Inter Cars zdecydował się przenieść kluczowy dla siebie system SAP Hybris na platformę Azure. Microsoft podkreśla, że jest to pierwsza tego typu migracja w Polsce. Zastosowanie Azure’a posłużyło do stworzenia katalogu 3,5 miliona części motoryzacyjnych online, z którego każdego dnia korzysta ponad 35 tys. klientów Inter Cars z kilkunastu krajów Europy. Chmura Microsoftu zapewnia również możliwość bieżącej aktualizacji danych dotyczących listy pojazdów i dostępu do nowości, aktualnych cen magazynowych czy cen hurtowych. Obie firmy współpracują ze sobą już od długiego czasu, a polski dystrybutor części samochodowych wykorzystuje Microsoft Dynamics CRM Cloud Platform do komunikacji z ponad 1 tys. warsztatów oraz 250 biurami handlowymi w całej Europie.

Asseco stworzyło BooX (Bank out of the Box), pierwszą polską platformę chmurową dla banków i ubezpieczycieli, służącą do sprzedaży oraz obsługi produktów finansowych. Jak podkreślają specjaliści integratora, platforma może stanowić zalążek do budowy nowego banku, jak również być wykorzystana do przebudowy lub modernizacji istniejącej instytucji finansowej. BooX udostępniany jest w modelu subskrypcyjnym, ale może działać również tradycyjnie – w oparciu o zakup licencji. Podmioty już obecne na rynku mogą wykorzystywać jej cechy (subskrypcja, praca w sandboxie technologicznym) w procesie testowania oraz uruchamiania nowych usług. Może stanowić przydatne rozwiązanie dla tzw. neobanków (działających tylko online) i banków podlegających konsolidacji.

GAIA-X to nowe europejskie stowarzyszenie, które ma dbać o bezpieczeństwo użytkowników chmur publicznych na Starym Kontynencie. Do jego grona weszli, jak na razie, przedstawiciele 22 firm z siedmiu krajów. Liczą na zwiększenie roli europejskich firm w sektorze chmurowym. Póki co, głównymi dostawcami cloud computingu w tej części świata są Amazon, Microsoft i Google. W pierwszej piątce największych dostawców tego typu rozwiązań nie znajduje się żaden europejski – wszyscy mają siedziby w USA lub Chinach. Projekt GAIA-X wpisuje się więc w obawy unijnych polityków w kwestii zbytniego zaangażowania USA w infrastrukturę chmurową, co – ich zdaniem – może naruszać europejskie standardy ochrony danych.

Oktawave uzyskało status Google Cloud Partner w obszarach Sell & Service. To kolejny krok polskiego dostawcy w realizacji strategii multicloud. Teraz, jako certyfikowany partner, może realizować projekty migracyjne wykorzystujące Google Cloud Platform i zapewniać ich późniejsze utrzymanie w trybie 24/7/365. „Partnerstwo z Google otwiera nam drogę do lepszego i szybszego wsparcia organizacji, które korzystają lub planują wykorzystywać usługi Google Cloud Platform, poprzez bezpośredni, partnerski kontakt z dedykowanymi osobami po stronie Google” – komentuje Maciej Kuźniar, założyciel i COO Oktawave.

Booksy, platforma do rezerwacji usług fryzjerskich i kosmetycznych, przenosi swoją aplikację do Google Cloud. Decyzja ma pomóc polskiemu startupowi w dynamicznej ekspansji na rynkach zagranicznych: amerykańskim, brytyjskim i brazylijskim. Pozwoli też spółce lepiej radzić sobie ze wzmożonym ruchem użytkowników i zracjonalizować koszty IT (z jej usług już teraz korzysta ponad 7 mln użytkowników w 25 krajach). Za migrację odpowiadali specjaliści z Chmury Krajowej. Booksy, typowane na pierwszego polskiego „jednorożca”, zmagało się w kwietniu i maju z dużymi trudnościami w związku z zamknięciem punktów usługowych podczas lockdownu. Jednak po zniesieniu obostrzeń sytuacja diametralnie się zmieniła – użytkownicy masowo rezerwowali wizyty, co sprawiło, że początkowo pojawiły się problemy z wydajnością aplikacji i obciążeniem serwerów. Usługi chmurowe mają temu zapobiegać.

Polska Izba Ubezpieczeń wraz z Polską Izbą Informatyki i Telekomunikacji rozpoczęły prace nad opracowaniem standardu chmury obliczeniowej dla branży ubezpieczeniowej. W projekt zaangażowali się przedstawiciele firm ubezpieczeniowych, dostawcy technologii i kancelarie prawne – łącznie 27 podmiotów. Projekt realizuje zalecenia stawiane przez Komisję Nadzoru Finansowego. Jak podkreślają jego inicjatorzy przedstawiciele branży ubezpieczeniowej powinni mieć wiedzę na temat wszystkich szans oraz zagrożeń, jakie wiążą się ze stosowaniem chmury. Istotna jest nie tylko strategia wejścia do chmury, ale również wyjścia oraz możliwość zmiany dostawcy usług w dowolnym momencie.