Ogółem 41 proc. przedsiębiorstw deklaruje, że w różnym stopniu przygotowuje się na ewentualność wojny, a 16 proc. z nich już teraz wprowadza odpowiednie scenariusze biznesowe. Co ciekawe, im więcej firma inwestuje w IT, tym lepiej jest przygotowana na taką ewentualność. Przedsiębiorstwa przeznaczające na IT 5–6 proc. obrotów są najbardziej zaawansowane w przygotowaniach. Z kolei te inwestujące 3–4 proc. dopiero rozważają takie kroki, a firmy wydające mniej niż 2 proc. nie biorą tej opcji pod uwagę.

Inne wyzwania, które stoją przed przedsiębiorcami, to zmieniające się trendy konsumenckie i problemy z kompatybilnością nowych rozwiązań.

– Zmienność trendów jest kluczowym elementem w planowaniu rozwoju biznesu. Na te zmiany wpływają nie tylko preferencje konsumentów, ale także zewnętrzne czynniki. Pandemia, która nagle zmieniła nawyki zakupowe klientów, jest doskonałym tego przykładem. Elastyczność jest podstawą naszej działalności, dzięki czemu możemy reagować na oczekiwania rynku i wciąż się rozwijać – podkreśla Anna Schabikowska, doradczyni zarządu Exorigo-Upos.

Na poziomie wewnętrznym, podobnie jak w roku ubiegłym, kluczową przeszkodą są finanse. Prawie połowa firm ma trudności z wygospodarowaniem budżetu na inwestycje IT. Dodatkowe problemy można podzielić na ludzkie i techniczne. W sumie 45 proc. retailerów wskazuje na brak świadomości i zrozumienia technologii – wolą trzymać się sprawdzonych, starszych rozwiązań. Ponadto, 37 proc. firm boryka się z brakiem wiedzy eksperckiej i niedoborem pracowników – programiści, jako miejsce zatrudnienia, częściej wybierają firmy technologiczne, niż handlowe.

Źródło: Polcom we współpracy z Computerworldem, raport „Transformacja cyfrowa sektora MŚP w latach 2024-2026. Inwestycje IT, chmura i nowe technologie”

W kontekście wyzwań technicznych, ponad 1/4 badanych wskazuje na problemy z kompatybilnością nowych technologii z istniejącymi systemami. Globalne rozwiązania także napotykają trudności na polskim rynku, głównie ze względu na lokalne regulacje prawne. Z kolei 1/5 wskazuje na brak zrozumienia lokalnych potrzeb przez zagraniczną centralę, która stopuje wydatki, tym samym blokując zmiany.         

Pobierz bezpłatny Raport RetailTech 2024 i dowiedz się więcej.