Tegoroczne targi ISE w Amsterdamie były dobrą okazją do zapoznania się z najnowszymi tendencjami na rynku projektorów. Niektórzy goście koncentrowali się na nowinkach, podziwiając urządzenia wyświetlające efektowne obrazy w rozdzielczości 4K bądź jasności 40 tys. lumenów. Jednak chyba najwięcej emocji wzbudzała projekcja na fasadzie jednego z najbardziej rozpoznawalnych budynków w Amsterdamie, czyli EYE Filmmuseum. Na potrzeby tej prezentacji wykorzystano projektory laserowe o jasności 20?000 oraz 30?000 lumenów, które umożliwiały wyświetlanie dynamicznego obrazu na ruchomych powierzchniach. Takie mapowanie podczas dużych imprez pełni zwykle rolę wisienki na torcie.

Jeszcze do niedawna wymarzony finał wielkich przyjęć stanowiły pokazy sztucznych ogni, ale od niedawna organizatorzy coraz częściej sięgają po bardziej efektowny środek przekazu, wywołując wielkie emocje wśród widzów – mówi Wojciech Kosek, Field Sales Engineer Central South East Europe w NEC Display Solutions.

Niemałą dozą pomysłowości wykazał się jeden z klientów belgijskiej firmy Skullmapping, który zażyczył sobie, żeby podczas targowej uroczystości na stołach pojawiły się obrazy… posiłków. W ten sposób powstał projekt „Le Petit Chef”, przedstawiający anonimowego kucharza przyrządzającego wirtualne dania na talerzach gości.

– Jeśli taka technologia zostanie powszechnie zaadaptowana, jedynym ograniczeniem stanie się ludzka wyobraźnia. W teatrze czy podczas różnego rodzaju przedstawień ludzkie ciało stanie się nośnikiem kolejnego przekazu. Ten komunikat będzie nadążał za ruchem i mimiką aktora – mówi Mateusz Strzelecki, dyrektor marketingu w S4E.

Nawet jeśli mapowanie projekcji nie spowoduje lawinowego wzrostu liczby zamówień od przedsiębiorstw z branży rozrywkowej, warto bliżej zainteresować się tym tematem, chociażby po to, aby uchylić drzwi do nowych grup klientów.

Dwugłos – projektor czy monitor interaktywny

• Barbara Stasiak, dyrektor marketingu Agraf

Do wyposażenia nowoczesnego biura nie wystarczy już projektor i ekran. Klienci poszukują rozwiązań interaktywnych i kompaktowych typu Unified Collaboration. Nowoczesnym rozwiązaniem do biur spełniającym te wymagania jest interaktywny monitor 4K wyposażony w wysokiej jakości głośniki, mikrofony z redukcją szumów, szerokokątne kamery FullHD i wbudowany komputer. Burze mózgów, prezentacje dla klientów i możliwość błyskawicznego skorzystania z profesjonalnego połączenia wideo to główne zastosowanie tych rozwiązań, którym projektory nie są w stanie dorównać.

• Andrzej Bieniek, Business Account Manager, Epson

Monitory interaktywne nie stanowią żadnego zagrożenia dla projektorów. Już porównanie ceny instalacji obrazu o przekątnej długości 75 cali wykazuje całkowitą nieopłacalność tradycyjnych paneli. Dodatkowo w przypadku projekcji z użyciem oprogramowania Professional Projector Tool możemy bezszwowo skalować ją do olbrzymich rozmiarów. Co więcej, popularniejsze z roku na rok dynamiczne mapowanie projekcji możliwe jest, z racji swej natury, tylko w technologii projekcyjnej.

 

Efektowne oraz interaktywne

Nowe możliwości w zakresie użycia urządzeń to tylko jeden spośród wielu czynników kreujących popyt na urządzenia z wyższej półki. Niebagatelny wpływ na decyzje zakupowe ma wyścig technologiczny, w którym uczestniczą producenci działający w świecie obrazu, a dostawcy projektorów nie pozostają w tyle. Według danych Futuresource w czwartym kwartale ubiegłego roku światowy rynek tych urządzeń osiągnął wartość 2,45 mld dol. – o 6 proc. więcej niż rok wcześniej. W badanym okresie producenci sprzedali łącznie 1,97 mln projektorów, co oznacza 3,5-proc. wzrost w skali roku. Największą popularnością cieszyły się modele w rozdzielczości XGA (32 proc.), a w dalszej kolejności SVGA (22 proc.), WUXGA&1080p (21 proc.) WXGA (20 proc.), 4K (1,4 proc) oraz 2K (0,19 proc.).

Na tegorocznym ISE nastąpił prawdziwy wysyp modeli wyświetlających obraz w rozdzielczości 4K. Warto wspomnieć, że w ostatnim kwartale 2017 r. dynamika sprzedaży tej klasy urządzeń wyniosła aż 270 proc. W bieżącym roku dobra passa powinna się utrzymać, tym bardziej że na rynku pojawiły się projektory 4 K w cenie poniżej 6 tys. zł brutto.

Zdaniem specjalisty

Iwona Prozorowicz, Product Manager, Digital Signage & Hospitality Displays, Action

Rynek projektorów wydaje się ustabilizowany. Zmiany, które następują, to raczej ewolucja niż rewolucja – zwłaszcza gdy patrzy się z perspektywy potencjalnego klienta. Zmienia się rodzaj źródła światła, jasność i żywotność, rosną też rozdzielczość i elastyczność w podłączeniach. Na pewno jedną z bardziej istotnych cech przy wyborze projektora staje się możliwość komunikacji bezprzewodowej z komputerem, tabletem czy telefonem. Nie bez znaczenia są także koszty eksploatacji. W rezultacie technologia laserowa może wysunąć się na prowadzenie w nieodległej przyszłości.

Dariusz Płaksa, Product Manager, ABC Data

W przypadku projektorów trudno mówić o rewolucji w zakresie dostępnych funkcji. Duża część tych najbardziej popularnych i pożądanych jest dostępna na rynku od dłuższego czasu. Producenci systematycznie unowocześniają urządzenia, aby jeszcze lepiej odpowiadały potrzebom wymagających użytkowników. Natomiast w grupie projektorów przeznaczonych do zastosowań w szeroko rozumianym biznesie warto zwrócić uwagę na takie funkcje, jak automatyczna kalibracja, automatyczne dopasowanie do ekranu czy korekcja powierzchni krzywych i narożników ścian.

Krzysztof Sulowicz, Country Manager BenQ w Polsce

Rynek projektorów biznesowych jest praktycznie stabilny, bez znaczących spadków czy wzrostów. Wyjątek stanowił ostatni kwartał ubiegłego roku, w którym nastąpił wzrost sprzedaży będący pokłosiem programu Aktywna Tablica. Obserwujemy nieco większe zainteresowanie projektorami instalacyjnymi i do zastosowań specjalnych z wymiennymi obiektywami oraz dużą jasnością. Oprócz dużych uczelnianych sal wykładowych są one często wykorzystywane w szeroko pojętej sztuce, na przykład do tworzenia scenografii czy ilustracji multimedialnych koncertów. W przypadku tego typu projektorów jest także większy margines marży dla sprzedającego i instalującego partnera.

Jacek Smak, dyrektor handlowy NEC Display Solutions Europe

Popyt na projektory do zastosowań B2B stale rośnie. Jednym z głównych motorów napędzających sprzedaż w tym segmencie są rządowe programy edukacyjne. Rynek stymulują również: imprezy typu Mistrzostwa Świata w Piłce Nożnej, ogólny rozwój branży rozrywkowej i coraz wyraźniejsze zainteresowanie zarówno korporacji, jak też małych oraz średnich przedsiębiorstw inwestycjami w sale konferencyjne, miejsca spotkań czy szkoleń. W ostatnim czasie doszło do wyraźnego upowszechnienia bezprzewodowego wyświetlania obrazu poprzez integrowane w projektorze rozwiązania. To jedna z tych zmian, którą użytkownicy odczuli najmocniej.

 

– Jednym z czynników napędzających popyt wśród użytkowników biznesowych jest wymiana modeli o niskich parametrach jasności i rozdzielczości SVGA oraz XGA na urządzenia z wyższej półki. Po pierwsze zachęcają do tego spadające ceny sprzętu. Po drugie firmy chcą, żeby ich prezentacje były efektowne i robiły wrażenie na audytorium, a do tego potrzebne są wysokie rozdzielczości i jasność na poziomie min. 3500–5000 lumenów – wyjaśnia Szymon Łuska, Product Manager w AB.

Użytkownicy urządzeń audio-wideo coraz częściej korzystają z funkcji interaktywnych. Pierwsze projektory interaktywne pojawiły się w 2009 r., ale dopiero niedawno trafiły do masowej sprzedaży. Według firmy analitycznej Zion Market Research w 2016 r. globalna wartość sprzedaży tych produktów wyniosła 814 mln dol., w 2022 r. zaś ma osiągnąć poziom 2,6 mld dol.

 Interaktywność znajduje uznanie w oczach naszych klientów. Projektory oferujące tę funkcję pełnią rolę flipcharta czy tablicy interaktywnej. Co więcej, treści naniesione na obraz podczas szkolenia czy burzy mózgów można zapisać w postaci pliku – mówi Andrzej Bieniek, Business Account Manager w Epsonie.

 

Nieśmiertelne projektory?

Średnia długość życia projektora lampowego wynosi od 2–3 tys. godzin. Po upływie tego czasu lampa, najdroższy komponent urządzenia, kończy swój żywot. O ile stosunkowo krótki czas życia projektorów nie martwi resellerów, o tyle klienci nie są tym faktem zachwyceni. Jednak wraz z nadejściem technologii laserowej reguły gry się zmieniają. Laserowe źródło światła eliminuje lampę i filtry z konstrukcji projektora, co zapewnia bezobsługową pracę urządzenia nawet do 20 tys. godzin. Za „nieśmiertelne” projektory trzeba zapłacić dużo więcej niż za lampowe, aczkolwiek TCO zdecydowanie przemawia na korzyść tych pierwszych. Jednak nie należy się spodziewać, że zmiana warty nastąpi w ekspresowym tempie.

Projektory laserowe warto wziąć pod uwagę ze względu na długofalowe koszty eksploatacji i ewentualnej utylizacji. Niestety, wysokie ceny tych produktów mogą stanowić poważną barierę, zniechęcającą do ich zakupu. W rezultacie wielu klientów przy wymianie sprzętu zdecyduje się na tańsze rozwiązanie z konwencjonalną lampą – wyjaśnia Iwona Prozorowicz, Product Manager, Digital Signage & Hospitality Displays w Actionie.

Podobnie wnioski można wysnuć na podstawie wyników globalnych badań przeprowadzonych przez analityków Futuresource wśród resellerów zajmujących się sprzedażą produktów audio-wideo. W ubiegłym roku aż 52 proc. respondentów przyznało, że cena jest najważniejszym czynnikiem decydującym o poziomie adaptacji projektorów laserowych. Natomiast co piąty uczestnik badania wskazał na TCO jako główny bodziec zachęcający do zakupu urządzeń bezlampowych.

Warto dodać, że według danych Futuresource w ubiegłym roku udział projektorów lampowych w całym rynku wynosił niemal 90 proc. Jak widać, promotorów nowej technologii czeka jeszcze mnóstwo pracy. Laserowe źródło światła występuje przede wszystkim w projektorach instalacyjnych, a wraz z upływem czasu na masową skalę pojawi się również w tańszych rozwiązaniach, chociażby biznesowych czy edukacyjnych. Oczywiście producenci nie zamierzają koncentrować się wyłącznie na rozwoju produktów laserowych. Epson niedawno wprowadził na rynek lampy w cenie od 350 do 450 zł brutto o żywotności 12 tys. godzin.

Przyszłość rynku projektorów rysuje się w jasnych barwach. Urządzenia te stały się nieodzownym elementem każdej firmy. Wielu przedsiębiorców w najbliższych latach zacznie wymieniać sprzęt, kierując się zarówno aspektami technologicznymi, jak i długością życia produktów. Do grona klientów dołączają także branże, które wcześniej rzadko sięgały po tego typu urządzenia, w tym placówki oświatowe. Te ostatnie do zakupów projektorów zmobilizował program edukacyjny Aktywna Tablica, który potrwa do 2019 r.