Digital Signage: koniec pandemicznego marazmu
Rynek Digital Signage wyraźnie odbił po niemal dwuletnim zastoju. Tym bardziej szkoda, że nieprzewidywalność dostaw komplikuje integratorom realizację projektów.
Klienci przywiązują rosnącą wagę do trwałości monitorów.
Reklama idzie do chmury
Obecnie sygnalizowane jest duże zainteresowanie ekranami z systemem Android, powiązanymi z chmurowymi systemami dostarczania treści i zarządzania. To efekt popytu na interaktywne i zdalnie zarządzane systemy, wyświetlające reklamy i informacje.
– Największe zapotrzebowanie widzimy na nośniki z możliwością zdalnego zarządzania treścią dzięki zastosowaniu elastycznego i w pełni kompatybilnego oprogramowania – mówi Alicja Borowicz.
Dodaje przy tym, że drogerie, których nie objął lockdown, a często posiadały już rozwiązania DS, okazały się wyznacznikiem trendów w komunikacji z klientami.
– Teraz obserwujemy, że na tym doświadczeniu bazują pozostałe branże związane z rynkiem konsumenckim – informuje przedstawicielka AB.
Co ważne, rośnie zapotrzebowanie na systemy samoobsługowe, czyli tzw. kioski. Analitycy przewidują, że interaktywne aplikacje do kiosków i innych produktów Digital Signage pobudzą rozwój związanego z tym oprogramowania.
Jeśli chodzi formaty, to ciekawostką jest fakt, że oprócz typowych, od dawna chętnie zamawianych wielkości, jak wyświetlacze o przekątnej 55 czy 65 cali, w tym roku widać popyt na monitory typu streach (bar type), czyli podłużne monitory tzw. belkowe o proporcjach ekranu 32:9 lub 16:3. Główni ich odbiorcy to sektor handlu i gastronomii.
– Pasują do rynku reklamy zewnętrznej w galeriach bądź ciągach komunikacyjnych, tam gdzie jest potrzeba pokazania towarów na małej przestrzeni – wyjaśnia Maciej Dzidzik, Product Manager LFD BenQ CEE for Poland.
LED-y coraz popularniejsze Rosnącym zainteresowaniem cieszą się wyświetlacze LED-owe. Według Grand View Research LED-y zdominowały rynek już w 2021 r., osiągając największy udział w przychodach ich producentów. LED-y cieszą się popytem z uwagi na oszczędność energii, jak i możliwość elastycznego budowania różnej wielkości ekranów. Grand View Research spodziewa się, że przezroczyste ekrany LED będą cieszyć się dużo większym wzięciem w najbliższych latach nie tylko ze względu na energooszczędność, ale też pojawienie się modeli dotykowych.
W sklepie, w szkole, w służbach
Jeśli chodzi o branże, to szczególnie handel detaliczny i transport, w tym dworce, lotniska i środki komunikacji, miały znaczący udział w globalnych przychodach dostawców DS w 2021 r. Analitycy przewidują dalszy wzrost inwestycji w tych sektorach w ciągu następnych 8 lat. Przykładowo, sklepy stacjonarne powinny znacznie zwiększyć wydatki ze względu na rosnące zapotrzebowanie na systemy DS instalowane na zewnątrz.
– Zapytania napływają zarówno z branży gastronomicznej, gdzie chodzi o tzw. menuboardy, jak i z produkcyjnej, która poszukuje ekranów przemysłowych oraz z urzędów – mówi Piotr Gęsicki.
Sektor publiczny, który coraz bardziej docenia Digital Signage, nie ogranicza się w tym przypadku tylko do urzędów.
– Nowym trendem jest zainteresowanie ze strony placówek edukacyjnych, które kupują 55- czy 65-calowe niedotykowe ekrany do tworzenia systemów informacyjnych dla uczniów i rodziców czy też gazetek szkolnych – informuje Maciej Dzidzik.
Ponadto, jeśli chodzi o sektor publiczny, w rozwiązania cyfrowe inwestują służby mundurowe związane z bezpieczeństwem, w tym w centra zarządzania kryzysowego, wyposażone w wielkoformatowe ściany wideo, czy też w monitoring wizyjny.
W kolejnych latach bardzo obiecująco wyglądają perspektywy dla firm IT w opiece zdrowotnej, ponieważ szpitale i placówki medyczne coraz częściej wykorzystują Digital Signage do różnych celów – w tym wyświetlania różnego rodzaju powiadomień i wskazówek.
Rosną wymagania klientów
Wraz z rosnącym zapotrzebowaniem zwiększa się świadomość użytkowników dotycząca Digital Signage, a w ślad za tym rosną oczekiwania. Jak sygnalizują dostawcy, użytkownicy coraz większą wagę przywiązują do dużej trwałości monitorów, oczekując gwarancji nawet na 5 lat i utrzymania ciągłości działania systemów oraz wymiany wadliwego sprzętu na nowy (a nie naprawiony stary). Chcą też, by urządzenia różnych marek, instalowane w różnym czasie, integrować w jeden system. Przywiązują wagę do łatwości zarządzania treścią, jak też do elastyczności i skalowalności oprogramowania oraz zaawansowanej analityki.
Na znaczeniu zyskały funkcje automatyzacji, a także integracja wyświetlaczy DS z zewnętrznymi systemami, czy też analiza efektywności wykorzystania urządzeń.
– O tych rozwiązaniach do niedawna dużo się mówiło, ale rzadziej były wdrażane. Dziś systemy integrujące zarządzanie ekranem i treścią oraz monitorowanie efektu są wdrażane na masowo w niemal wszystkich branżach. Inwestujący wybierają technologie wyświetlania obrazu, które gwarantują efekt wow – podsumowuje Tomasz Bukowski.
Podobne artykuły
Wideokonferencje: czas na indywidualne rozwiązania
Powszechna praca zdalna i hybrydowa „rozpędziła” rynek rozwiązań do wideokonferencji. Nieuchronne wzrosty sprzedaży może hamować brak standaryzacji i interoperacyjności między poszczególnymi platformami.
Digital Signage: mała stabilizacja
W pierwszej połowie roku popyt na rozwiązania Digital Signage nieznacznie zwolnił. To oznaka, że rynek ten się nasyca i trudno oczekiwać wyraźnych wzrostów, jak to bywało w poprzednich latach.
Samsung Memory Summit: przyszłość pod znakiem flash
Samsung Memory Summit to pierwsza krajowa impreza w historii dywizji Samsung Memory. Spotkanie było przygotowane z myślą o klientach oraz partnerach producenta.