Branża krytycznie o PKE
Poniżej publikujemy oficjalne stanowisko izb branżowych dotyczące przyjęcia ustawy Prawo komunikacji elektronicznej.
PKE to jedna z najbardziej „opasłych” i skomplikowanych regulacji.
Zakończył się proces legislacyjny dotyczący przyjęcia ustawy – Prawo komunikacji elektronicznej (PKE), które wdraża w Polsce przepisy Europejskiego Kodeksu Łączności Elektronicznej. Ustawa, której branża oczekuje od 4 lat, mija się z obecnymi realiami rynkowymi i bez uzasadnionego powodu wychodzi poza zakres wdrażanej dyrektywy EKŁE. Dodatkowo nieoczekiwanie skrócony do 3 miesięcy okres vacatio legis na wdrożenie tak rozległych zmian uznać należy za nieracjonalnie krótki. Przedsiębiorcy nie powinni ponosić kosztów opóźnień legislacyjnych i wcześniejszych zaniechań.
Dlatego apelujemy o szybki powrót do prac gwarantujących racjonalne rozwiązania. Liczymy również na pilne rozpoczęcie rozmów ze stroną rządową i regulatorami, które zmierzać będą do wspólnego wypracowania podejścia do praktycznych aspektów wdrożenia nowej ustawy i rozwiązania problemów z tym związanych.
Nowe obowiązki, które nakłada PKE na firmy działające w branży teleinformatycznej, wymagają nie tylko wielomilionowych nakładów finansowych, ale także odpowiednio długiego czasu na ich wdrożenie. Dlatego też już niemal na początku procesu legislacyjnego do projektu wprowadzony został półroczny okres vacatio legis, który to okres przez cały czas trwania procesu legislacyjnego nie był kwestionowany przez stronę rządową. Skrócenie vacatio legis do zaledwie 3 miesięcy (a w praktyce do dwóch z uwagi na obowiązki informacyjne względem abonentów) spowoduje, iż przygotowanie i wdrożenie tak obszernych zmian w procesach, systemach, ofertach i relacjach z klientami najprawdopodobniej okaże się niewystarczające.
Przypominamy, że przepisy PKE wdraża 3700 podmiotów dla kilkudziesięciu milionów klientów w całym kraju. PKE zawiera obecnie elementy, które wykraczają poza podstawowy zakres Dyrektywy EKŁE i zwiększają stopień komplikacji proce-sów wdrożeniowych na polskim rynku telekomunikacyjnym.
Ponadto zwracamy uwagę, że PKE to nie jedyny akt prawny, który będzie wymagał w najbliższym czasie wdrożenia przez sektor teleinformatyczny. Pozostaje kwestia kolejnych przepisów, takich jak ustawa o Krajowym systemie cyberbezpieczeństwa (uKSC), Akt o sztucznej inteligencji oraz Digital Services Act (DSA). Kumulacja tak wielu nowych regulacji w krótkim czasie stanowić będzie ogromne wyzwanie dla przedsiębiorców, którzy będą musieli jednocześnie dostosować się do różnorodnych, często wewnętrznie niespójnych wymagań prawnych.
Mając w pamięci deklaracje strony rządowej, która podkreślała, że PKE to nowa konstytucja dla rynku telekomunikacyjnego i jednocześnie jedna z najbardziej „opasłych” i skomplikowanych regulacji, liczymy na pilne rozpoczęcie rozmów, aby wspólnie wypracować praktyczne podejście do wdrożenia nowej ustawy i rozwiązać problemy z tym związane.
Przypominamy, że polski rynek telekomunikacyjny pozostaje jednym z najbardziej konkurencyjnych rynków europejskich, z jednymi z najniższych cen za usługi telekomunikacyjne. Ponadto branża teleinformatyczna, zapewniająca niezakłócone funkcjonowanie państwa, społeczeństwa i gospodarki zarówno w czasie pokoju, jak i przede wszystkim w czasie zagrożenia, wyróżniająca się niezawodnością, jakością i atrakcyjnością na tle innych rynków, nie powinna być osłabiana przez nieprzemyślaną i nieproporcjonalną interwencję legislacyjną, aby nie zatracić przewag i silnych stron, które były wypracowane przez ostatni okres innowacyjnej transformacji sektora.
Sygnatariusze: Andrzej Dulka, Prezes Polskiej Izby Informatyki i Telekomunikacji; Bogdan Łaga, Prezes Polskiej Izby Komunikacji Elektronicznej; Krzysztof Kacprowicz, Prezes Związku Pracodawców Mediów Elektronicznych i Telekomunikacji Mediakom; Stefan Kamiński, Prezes Krajowej Izby Gospodarczej Elektroniki i Telekomunikacji; Jacek Silski, Prezes Polskiej Izby Radiodyfuzji Cyfrowej; Paweł Wołoch, Prezes Związku Telewizji Kablowych w Polsce Izba Gospodarcza. Stanowisko zostało upublicznione 30 lipca 2024 r.
Podobne artykuły
Zmiany w ustawie: Prawo zamówień publicznych
28 lipca 2016 r. weszła w życie ustawa o zmianie ustawy Prawo zamówień publicznych oraz niektórych innych ustaw. Ma ona przede wszystkim na celu wdrożenie do polskiego porządku prawnego postanowień dyrektyw Parlamentu Europejskiego i Rady Europejskiej.Przedstawiamy wybrane, najistotniejsze wprowadzone zmiany w prawie zamówień publicznych.
Urzędnik zapłaci za błędy
Prezydent Bronisław Komorowski podpisał ustawę o odpowiedzialności majątkowej funkcjonariuszy administracji państwowej za rażące naruszenie prawa. W myśl jej przepisów urzędnik poniesie za błędne decyzje karę, której maksymalna wysokość to 12 przysługujących mu pensji. Ustawę popiera 83 proc. polskiego społeczeństwa*. Ma ona zwolenników przede wszystkim wśród przedsiębiorców. Głosy krytyki padają między innymi ze strony przedstawicieli administracji.
Mniej formalności
Ustawa o świadczeniu usług na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, która ma znieść bariery w handlu między polskimi przedsiębiorstwami a ich klientami z Unii Europejskiej, trafiła wreszcie do Sejmu.