Paszport do eksportu (działanie 6.1 Programu Operacyjnego
Innowacyjna Gospodarka – POIG) przeznaczony jest dla planujących
rozpoczęcie lub zwiększenie eksportu. O pieniądze mogą się ubiegać firmy
z sektora MSP oraz mikroprzedsiębiorstwa. Czerwcowy nabór jest drugim
w bieżącym roku (pierwszy odbył się w lutym, a trzeci będzie
miał miejsce na przełomie października i listopada). Instytucją
odpowiedzialną za nabór wniosków jest Polska Agencja Rozwoju
Przedsiębiorczości.

Jest o co walczyć – w 2010 r. umowy
o dofinansowanie podpisano z 650 przedsiębiorcami,
a w 2009 r. – z 739 (w ubiegłym roku były dwie
tury składania wniosków, a rok wcześniej trzy).

Pomoc w wejściu na nowe rynki

Dofinansowanie w ramach działania 6.1 POIG może być
przeznaczone na realizację projektów mających na celu wejście na nowe rynki
i wzmocnienie pozycji przedsiębiorstwa za granicą, przyczyniających się do
zwiększenia udziału sprzedaży na rynki zagraniczne w ogólnej sprzedaży
przedsiębiorstwa oraz promujących polską markę na rynkach zagranicznych.

Nabór składa się z dwóch etapów. W pierwszym
będzie można się ubiegać o dotację na usługę sporządzenia planu rozwoju
eksportu (maksymalnie 10 tys. zł, co ma stanowić 80 proc. kosztów
kwalifikowanych projektu), którego przygotowanie nie będzie mogło zająć więcej
niż pół roku. Z kolei w drugim etapie – o pieniądze na
działania eksportowe, zdefiniowane we wspomnianym planie, których realizacja ma
potrwać maksymalnie dwa lata. Na tym etapie można będzie uzyskać 200 tys. zł
(nie więcej niż 50 proc. kosztów kwalifikowanych). Warunkiem uczestnictwa
w drugim etapie będzie wcześniejsze przygotowanie planu rozwoju eksportu,
czyli wzięcie udziału w pierwszym.

Eksport przedsiębiorców, ubiegających się o środki
unijne w ramach pierwszego etapu, w roku obrotowym poprzedzającym
rok, w którym składają wniosek o udzielenie wsparcia, nie może być
wyższy niż 30 proc. ich całkowitej sprzedaży.

Minimum dwa cele

W ramach przygotowania planu rozwoju eksportu można będzie
skorzystać z usług doradczych dotyczących: analizy pozycji konkurencyjnej
przedsiębiorstwa oraz wskazania rynków docelowych działalności eksportowej pod
kątem popytu na produkty i usługi przedsiębiorcy, badania wybranych rynków
docelowych, w szczególności dokonania analizy aktów prawnych, procedur,
zwyczajów, praktyk handlowych i zasad warunkujących dostęp produktu lub
usługi przedsiębiorcy do tych rynków, a także wskazania
i uzasadnienia wyboru co najmniej dwóch działań, o których mowa
w etapie II, planowanych przez przedsiębiorcę w celu wejścia na
wybrane rynki.

Na drugim etapie wspierane będzie: wyszukanie i dobór
partnerów na rynku docelowym, uzyskanie dokumentów niezbędnych do wprowadzenia
produktów lub usług na wybrany rynek zagraniczny, udział w zagranicznych
imprezach targowo-wystawienniczych w charakterze wystawcy, udział w misjach gospodarczych za granicą
i ich organizacja, a także doradztwo w zakresie opracowania
koncepcji wizerunku przedsiębiorcy na wybranym rynku zagranicznym oraz
w zakresie strategii finansowania przedsięwzięć eksportowych. Firmy, które
chcą skorzystać z dofinansowania, muszą zdecydować się na minimum dwa
z wymienionych działań.