W lutym 2019 roku stery Commvaulta  przejął Sanjay Mirchandani, który zastąpił na fotelu prezydenta i CEO Boba Hammera – menedżera przez ponad dwie dekady kierującego przedsiębiorstwem.  W lipcu firma zaprezentowała nowy program partnerski, dwa miesiące później poinformowała o przejęciu startupu Hedvig, zaś w październiku wprowadziła na globalny rynek markę – Metallic. 

– Ogromny wpływ na rynek IT mają nowe trendy, takie jak- multi-cloud, natywne aplikacje chmurowe, automatyzacja, DevOps.  Stawiają one wyzwania wobec dostawców rozwiązań do ochrony danych, którzy muszą sobie poradzić z fragmentaryzacją zasobów cyfrowych, złożonością zarządzania, deficytem specjalistów w działach IT czy gotowością do odzyskania plików. – tłumaczy szybkie tempo zmian Chris Powell, CMO w Commvault.

Choć firma posiada ustabilizowaną pozycję w segmencie rozwiązań do zarządzania i ochrony danych, aczkolwiek  rosnące potrzeby klientów, a także ofensywa nowej fali producentów ( Cohesity, Rubrik), nie pozwalają na bezczynność.  Flagowym produktem Commvaulta jest oprogramowanie Complete Backup & Recovery – system zapewniający kompleksową ochronę danych znajdujących się na komputerach PC, serwerach fizycznych i wirtualnych, pracujących w różnych środowiskach IT.  

W portfolio producenta znajdują się też Commvault Activate, narzędzie  służące do analizy danych pochodzących z różnych źródeł: plików, e-maili, urządzeń końcowych, baz danych, chmur publicznych czy witryn internetowych.  Jednak podczas spotkania z dziennikarzami w Menlo Park, menedżerowie amerykańskiego producenta skoncentrowali się na innych rozwiązaniach. 

Nowe karty w talii Commvaulta

W obecnych czasach coraz mniej firm decyduje się na  przechowywanie danych w pojedynczej lokalizacji. W większości przypadków przedsiębiorcy korzystają z rozwiązań hybrydowych, przesuwając część zasobów cyfrowych do zewnętrznego usługodawcy.  Nowym zjawiskiem szybko przybierającym na sile jest korzystanie z usług chmurowych oferowanych przez kilku dostawców.  Jak wynika z badań przeprowadzonych przez RightScale aż 84 proc. przedsiębiorstw posiada strategię dotyczącą multi-cloudu. Do nowych warunków muszą dostosować się dostawcy systemów do ochrony danych, co nie jest łatwym zadaniem.  Commvault, aby nadążyć za tempem zmian zachodzących w segmencie systemów do zarządzania i ochrony danych, wykonał dwa kroki.  Pierwszym jest zakup startupu Hedvig za 225 milionów dolarów. Co ciekawe, jest to pierwsze akwizycja w 23 letniej historii firmy. 

Hedvig powstał w 2012 roku, a jego flagowym produktem jest Hedvig Distributed Storage Platform.  System obsługuje pliki, bloki oraz obiekty w środowisku lokalnym, a także w chmurach AWS, Azure oraz Google, łącząc zasoby pamięci we wspólną pulę. Oprogramowanie oferuje m.in usługi replikacji, przywracania po awarii, kompresji oraz deduplikacji. 

– Rozwiązanie opracowane przez Hedvig pozwoli nam dotrzeć do klientów, którzy dystrybuują dane w wielu serwerowniach, różnych obszarach geograficznych, w tym także środowiskach chmury publicznej. Dzięki połączeniu technologii Commvault oraz Hedvig będą mogli zapisywać i odzyskiwać dane w dowolnej lokalizacji przy zachowaniu elastyczności i optymalizacji. Hedvig jest dojrzałym produktem, a jedynym słabym punktem była strategia marketingowa – wyjaśnia Chris Powell,

Założycielem startupu jest nietuzinkowa postać –  Lavinash Lakshman. To  twórca nierelacyjnej bazy danych Cassandra dla Facebooka, a także współautor Amazon Dynamo NoSQL. Wraz z przejęciem objął w Commvault stanowisko Chief Storage Strategist

Jednym z najbardziej intratnych obszarów na rynku ochrony odzyskiwania danych jest oprogramowanie do tworzenia kopii zapasowych i odzyskiwania danych z SaaS. O ile konkurenci Commvaulta tworzą specjalne grupy produkty adresowane dla aplikacji chmurowych, o tyle zdecydował się wdrożyć nową markę Metallic. W ramach tego brandu firma oferuje trzy usługi Core, Office 365 oraz Endpoint Backup & Recovery. Klienci mogą wybrać  roczną lub miesięczną subskrypcją.

  Produkty z oferty Mettalic sprzedajemy wyłącznie za pośrednictwem naszych partnerów. Mogą oni skorzystać z wersji trial dostępnej na witrynie internetowej. Oferujemy też automatyzowany mechanizm kierowania potencjalnych klientów do partnerów.  Naszymi globalnymi dystrybutorami są Ingram Micro i Arrows. Ale jeśli na lokalnym rynku, także w Polsce, działają inni dystrybutorzy, to oczywiście nie widzimy żadnych przeszkód, żeby oferowali nasze usługi. – wyjaśnia Rob Kaloustian, Senior VC  and General Manager of Metallic.