ABC Data jest pierwszym w Polsce dystrybutorem IT, który
na szerszą skalę rozwija ofertę drukarek 3D oraz dedykowanych materiałów
eksploatacyjnych. Jednocześnie szkoli resellerów, którzy chcą poznać nowy
segment. Pierwsza „lekcja” odbyła się w połowie marca w trakcie Dni
Druku 3D w Kielcach. Podczas niej przedstawiciele dystrybutora omówili
m.in. podstawy pracy z niskobudżetowymi drukarkami 3D. Opisali, czym druk
przestrzenny się charakteryzuje i jak się go wdraża
w przedsiębiorstwach. Resellerzy zyskali też podstawową wiedzę na temat
filamentów.

Dotychczas ABC Data
rozpoczęła współpracę z sześcioma polskimi producentami drukarek 3D
i jednym zagranicznym (patrz: ramka). Radosław Jankowski, Project and
Implementation Manager w ABC Dacie, podkreślał, że wybór dostawców odbył
się po dokładnym przetestowaniu produktów. Polska to zagłębie producentów
specjalizujących się w projektowaniu stosunkowo niedrogich urządzeń do
druku 3D – i na takie stawia dystrybutor. Zakres cenowy drukarek
w ofercie ABC Daty wynosi od 3 do 20 tys. zł, zaś filamentów od
50 do 180 zł za kilogram. Broadliner zapewnia partnerom wsparcie
techniczne i sprzedażowe, a także serwis.

 

Szału nie ma, ale…

Na razie dane dotyczące
sprzedaży nowych rozwiązań nie rzucają na kolana. Według Gartnera
w zeszłym roku na świecie nabywców znalazło 108 tys. drukarek 3D.

Udział polskich firm w globalnym rynku może
wynosić 5–7 proc.
– szacuje Paweł Ślusarczyk, redaktor naczelny
portalu Centrum Druku 3D.

Najważniejsze jednak, że
wzrost zbytu w kolejnych latach, począwszy od 2013 r., wynosi powyżej
100 proc. W 2013 sprzedaż sięgnęła trochę ponad 50 tys. urządzeń, zaś
w 2014, jak wspomnieliśmy, była o 58 tys. wyższa, a w całym
2015 sprzedaż urośnie prawdopodobnie do 217 tys. sztuk. Za dwa lata natomiast
nabywców ma już znaleźć… 2,3 mln drukarek 3D.

 

Optymistyczne szacunki Gartnera oparte są na założeniu, że
do 2016 r. większość przedsiębiorstw produkcyjnych zakupi drukarki 3D.
Następnie większość osób, które posługują się lub będą się posługiwać tymi
urządzeniami w pracy, powinna kupić tańszy odpowiednik do prywatnego
użytku. Rynek ma też ożywić się dzięki gigantom branży IT, jak np. Autodesk i
HP, którzy intensyfikują prace, aby na nim zaistnieć.

 

Klienci? Już są…

Organizatorzy szkolenia są zdania, że właśnie teraz jest
najlepszy moment, aby drukarki 3D wprowadzić do oferty. Wprawdzie na sprzedaży
nie da się jeszcze dużo zarobić, ale warto już tworzyć bazę klientów
w segmencie, który tak szybko się rozwija. Na rynku, także polskim, są już
firmy zainteresowane tą technologią, które chcą wzbogacić swoją dotychczasową
ofertę o nową usługę. Sporo osób myśli o zakupie urządzenia do druku
3D, aby rozpocząć działalność z tym związaną. Osoby
i przedsiębiorstwa, które drukarki już posiadają, muszą się natomiast
zaopatrywać w filamenty – to świadoma i już ukształtowana grupa
klientów.

Wśród uczestników szkolenia zorganizowanego przez ABC Datę
byli resellerzy zajmujący się tradycyjną odsprzedażą urządzeń, firmy świadczące
usługi związane z drukiem tradycyjnym, mali integratorzy. Przyjechali
raczej bez sprecyzowanej opinii na temat możliwości zarobków, jakie
potencjalnie daje taki produkt jak drukarka 3D. Nie chcą na razie oceniać
swoich szans powodzenia w tym biznesie, gdyż najpierw pragną zdobyć
wiedzę.

– Chciałem zobaczyć, na czym dokładnie polega druk 3D
mówi Jarosław Papież z kieleckiej firmy Aprint. – Po tej „lekcji”
widzę, że warto się nim zainteresować, choć konkretnych pomysłów na razie nie
mam. Rynek z czasem zostanie zasypany drukarkami 3D i na pewno
potrzebny będzie serwis. Może to jest kierunek dla nas…

Druk 3D w ABC Dacie


Producenci drukarek

• Polska: 3DGence, 3D Printers, 3Novatica, Aye Aye Labs, Monkeyfab, Prix 3D

• USA: Robo
3D