Zaufany partner

W kontekście wyboru dostawcy usług centrum danych integrator może stać się zaufanym partnerem klienta, jeśli ten – zamiast rozwijać własną infrastrukturę – chce korzystać z zasobów zewnętrznych.

Klient, który wcześniej posiadał własne centrum danych, był najczęściej właścicielem obiektu i sprzętu, budował i utrzymywał w nim infrastrukturę, zatrudniał i alokował personel techniczny, wdrażał reguły i procedury, a także ustalał priorytety niezbędne do usuwania wszelkiego rodzaju przestojów. Kiedy pojawiały się kłopoty, wiedział, do kogo trzeba zadzwonić, by zespół techniczny zadbał o ciągłość biznesu. W przypadku zewnętrznych usług ta bezpośrednia kontrola jest przekazywana ich dostawcy, który jest odpowiedzialny za rozwiązywanie problemów i utrzymywanie kontaktu z klientem.

Operator centrum danych oferuje w modelu kolokacji przestrzeń, zasilanie, chłodzenie, komunikację i bezpieczeństwo fizyczne, a w modelu chmury także infrastrukturę serwerową i sieciową oraz przestrzeń dyskową. Jednak powierzając IT klienta zewnętrznemu podmiotowi, trzeba wziąć pod uwagę potencjalnie dłuższy czas reakcji na awarię. Dlatego, aby zminimalizować skutki przestoju, decyzja o tym, gdzie przechowywać swoje krytyczne dane musi być dobrze przemyślana, a warunki SLA szczegółowo zrewidowane.

Zdaniem specjalisty

Miłosz Błasiak, architekt rozwiązań wsparcia i serwisu, HPE Pointnext Miłosz Błasiak, architekt rozwiązań wsparcia i serwisu, HPE Pointnext  

Projekt chmurowy może być wdrażany w dwóch scenariuszach – u klienta, który ma dojrzałe IT oraz takiego, który dopiero je buduje. Dla nowych firm ważna jest zbieżność kosztów z faktycznym zapotrzebowaniem oraz eliminacja wszelkiego wysiłku, który nie wiąże się z podstawą ich działalności. Integrator powinien zatem skupić się na dostarczeniu maksymalnie zoptymalizowanego rozwiązania pod kątem kosztów i elastyczności zasobowej oraz kompleksowo obsłużyć środowisko. Dla firm z bagażem doświadczeń kluczowe będzie synergiczne poszerzanie możliwości za pomocą chmury, przy jednoczesnym wspieraniu swoich mocnych stron wynikających z klasycznych form wykorzystywania IT, czyli on-premise. Tutaj zadaniem integratora jest aktywne uczestnictwo w budowaniu kompetencji klienta, wspieranie go w analizach zapotrzebowania i tworzenie schematów rozwiązań.

  
Dariusz Śliwa, Cloud Native ecosystem BDM, Fujitsu Dariusz Śliwa, Cloud Native ecosystem BDM, Fujitsu  

„Lift and shift”, czyli przeniesienie części lub całości środowiska IT do chmury prywatnej lub publicznej, to podejście, które może być atrakcyjne dla konserwatywnych klientów. Ich cechą charakterystyczną jest to, że nie akceptują rewolucyjnych zmian oraz nie chcą utracić poczucia kontroli nad własnymi zasobami i danymi. Osiągane korzyści ograniczają się wówczas zwykle do optymalizacji kosztów utrzymania – dotyczący tradycyjnej infrastruktury IT CapEx i OpEx zamieniany jest na OpEx platformy chmurowej. Czasami wraz z migracją „lift and shift” przeprowadzana jest częściowa optymalizacja platformy. Można przykładowo zredukować liczbę serwerów lub zarchiwizować części danych, aby w pełni wykorzystać wydajność oraz możliwości współczesnych platform IaaS.