Asseco Poland zapowiada budowę własnej chmury, we współpracy z Grupą Polsat, początkowo z myślą o klientach z Polski, Słowacji, Czech i Bałkanów. Adam Góral, prezes integratora podkreśla, że będzie („obok Chmury Krajowej”) konkurował z takimi gigantami, jak Google, Amazon czy Microsoft. W rozmowie z „Rzeczpospolitą” podkreślił, że lokalne inicjatywy w zakresie cloud computingu zapewniają instytucjom i firmom niezależność wobec globalnych gigantów, dlatego też Asseco wspiera europejski projekt chmurowy Gaia-X.

Vercom, dostawca chmurowych rozwiązań w modelu CPaaS (Communication Platform-as-a-Service), przygotowuje się do wejścia na GPW. Władze spółki przekonują, że korzysta ona na szybkim rozwoju sektora e-commerce, na którym w dużej mierze świadczy swoje usługi. Każda transakcja zakupu w internecie wiąże się z koniecznością wysyłki wielu komunikatów: od potwierdzenia zamówienia, przez autoryzację płatności, określenie statusu dostawy, po wystawienie elektronicznej faktury. Rozwiązanie Vercomu umożliwia komunikację pomiędzy firmami a ich klientami za pośrednictwem jednej dedykowanej platformy. W gronie klientów spółki znajdują się m.in.: Allegro, OLX.pl, eobuwie.pl, Answear.com, Rossmann, Żabka, mBank oraz IKEA.

Canalys poinformował o znaczącym wzroście wydatków na infrastrukturę chmurową w Chinach w IV kw. 2020 r. Sięgnęły one 5,8 mld dol., co oznacza wzrost o 62 proc. rok do roku. Analitycy podkreślają, że ma to związek z cyfryzacją wymuszoną przez pandemię, ale także poprawą wskaźników ekonomicznych i odmrożeniem czasowo wstrzymanych w ubiegłym roku decyzji inwestycyjnych. Państwo Środka to obecnie drugi na świecie pod względem inwestycji w chmurę rynek po Stanach Zjednoczonych. Do największych usługodawców należą tam: Alibaba Cloud, Huawei Cloud, Tencent Cloud oraz Baidu Cloud, które w sumie zajmują 80 proc. chińskiego rynku chmury.

Microsoft przyznał czterem polskim szkołom wyższym tytuł „Uczelni w Chmurze Microsoft”, co ma świadczyć o ich wysokim poziomie innowacyjności w działalności naukowej, administracyjnej i badawczej. Wyróżnione placówki to: Akademia Leona Koźmińskiego, Politechnika Łódzka, Szkoła Główna Handlowa w Warszawie i Uniwersytet Jagielloński. „Na przestrzeni ostatnich lat świat zmienił się szybciej niż kiedykolwiek wcześniej i transformacja cyfrowa stała się kluczowym elementem strategii naszego rozwoju” – podkreśla prof. dr hab. Grzegorz Mazurek, Rektor Akademii Leona Koźmińskiego. Microsoft liczy na to, że przypadki pierwszych wyróżnionych tytułem uczelni zainspirują inne szkoły wyższe do wdrażania i powszechnego stosowania technologii chmurowych.

Also włączyło do oferty swojego Cloud Marketplace’u rozwiązania Oculavis Share, które umożliwiają zdalne naprawy i serwis dzięki wykorzystaniu rozszerzonej rzeczywistości (AR). Przykładowo, wizualizacja 3D pozwala użytkownikom oglądać części naprawianych urządzeń. Oprogramowanie udostępnia podczas sesji instrukcje w formie cyfrowej, potrzebne serwisantom w czasie reparacji i przeglądów. Opcja zdalnego wsparcia pozwala na sesje na żywo z wymianą adnotacji AR i funkcjami dokumentacji. Rozwiązanie jest dostępne wraz zestawem RealWear. Korzystający z tego rozwiązania technicy w terenie nie potrzebują niczego więcej niż zwykłego smartfona – niezależnie od systemu operacyjnego – lub inteligentnych okularów.

Specjaliści EY Polska dokonali analizy polskiego rynku chmury pod kątem jej wykorzystania w przedsiębiorstwach w ramach badania „Transformacja cyfrowa firm 2020”. Jak się okazało, choć 64 proc. polskich firm korzysta z cloud computingu, to jedynie 4 proc. zamierza przenieść do chmury całość swoich zasobów. Co ciekawe, niemal jedna piąta respondentów uważa chmurę za zbędną. Główne bariery to, w tym kontekście, brak zaufania i zbyt wysokie ceny usług. Natomiast wśród argumentów przemawiających za wdrożeniem chmury najważniejsze to: poprawa komunikacji i współpracy (54 proc. wskazań), obniżenie kosztów (34 proc.), a także zwiększenie bezpieczeństwa danych (29 proc.).