SAP i Operator Chmury Krajowej zawarli umowę współpracy. W jej ramach klienci SAP mogą przenosić swoje zasoby i oprogramowanie na jedną z platform OChK. Natomiast klienci Chmury Krajowej mogą korzystać z narzędzi i rozwiązań SAP. Operator Chmury Krajowej to spółka powołana przed dwoma laty przez państwowe podmioty: PKO BP oraz Polski Fundusz Rozwoju. Działa w modelu multicloud oferując własną platformę i usługi chmurowe globalnych dostawców. W 2009 r. wartość przychodów SAP z narzędzi chmurowych wynosiła 100 mln euro. Po 10 latach wzrosła do 7 mld euro. Wskazuje to na skalę wzrostu zapotrzebowania na usługi cloud.

Nauczyciele informatyki w Badenii-Wirtembergii biją na alarm, ponieważ ministerstwo chce uczynić Microsoft 365 centralnym elementem platformy edukacyjnej. Zdaniem pedagogów korzystanie z chmury przez szkoły, nauczycieli i uczniów byłoby problematyczne z punktu widzenia prawa ochrony danych. Uważają przy tym, że byłby to „krok wstecz” w edukacji demokracji w obszarze cyfrowym, suwerenności cyfrowej, otwartości i współpracy. Przekonują, że szkołom wystarczą już istniejące rozwiązania open source, w opinii nauczycieli lepiej dostosowane do wymagań placówek edukacyjnych, jak też zgodne z ochroną danych.

Związek Pracodawców Usług IT – SoDA (Software Development Association Poland) i Microsoft rozpoczęły współpracę, w ramach której 107 zrzeszonych w SoDA polskich firm IT otrzyma pomoc w postaci projektów edukacyjnych dla inżynierów oraz wsparcia technicznego i biznesowego w wykorzystaniu rozwiązań chmurowych Microsoftu. „Podpisane przez Microsoft oraz SoDA porozumienie daje zrzeszonym w niej firmom dostęp do najnowszej wiedzy, co ma ogromne znaczenie przy świadczeniu wysokiej jakości usług IT, z jakich na świecie słyną polscy inżynierowie” – mówi Paweł Pustelnik, dyrektor zarządzający Future Processing. Z raportu Computerworlda „Chmura obliczeniowa w Polsce 2020” (z kwietnia 2020 r.) wynika, że 96 proc. firm rozważa użycie narzędzi i usług chmurowych, przy czym 40 proc. firm zatrudniających od 501 do 1000 pracowników ma opracowaną strategię przejścia do rozwiązań oferowanych w chmurze.

Equinix zapowiedział rozbudowę infrastruktury data center w Polsce. Inwestycja obejmuje rozbudowę centrum danych WA3 do ponad 3,5 tys. mkw (ok. 1,2 tys. szaf) i otwarcie nowej zmodernizowanej części ośrodka WA1. Ma to nastąpić jeszcze w tym roku. Equinix ma 210 centrów danych na całym świecie i blisko 10 tys. klientów. W 2019 r. osiągnął 5,5 mld dol. przychodów. Na polskim rynku inwestują również inne koncerny. W Warszawie powstaje region Google Cloud. Wartość inwestycji to nawet 2 mld dol. Wiosną Microsoft zapowiedział wartą 1 mld dol. inwestycję w budowę pierwszego w Polsce i krajach CEE regionu data center. Wejście na polski rynek centrów danych zapowiedział na początku roku także Vantage.

OVHcloud wraz z Google Cloud rozpoczęły opracowywanie wspólnych rozwiązań, które mają „umożliwić klientom korzystanie z wszystkiego, co oferuje multi-cloud oraz otwarte oprogramowanie”, w zgodzie z europejskimi wymogami w zakresie suwerenności danych. Oznacza to między innymi nową ofertę hostowanej chmury prywatnej, a więc wprowadzenie do infrastruktury OVH kompatybilnej z open source technologii Anthos Google’a (zarządzanej przez zespoły zlokalizowane w Europie). Przypomnijmy, że w październiku br. OVHcloud ogłosił strategiczne partnerstwo z niemieckim T-Systems w ramach budowy europejskiej chmury, która zapewni klientom suwerenność danych i zgodność z RODO.

Kancelaria prawna Domański, Zakrzewski, Palinka zaczęła korzystać ze zintegrowanej platformy do komunikacji i współpracy, w oparciu o Microsoft 365 oraz Azure. Celem było usprawnienie pracy 300 prawników. Kancelaria stworzyła również system Prompter, wykorzystujący możliwości chmury Azure i technologii sztucznej inteligencji, który porządkuje, analizuje i interpretuje dokumentację. „Cyfrowa transformacja zachodząca na rynku przybrała niebywałą skalę. Dotyczy to również kancelarii prawnych, które do niedawna uchodziły za biznes tradycyjny i mocno konserwatywny. Dzisiaj technologia chmurowa wspiera nie tylko codzienną współpracę i komunikację z klientami, ale zapewnia również automatyzację procesów” – podsumowuje Marek Laskowski, CIO w kancelarii.