Zdaniem specjalisty

Mariusz Ożarowski, Managing Director Central Europe, Lexmark Mariusz Ożarowski, Managing Director Central Europe, Lexmark  

Wśród klientów SOHO zauważamy duże zapotrzebowanie na wielofunkcyjne kolorowe urządzenia laserowe A4. Spore znaczenie przy wyborze drukarki mają jej wymiary, ale też i parametry, jak prędkość druku, wydruk bezprzewodowy WiFi, wydajność materiałów, możliwość druku dwustronnego itd. Użytkownicy chcą mieć w domu porównywalną drukarkę jak w biurze, ale mniejszą. Przy czym istnieje wiele powodów, dla których klienci z sektora SOHO wymieniają swoje drukarki. Należy do nich potrzeba dostępu do nowych zaawansowanych funkcji chmurowych, wyższego poziomu bezpieczeństwa lub chęć posiadania bardziej energooszczędnego modelu. Ogromną rolę odgrywa też żywotność urządzeń.

  
Artur Majewski, ekspert ds. marki Activejet, Action Artur Majewski, ekspert ds. marki Activejet, Action  

Nadal nie widać odbicia na rynku urządzeń drukujących i trend ten utrzyma się moim zdaniem do końca trzeciego kwartału. Koniec roku powinien przynieść ożywienie, ale wartość sprzedaży jest bardzo zależna od sprawności łańcucha dostaw i sytuacji gospodarczej. Trzeba pamiętać, że popyt w segmencie SOHO bardzo zależy właśnie od sytuacji makroekonomicznej oraz związanego z tym stanu domowych budżetów. Warto dodać, że problem z komponentami nie dotyczy dziś tylko rynku drukarek, ale i przemysłu motoryzacyjnego, AGD i komputerów. Produkcja półprzewodników w dalszym ciągu jest ograniczona i nie zanosi się, aby w tym roku nastąpił jakiś przełom. Nowe odmiany wirusa Covid i zwiększająca się liczba osób chorych tylko pogłębią kłopoty związane z dostępem do komponentów.

  
Krzysztof Mertowski, Head of Sales, Brother Krzysztof Mertowski, Head of Sales, Brother  

W ostatnim czasie, a dokładniej w okresie poprzednich sześciu miesięcy, rzeczywiście zauważalne były poważne braki w dostępności urządzeń. Sytuacja dotyczy także segmentu SOHO. Jeśli jednak weźmiemy pod uwagę pierwszy kwartał roku fiskalnego w Brotherze, czyli drugi kwartał kalendarzowy, możemy mówić o nieco bardziej optymistycznej perspektywie. Odnotowaliśmy aż 20-procentowy wzrost sprzedaży w porównaniu z analogicznym okresem roku poprzedniego. Sytuacja najlepiej przedstawia się w kategorii urządzeń atramentowych, ale znaczącą poprawę mogliśmy zaobserwować również wśród modeli laserowych kolorowych dla segmentu SOHO. Biorąc pod uwagę wcześniej wspomnianą poprawę wyników, wierzymy, że w kolejnych miesiącach będą one jeszcze lepsze. Choć trzeba mieć na uwadze to, że rynek zmienia się bardzo dynamicznie.

  
Magdalena Ośka, Senior Sales Manager Consumer & Channel, Epson Magdalena Ośka, Senior Sales Manager Consumer & Channel, Epson  

W ciągu ostatnich dwóch lat zauważalne były kłopoty z dostępnością urządzeń przeznaczonych dla klientów z segmentu SOHO. Wynikały one nie tylko z powodu braku komponentów, ale głównie ze zwiększonego popytu, zwłaszcza w segmencie urządzeń domowych. Trzeba jednak stwierdzić, że w przypadku urządzeń dla SOHO sytuacja była lepsza niż w segmencie urządzeń biznesowych. Z kolei w przyszłości najszybciej będzie rósł udział drukarek z systemem stałego zasilania. Obecnie ten segment ma 40-procentowy udział w rynku i odsetek ten wciąż rośnie. Za wzrostem stoi niski koszt eksploatacji oraz komfort ich użytkowania. Atrament detronizuje laser głównie ze względu na to, że jego całkowity koszt użytkowania pozwala zaoszczędzić nawet 95 proc. energii elektrycznej zużywanej przez porównywalne modele. W przypadku urządzeń do małego i średniego biura poszukiwane są też modele, które drukują szybko dwustronnie i są wyposażone w ADF.