Zdaniem specjalisty

Iwo Ostalski, Marketing Specialist, TP-Link Iwo Ostalski, Marketing Specialist, TP-Link  

W przypadku czynników generujących zapotrzebowanie na rozwiązania sieciowe dla domu w przyszłości, warto zauważyć, że rosnące ceny energii i konieczność oszczędności zwiększą i tak już wysoki popyt na rozwiązania smart home. Z naszych obserwacji wynika, że pierwszym krokiem do uczynienia domu „smart” jest przejście na systemy inteligentnego oświetlenia, które nie tylko ułatwia życie, ale też pomaga oszczędzać energię. Urządzenia niektórych producentów nie wymagają zakupu hubów czy innych urządzeń sterujących, bo pracują pod kontrolą domowej sieci Wi-Fi. To z kolei w niektórych domach będzie oznaczało konieczność wymiany infrastruktury sieciowej, by poradziła sobie z rosnącą ilością urządzeń. Doskonale sprawdzą się w tej roli routery pracujące w standardzie Wi-Fi 6.

  
Piotr Dudek, Regional Director Eastern Europe, Netgear Piotr Dudek, Regional Director Eastern Europe, Netgear  

Nie widzimy spowolnienia na rynku home office. Przeciwnie, od początku 2019 r. odnotowujemy znaczny i stały wzrost sprzedaży. Warto podkreślić, że rośnie świadomość klientów na temat urządzeń. Wynika to po części z faktu, że to, co wystarczyło do przeglądania internetu w wolnym czasie, niekoniecznie sprawdzi się, kiedy przenosimy biuro do domu, a podstawowym narzędziem komunikacji staje się Skype i Zoom. Głównym czynnikiem utrzymującym popyt na rozwiązania dla domu i SOHO w kolejnych kwartałach będą rosnące koszty energii. Aby zmniejszyć wydatki firm na ogrzewanie i prąd, coraz więcej pracowników będzie wysyłanych do home office albo będą pracowali w systemie rotacyjnym.

  
Przemysław Biel, Sales Channel Manager Poland, Synology Przemysław Biel, Sales Channel Manager Poland, Synology  

Klienci niezmiennie pytają o funkcje VPN, które są zintegrowane w naszych rozwiązaniach. W czasach smart home i home office coraz bardziej przydatna staje się obsługa VLAN. Wyizolowanie osobnej sieci dla gości, odrębnej dla urządzeń smart home, jest kluczowe dla bezpieczeństwa sieci domowej czy małej firmy. W nowych routerach jest coraz więcej funkcji, które pozwalają na filtrowanie treści, a nawet swego rodzaju IDS (Intrusion Detection System), sprawdzający ruch na poziomie pakietów. Z ciekawych funkcji, które cenią sobie użytkownicy, można wymienić WebVPN i zdalny pulpit. WebVPN pozwala na połączenia z siecią z dowolnego miejsca, bez konieczności instalowania klienta, co przydaje się przy korzystaniu z tabletu, telefonu czy komputera udostępnionego w hotelu.

  
Piotr Głydziak, pełnomocnik zarządu Action ds. VAD Piotr Głydziak, pełnomocnik zarządu Action ds. VAD  

Popyt jest stosunkowo stabilny, bo nie opiera się na chwilowych modach, lecz na zdrowych podstawach. Można tutaj wymienić sukcesywny wzrost przepustowości łącz internetowych i coraz szerszy dostęp do światłowodów (co generuje popyt na nowe, szybsze urządzenia), cykliczne pojawianie się nowych standardów WiFi oraz zwiększanie możliwości zarządzania i kontroli, w tym rodzicielskiej, w urządzeniach SOHO. Funkcje te były zarezerwowane do tej pory dla wyższego segmentu. Widzimy wzrost wymagań klientów co do wydajności i zasięgów sieci. Trudno je spełnić za pomocą pojedynczego urządzenia, dlatego zwiększyło się zapotrzebowanie na rozwiązania mesh. W 2023 r. spodziewamy się kontynuacji stabilnego popytu. Obecnie dostępność sprzętu w segmencie SOHO jest stosunkowo dobra, problemy znacznie bardziej dotknęły większe rozwiązania.

  
Paweł Bąk, Deputy Purchasing Director, AB Paweł Bąk, Deputy Purchasing Director, AB  

Na rynku urządzeń sieciowych dla SOHO dostępność uległa znacznej poprawie w ciągu ostatnich 18 miesięcy, w odróżnieniu od segmentu MŚP. Czasem występują ograniczenia spowodowane wydłużonym procesem logistycznym, jednak podaż zapewniają u nas wysokie stany magazynowe. Pomijając sezonowość, to w tym roku nie obserwujemy nadzwyczajnych wahań popytu na sieciowe urządzenia domowe. Po pandemii utrzymuje się on na stabilnym, wysokim poziomie, co potwierdza, że bezpieczna i szybka bezprzewodowa sieć domowa stała się w kraju standardem i niezbędną inwestycją. Spada sprzedaż routerów LTE, które stopniowo będą zastępowane przez urządzenia 5G. Zauważamy natomiast znaczny wzrost sprzedaży rozwiązań mesh. Liczymy, że będzie on kontynuowany w ciągu najbliższych kilkunastu miesięcy oraz na większą sprzedaż urządzeń 5G. Wzrost cen widoczny w segmencie SOHO wynika m.in. z wycofywania starych, tańszych, technologii WiFi N oraz AC i zastępowaniu ich droższą technologią AX.