Asseco Cloud to nowa spółka, która zajmie się wsparciem klientów w projektowaniu, wdrażaniu i obsłudze rozwiązań chmurowych. Powstała poprzez połączenie kilku jednostek organizacyjnych funkcjonujących w ramach Grupy Asseco. Do tej pory usługi cloud computingu świadczyła głównie Asseco Data Systems. Prezesem zarządu Asseco Cloud został Lech Szczuka, od 15 lat związany z grupą Asseco. W latach 2006–2015 pracował w Zeto Bydgoszcz, awansując do roli wiceprezesa, a po utworzeniu Asseco Data Systems został dyrektorem zarządzającym, a następnie wiceprezesem spółki. „W pierwszym kroku koncentrujemy się na rynku polskim, ale już teraz myślimy o europejskiej chmurze Asseco” – zapowiada Andrzej Dopierała, wiceprezes Asseco Poland. Oferta nowej spółki obejmuje usługi oparte na chmurze prywatnej, preferowanej przez klientów z sektora publicznego lub sektorów regulowanych oraz rozwiązania multicloud, realizowane na bazie chmury publicznej dostawców globalnych. Jak podało Asseco, wartość światowego rynku chmury wzrośnie do 937 mld dol. do 2027 r. Zwiększać się będzie również udział globalnych wydatków IT na cloud computing. Już dziś firmy przeznaczają na chmurę 1/3 swoich inwestycji w IT.

HashiCorp, firma IT z San Francisco, przeprowadziła badanie na temat strategii różnych organizacji związanych z cloud computingiem. Okazało się, że ponad połowa badanych dostrzega niedobór kompetencji w swoich zespołach IT, co hamuje wdrażanie środowisk wielochmurowych. Do tego dochodzą obawy związane z bezpieczeństwem. Co ciekawe firmy, których reprezentanci wzięli udział w ankiecie, pochodzą z konkretnego obszaru – obecnych i potencjalnych odbiorców chmury – czyli są to organizacje świadome i zainteresowane chmurową cyfryzacją. „Problemem jest nie sam multicloud. Główne wyzwanie dla wielu organizacji, to nakreślenie planu działania całej infrastruktury w dłuższej perspektywie, a szczególnie zdefiniowanie niezbędnych zasobów i kosztów. Niezwykle istotne jest również bezpieczeństwo, które wraz ze wzrostem skomplikowania całej infrastruktury chmurowej może mieć swoje słabsze punkty. Ta złożoność może być wyzwaniem dla zespołów odpowiedzialnych za IT” – podsumowuje Rafał Ważny, Cloud Architect z firmy Crayon.

NetActuate, dostawca brzegowej mocy obliczeniowej w modelu IaaS, otworzył nowe centrum danych w Warszawie. Oznacza to uruchomienie wszystkich usług operatora w jednej z pięciu największych lokalizacji (pod względem liczby węzłów) sieci IPv4 i IPv6 na świecie – w tym anycast, maszyn wirtualnych, bare metal i kolokacji. „Nasze nowe wdrożenie w Polsce umożliwia nam oferowanie solidnego zestawu globalnych usług infrastruktury brzegowej zlokalizowanych w Europie Środkowej” — podkreśla Mark Mahle, dyrektor generalny i główny architekt technologiczny NetActuate. Dodaje przy tym, że „strategiczna lokalizacja Warszawy zwiększa wydajność i niezawodność sieci NetActuate dla użytkowników końcowych zarówno na rynkach Europy Wschodniej, jak i Zachodniej”. Warszawska lokalizacja ma certyfikaty zgodności z normami: ISO 22301, ISO 27001, ISO 9001:2015 i PCI DSS. Zapewnia bezpośredni dostęp do Equinix Internet Exchange Poland, największego punktu wymiany ruchu internetowego w Polsce.

Autostrada Wielkopolska migruje całą swoją infrastrukturę do chmury prywatnej w Beyond.pl. Centrum danych odpowiada za doradztwo, projekt migracji oraz utrzymanie zasobów klienta w chmurze VMware. Autostrada Wielkopolska przez wiele lat utrzymywała infrastrukturę IT w modelu mieszanym. Spółka korzystała głównie z usług kolokacji i infrastruktury dedykowanej w serwerowniach Beyond.pl w Poznaniu. W tym roku zdecydowała o pełnej migracji infrastruktury IT do chmury prywatnej. „Nowe podejście ma na celu uproszczenie kwestii zarządzania własnym sprzętem, w tym monitorowania opłat ponoszonych na rzecz producentów czy licencjonowania. Zależało nam na optymalizacji wewnętrznych procesów bez utraty standardów bezpieczeństwa w zakresie infrastruktury IT” – mówi Krzysztof Andrzejewski, członek Zarządu Autostrady Wielkopolskiej.

Decathlon zdecydował się na własną, globalną platformę usług cyfrowych. Rozwiązanie stworzone zostało przez Colt Technology Services we współpracy z takimi firmami, jak: Equinix, Interxion – Digital Realty Company, AWS, Google Cloud i Axians. Colt zapewnia łączność pomiędzy regionalnymi hubami Decathlona w Europie, Azji i Stanach Zjednoczonych w postaci szerokopasmowej sieci szkieletowej do łączenia wielu chmur publicznych i usług SaaS. Zarząd retailera liczy, że dzięki własnej chmurze będzie mógł zredukować koszty zarządzania i koszty ogólne, łatwiej komunikować się z partnerami i dostawcami chmury, a także rozwijać unikalny digital experience dla klientów dokonujących zakupów w sklepach stacjonarnych, online lub przez aplikacje mobilne. „Decathlon ma teraz bezpieczną, elastyczną i ujednoliconą platformę do obsługi naszych aplikacji w chmurze, co pozwala nam skupić się na automatyzacji skalowania sieci; naszym celem jest zbudowanie predykcyjnej sieci w oparciu o potrzeby użytkowników. Nowe zestawy umiejętności związane z NetOps, Network Data Analyst będą niezbędne do spełnienia tej ambicji” – podsumowuje Matthias Castelain, Head of Network w Decathlonie. Za cyfrową transformację francuskiego retailera odpowiada dział Decathlon Technology, który zatrudnia około 3 tysiące inżynierów w ponad 50 krajach.

Fundacja Fintech Poland opublikowała raport „Chmura obliczeniowa i jej rola w budowie centrum finansowego nowej generacji w Polsce”, z którego wynika, że 95 proc. liderów bankowości w Polsce wdrożyło zaawansowane usługi w chmurze. Już teraz 67 proc. banków posiada architekturę zabezpieczenia chmury opartą na rozwiązaniach własnych. Z kolei 25 proc. banków wykorzystuje natywną architekturę zabezpieczeń w chmurze, a 8 proc. banków angażuje zewnętrznych dostawców usług bezpieczeństwa do zabezpieczenia chmury. Autorzy raportu podkreślają, że patrząc z perspektywy kraju, wdrożenie rozwiązań chmurowych nie przebiega równomiernie we wszystkich branżach. Tylko nieliczne z nich mogą pochwalić się powszechnym stosowaniem tej technologii. Większość nadal jest na wczesnym etapie tzw. dojrzałości chmurowej. Sektor bankowy, choć nie osiągnął wciąż pełnej dojrzałości, tak jak np. sektor oprogramowania czy rozrywki i mediów, można już uznać za zaawansowany w tym zakresie.