Fujitsu uważa, że jest w stanie pomóc firmom w dostosowaniu się do potrzeb ich klientów poprzez wykorzystanie potencjału tkwiącego w Internecie, urządzeniach mobilnych, chmurze oraz rozmaitych danych, które można stosunkowo łatwo pozyskiwać i analizować, aby na tej podstawie kreować nowoczesne usługi. Przedstawiciele producenta podkreślają przy tym, że wprowadzanie cyfrowych innowacji musi się odbywać z uwzględnieniem już istniejącej w firmach infrastruktury teleinformatycznej.

Przedsiębiorstwa muszą brać pod uwagę to, że wymagania klientów w zakresie obsługi zmieniają się radykalnie pod wpływem wszechobecnego Internetu. Użytkownicy końcowi, poznawszy chociażby wygodę szybkich zakupów i dokonywania płatności w sieci, chcą dziś na podobnej zasadzie wyeliminować kolejki do kas w tradycyjnych sklepach. Fujitsu posługuje się tu przykładem japońskiej firmy odzieżowej Beams, która praktykuje dołączanie etykiety RFID do każdego artykułu. Dzięki temu cała zawartość wózka z zakupami jest sczytywana w jednej krótkiej chwili. Kolejny przykład dotyczy angielskiej sieci supermarketów Sainsbury, która daje klientom możliwość skanowania na bieżąco, za pomocą smartfonu, kodów produktów wkładanych do koszyka. Dzięki temu proces zapłaty w specjalnej kasie przebiega wyjątkowo szybko.

– Dysponujemy całą gamą rozwiązań i usług dla handlu wykorzystujących popularność smartfonów z łatwym dostępem do Internetu, mobilnych płatności oraz innych funkcjonalnych aplikacji instalowanych na urządzeniach przenośnych – podkreślał Richard Clark, wiceprezes ds. globalnego sektora handlu detalicznego Fujitsu.
 
Dzięki cyfrowym innowacjom korzyści odnoszą nie tylko klienci, ale również właściciele sklepów. Chociażby dzięki wdrożeniu rozwiązań z dziedziny Internetu rzeczy, które umożliwiają szybkie pozyskiwanie różnorodnych danych – ich analiza pozwoli na zdobycie cennych informacji dotyczących preferencji i potrzeb klientów końcowych. Przykładowo klient po zbliżeniu telefonu do wybranego produktu w sklepie natychmiast uzyska przydatne informacje, które są zakodowane… w module żarówki oświetlającej artykuł. Dzięki temu właściciel sklepu wie, które z oferowanych towarów najbardziej interesują odwiedzających. Międzynarodowe sieci handlowe mogą w ten sposób na bieżąco porównywać preferencje klientów w zależności od państwa, regionu, wielkości miasta oraz wyciągnąć odpowiednie wnioski.

 

– Wdrożenie opartego na chmurze rozwiązania Fujitsu służącego do analizy interakcji klienta ze sklepową przestrzenią w modelowych sklepach w Europie trwało sześć miesięcy – mówi Dancan Tait, dyrektor generalny, wiceprezes oraz dyrektor oddziału EMEIA. – Mam na myśli czas liczony od rozmów z kontrahentami do pełnej implementacji. Natomiast rezultaty wdrożenia były odczuwalne dla zarządzających sklepami już po kilku tygodniach. 

Według niego to dobrze obrazuje różnicę między tradycyjnymi systemami teleinformatycznymi, tzw. slow IT, a cyfrowymi innowacjami (fast IT) nastawionymi na szybkie i skuteczne zaspokajanie potrzeb klienta.

 
Innowacyjni partnerzy docenieni
Fujitsu zdecydowało szczególnie doceniać partnerów, którzy efektywnie wykorzystują usługi i produkty tej marki, kreując innowacyjne rozwiązania dla swoich klientów. Dlatego w tym roku uczestnicy programu Select mogli liczyć na nową nagrodę: The Select Global Innovation Award.

Szansę na jej zdobycie mieli integratorzy, którzy zrealizowali u swoich kontrahentów projekty wykorzystujące m.in. elementy mobilności, obsługi wielkich zbiorów danych, usługi przetwarzania w chmurze, zintegrowane przetwarzanie danych oraz połączoną infrastrukturę definiowaną programowo.

Pierwszą nagrodę we wspomnianym konkursie otrzymał włoski integrator Gruppomega, współpracujący przy projekcie Saf@med z włoskim Uniwersytetem Studiów Śródziemnomorskich. Placówka naukowa zajmuje się analizą produkcji i utrzymaniem zasobów żywnościowych dla regionu Kalabria.

Uniwersytet potrzebował przyjaznej w użytkowaniu platformy, za pośrednictwem której mógłby świadczyć kilkanaście różnych usług wspomagających pracę jego naukowców. Liczyła się nie tylko jej funkcjonalność, elastyczność, ale i czas wdrożenia. Gruppomega stworzyła ją na bazie zintegrowanego systemu Primaflex for Vmware Evo.

 

Zdobywcą drugiej nagrody zostało CSW z Niemiec – za projekt z dziedziny High Performance Computing, umożliwiający wydajną analizę danych w TLT-Turbo, przedsiębiorstwie z branży motoryzacyjnej produkującym m.in. systemy wentylacyjne. Wdrożenie zrewolucjonizowało działalność badawczą i rozwojową firmy. Jako trzeci wyróżniony został grecki Kernel IT, który pomógł władzom administracyjnym Heraklionu w cyfryzacji miejskich usług, oddając do użytku obywateli aplikację do samoobsługi w chmurze. Dzięki niej mogą na przykład zdalnie opłacać podatki.

Jak zauważa Veerle Limbos, Vice President, Global Channel Business w strukturach Fujitsu, przez ostatnie lata producent „przełączył” się na projektowanie takich systemów, w których centrum stoi człowiek i jego potrzeby – czy to społeczne, czy biznesowe. To one stanowią punkt wyjścia do rozważań na temat tego, jakie rozwiązanie IT zastosować w określonych przypadkach. Takiego „przełączenia” potrzebują też partnerzy – uważa specjalistka Fujitsu. Muszą stać się zaufanymi doradcami klientów nie tylko w ramach rozwiązań teleinformatycznych. Na razie nie wszyscy integratorzy przeszli tę metamorfozę. Wciąż na rynku działają tacy, którzy zamiast pytać klientów o ich potrzeby biznesowe, ograniczają się do pytań o potrzeby w zakresie IT.

MetaArc przyspieszy modernizację infrastruktury IT

Fujitsu zapowiedział uruchomienie platformy MetaArc, która ma być szeroko rozumianą podstawą do świadczenia cyfrowych usług IT oraz przetwarzania w chmurze. W jej ramach Fujitsu zapewni własne środowisko Infrastructure as a Service i Platform as a Service. W świadczenie usług będą zaangażowani także partnerzy producenta.

Korzystające z platformy firmy będą mogły w szybki sposób uruchamiać nowe środowiska informatyczne czy aplikacje, na co w tradycyjnym modelu zwykle potrzeba bardzo dużo czasu. Klienci będą mogli integrować w chmurze środowiska do analizy dużych ilości informacji (Big Data) i m.in. zasilać je zebranymi już przez wiele lat danymi. Zasoby platformy MetaArc będą mogły służyć także do przeprowadzenia projektu rozbudowy bądź modernizacji już posiadanych przez firmy środowisk IT.

Stworzenie platformy MetaArc to odpowiedź Fujitsu na coraz częściej obserwowane w firmach pojawianie się tzw. środowisk dwóch prędkości. Trudności z rozbudową lub modernizacją najstarszych i najwolniejszych systemów powodują, że firmy nie mogą szybko rozwijać się, korzystać z zasobów oferowanych w chmurze czy podwyższać standardy obsługi klientów.

Oferta Fujitsu w zakresie platformy MetaArc będzie zunifikowana (zarówno w kontekście funkcjonalności, jak też gwarancji jakości) w postaci fabrycznie skonfigurowanych usług, dzięki czemu będzie można wdrażać je w rozbudowanych środowiskach, obejmujących także kilka krajów.

Z MetaArc wiąże się także, ogłoszone podczas Forum nabycie przez Fujitsu wszystkich udziałów firmy UShareSoft. Ma to przyspieszyć rozwój globalnej działalności vendora w segmencie usług przetwarzania w chmurze. Dzięki tej transakcji możliwe będzie zintegrowanie oprogramowania UForge UShareSoft ze zautomatyzowanymi usługami tworzenia systemów Fujitsu Cloud Service K5 — głównym produktem dostępnym w ramach platformy MetaArc.