wielkości. Są one w stanie niszczyć dokumenty papierowe (także spięte zszywkami i małymi spinaczami) oraz karty kredytowe i płyty CD/DVD. Wyposażono je w funkcję elektronicznego rozpoczynania i zatrzymywania niszczenia oraz możliwość cofnięcia wsadu, gdy dojdzie do blokady niszczarki (urządzenia mają elektroniczny czujnik liczby niszczonych kartek – 100% Jam Proof – który eliminuje zacięcia dokumentów). Niszczarki są bezpiecznym sprzętem dzięki zastosowaniu czujnika SafeSense zatrzymującego pracę noży w momencie dotknięcia szczeliny wejściowej przez ludzi lub zwierzęta.

Funkcja Energy Savings System jako jedyna na rynku oszczędza energię nie tylko w czasie spoczynku ale także w czasie niszczenia dokumentów. Funkcja wyłącza wyłącza urządzenie po 2 minutach od zakończenia niszczenia, dzięki czemu zużycie energii może być zredukowane aż o 70 proc. Niszczarki Fellowes są intuicyjne w obsłudze – umieszczone na panelu diody informują o przepełnieniu i wyjętym koszu, zadziałaniu zabezpieczenia termicznego lub czujnika SafeSense oraz blokadzie dokumentów. Dzięki zastosowaniu techniki SilentShred niszczarki pracują bardzo cicho. Biurowe niszczarki Fellowes mają obudowę na kółkach, z blokadą przesuwania. Są objęte 2-letnią gwarancją, gwarancja noży tnących obowiązuje od 5 do nawet 20 lat.

 

Jacek Świgost

Marketing & Export Manager, Fellowes

Firma Fellowes od 2005 r. zajmuje się edukacją społeczeństwa w zakresie ochrony tożsamości. W tym celu ściśle współpracujemy z GIODO (Generalnym Inspektorem Danych Osobowych) i BIK (Biurem Informacji Kredytowej). Kiedy zaczynaliśmy prowadzić kampanię w Polsce, prawie nikt nie korzystał z niszczarek dokumentów. Były to czasy, gdy robiliśmy badania śmietników razem z Uniwersytetem Wrocławskim. Obecnie, przy nowych regulacjach, badanie śmieci nie jest już takie proste, dlatego od kilku lat prowadzimy badania ankietowe w Polsce i Europie.

Co roku, tak jak teraz, w październiku prowadziliśmy akcję „Nie daj się okraść, chroń swoją tożsamość”. Według badań w bieżącym roku już 65 proc. osób korzysta z niszczarki dokumentów w domu lub w pracy. Widać z tego, jak bardzo zmienił się rynek od momentu, gdy zaczęliśmy edukować społeczeństwo. Osobiście uważam to za nasz sukces. Z drugiej strony aż 60 proc. osób nadal nosi wszystkie karty kredytowe w portfelu, a 12 proc. dodatkowo nosi przy sobie numer PIN. Jak widać, dużo jeszcze zostało do zrobienia…

 

Oto rekomendowane modele niszczarek firmy Fellowes:

• 73Ci – osobista niszczarka przybiurkowa do małego biura (1 – 3 osób). Tnie jednorazowo do 12 kartek (70 g/m2) na ścinki 4 x 38 mm, ma wyjmowany kosz o pojemności 23 litrów. Cena: 1199 zł netto.

• Microshred 460 Ms – osobista niszczarka o podwyższonym stopniu bezpieczeństwa. Tnie jednorazowo 10 kartek (70 g/m2) na mikrościnki 2 x 8 mm, ma wyjmowany kosz o pojemności 28 litrów. Cena: 1499 zł netto.

• 225i – profesjonalna niszczarka do biura dla 5 i więcej osób. Tnie jednorazowo 20 kartek (70 g/m2) na paski 5,8 mm, ma wyjmowany kosz o pojemności 60 litrów i silnik indukcyjny, w który wyposażono urządzenie, jest przystosowany do pracy ciągłej. Cena: 2999 zł netto.

• 225Ci – profesjonalna niszczarka do biura dla 5 i więcej osób. Tnie jednorazowo 20 kartek (70 g/m2) na ścinki 4 x 38 mm,
ma wyjmowany kosz o pojemności 60 litrów i silnik indukcyjny przystosowany do pracy ciągłej. Cena: 3199 zł netto.

• 225 Mi – wytrzymała niszczarka ścinkowa o podwyższonym stopniu bezpieczeństwa przeznaczona do małego biura. Tnie 14 kartek (70 g/m2) na mikrościnki 2 x 12 mm, ma wyjmowany kosz o pojemności 60 litrów. Silnik indukcyjny niszczarki jest przystosowany do pracy ciągłej. Cena: 3499 zł netto.

 

Dodatkowe informacje:

 

www.fellowes.pl

www.ochronatozsamosci.pl

Artykuł powstał we współpracy z firmami Fellowes i Tech Data.