• HP w przyszłym roku zamknie fabrykę materiałów eksploatacyjnych w irlandzkim mieście Leixlip. Decyzja oznacza zwolnienie ok. 500 zatrudnionych tam osób. Koncern tłumaczy swoje posunięcie koniecznością wprowadzania oszczędności, które umożliwią inwestowanie w nowe obszary rynku, takie jak np. druk 3D. Siostrzany zakład Hewlett Packard Enterprise, którego siedziba także mieści się w Leixlip, ma funkcjonować jak dotychczas.

 

• Kaspersky Lab wprowadził na rynek swój własny system operacyjny, nad którym rosyjska firma pracowała przez 15 lat. KasperskyOS przygotowano z myślą m.in. o urządzeniach tworzących Internet rzeczy, które cechują wysokie wymagania dotyczące cyberbezpieczeństwa. System jest dostępny dla firm OEM, ODM, integratorów oraz deweloperów oprogramowania. Cena OS-u różni się w zależności od wymagań klientów. 

 

• Xiaomi rozpoczęło produkcję własnej linii procesorów pod nazwą Pinecone. Nowe układy mają pojawić się  niebawem w smartfonie 5c Xiaomi Mi. Tym samym koncern będzie drugim po Huawei chińskim producentem dysponującym własnymi procesorami. Umożliwia to uniezależnienie się od układów innych dostawców, takich jak Qualcomm czy MediaTek, a tym samym obniżkę kosztów produkcji smartfonów.

 

• Chiński rynek smartfonów został zdominowany przez lokalnych producentów, co niekorzystnie wpływa na tamtejsze interesy Apple’a. W zestawieniach sprzedaży królują czterej producenci z Państwa Środka: Huawei, Oppo, Vivo oraz Xiaomi. Amerykański gigant zajmuje dopiero piąte miejsce. Według agencji badawczej Canalys w  2016 r. chiński rynek wchłonął 476,5 mln smartfonów. Najwięcej sprzedało ich Huawei (76,2 mln szt.). W przypadku Apple’a sprzedaż wyniosła 43,8 mln iPhone’ów, co oznacza 18-proc. spadek w ujęciu rocznym.

 

• Tech Data Europe otworzyła market z chmurowymi produktami Microsoftu. Działając jako Microsoft Cloud Solutions Provider (CSP), dystrybutor zebrał w jednym miejscu m.in. Office 365, Azure, a także rozwiązania z kategorii Enterprise Mobility i Security. „Rozwiązania Microsoftu są powszechnie wykorzystywane w większości organizacji i wielu klientów chce obecnie tych aplikacji w wersji chmurowej, więc istotne jest, by reseller dysponował całą ofertą” – stwierdził Reza Honarmand, wiceprezes Tech Data, odpowiedzialny w Europie za rozwiązania chmurowe.

 

• Walmart, sieć handlowa skupiająca ponad 20 tys. sklepów w 28 krajach, buduje potężną prywatną chmurę, która ma przetwarzać 2,5 petabajta danych w ciągu godziny. W tym celu koncern tworzy hub analityczny Data Cafe z siedzibą w Bentonville (Arkansas). Narzędzie pozwoli znacząco skrócić czas potrzebny na rozwiązywanie złożonych problemów biznesowych, które są zależne od wielu zmiennych zewnętrznych i wewnętrznych – z tygodni do minut.

 

• Asus utrzymał w ubiegłym roku pozycję lidera światowego rynku notebooków dla graczy (1,2 mln sprzedanych urządzeń) – szacuje serwis Digitimes. Numerem dwa było MSI z wynikiem na poziomie 800–850 tys. szt., co oznacza, że obie marki mają 44–45 proc. globalnego rynku. W 2016 r. cała światowa sprzedaż notebooków dla graczy sięgnęła 4,5 mln szt. (rok wcześniej było to 3,8–4 mln szt.).

 

• Also szósty rok z rzędu poprawiło swój zysk netto. W 2016 r. paneuropejski dystrybutor zwiększył ten parametr o 32,2 proc. wobec 2015 r., do 83,2 mln euro. Profity okazały się dużo wyższe niż w poprzednim roku, mimo że obroty urosły w znaczniej mniejszej skali – o 2,5 proc., osiągając poziom 8 mld euro. Wynik EBIDTA – 146 mln euro (+4,3 proc.) – uwzględnia inwestycje w Polsce, krajach Beneluksu oraz w nowy magazyn w Finlandii.

 

• Apple, Google, Microsoft i niemal setka innych firm z Doliny Krzemowej zjednoczyły się przeciwko polityce prezydenta Donalda Trumpa. Niepokój branży wzbudził dekret zakazujący wjazdu do USA obywatelom 7 krajów muzułmańskich, nawet jeśli mają oni prawo stałego pobytu w Stanach, oraz antyimigracyjna retoryka nowego prezydenta. Protest nie jest tylko aktem politycznej poprawności – przecież firmy technologiczne pozyskują fachowców z całego świata.

 

• Greg Clark, CEO Symanteca, twierdzi, że rynek systemów bezpieczeństwa czekają wkrótce zasadnicze zmiany. Menedżer spodziewa się oczyszczenia niezwykle zatłoczonego według niego sektora dostawców rozwiązań do ochrony punktów końcowych. „Jesteśmy u progu ostrej selekcji na rynku, wartym 80 mld dol. w segmencie przedsiębiorstw” – oznajmił Clark. Zauważył przy tym, że do gry wchodzi wiele startupów oferujących ochronę typu next-generation. Także weterani branży dodają zabezpieczenia NG do swoich produktów endpoint security. Jednak w ocenie Clarka większość z nich zapewnia tylko w niewielkim stopniu ochronę punktów końcowych.

 

• Fundusze venture capital w ubiegłym roku zasiliły kwotą 3,1 mld dol. rekordową liczbę 279 startupów z branży bezpieczeństwa IT. Rok wcześniej do 272 takich podmiotów trafiło 3,7 mld dol. – wynika z danych agencji badawczej CB Insights. To znaczny postęp w porównaniu ze wcześniejszymi latami. Dla przykładu w 2010 r. 117 startupów otrzymało od funduszy 833 mln dol.