Coraz więcej przedsiębiorstw zaczyna dostrzegać możliwości, jakie daje oprogramowanie oferowane jako usługa w chmurze, i coraz więcej z nich jest gotowych na wielką przesiadkę. Szukają rozwiązań, które dają możliwości komunikacji i wspólnej pracy, ale też takich, które zapewniają funkcjonalne aplikacje klienckie i możliwość nadzoru nad istotnymi danymi. Warto się przygotować na to zapotrzebowanie.

Office 365 należy do omawianych wyżej rozwiązań. To usługa oparta na modelu SaaS (Software as a Service), co oznacza, że klient nie płaci za oprogramowanie, a za możliwości, jakie ono oferuje. W zależności od wybranego planu subskrypcji otrzymuje narzędzia, których oczekuje. Wspomniana wyżej możliwość wyboru pomiędzy kilkoma planami pozwala na elastyczne dopasowanie oferty do potrzeb klienta. A to dopiero początek potencjalnych benefitów.

Dzięki modelowi SaaS reseller odnosi korzyści nie tylko w postaci przychodów ze sprzedaży subskrypcji. Oprogramowanie udostępniane jako usługa, dzięki banalnie prostemu procesowi wdrożenia, umożliwia resellerom obsłużenie większej liczby klientów w krótszym czasie. To z kolei oznacza, że resellerzy mogą dodatkowe moce przerobowe wykorzystać do  rozwijania swojej oferty.

Warto pamiętać, że już sam model sprzedaży wzmacnia relacje z klientem. W przypadku sprzedaży oprogramowania w tradycyjnej formie transakcja jest jednorazowa i często na tym kończy się kontakt pomiędzy resellerem i jego klientem. Odnawialna subskrypcja to nie tylko zapewnienie sobie stałego przychodu, ale również zacieśnienie więzi z klientem. To stwarza okazje do kolejnych działań.

Klientowi można bowiem zaoferować własne, dodatkowe usługi. Co więcej, dzięki utrzymywaniu z klientem stałego, regularnego kontaktu łatwiej poznać jego potrzeby i możliwości. To pozwala zaproponować mu na przykład usługi doradcze związane ze sprzedawanymi rozwiązaniami. Można też wprowadzić do oferty dodatkowe, powiązane produkty, jak dopasowane do wymagań klienta systemy CRM. Produkty te można oferować na kilka sposobów, zarówno oddzielnie, jak i ściśle zintegrowane z platformą Office 365, co umożliwia Office Store. Dzięki drugiemu rozwiązaniu reseller może zainteresować swoimi produktami również klientów, z którymi dotąd nie nawiązał współpracy. Office Store działa na podobnej zasadzie co sklepy z aplikacjami dla urządzeń mobilnych. Każdy umieszczony tam program jest szczegółowo opisany, a użytkownicy mogą go ocenić i zrecenzować. Wszystkie dostępne aplikacje są testowane przez Microsoft i ładowane prosto z jego serwerów. Niezależnie od wybranego przez resellera podejścia, im większa oferta dodatkowych usług i produktów, tym większa szansa na stałą relację z klientem i zwiększenie dochodów.

Model subskrypcyjny to również wartość dla samego klienta. Daje on większą wolność i różnorodność, jeśli chodzi o dobór odpowiedniego rozwiązania. Co więcej, przedsiębiorstwom łatwiej jest dokonywać niewielkich, przewidywalnych opłat za usługę, niż jednorazowo płacić dużą sumę pieniędzy. Ułatwia to planowanie wydatków. Poza tym użytkownicy mogą, w razie potrzeby, uaktualnić subskrypcję o dodatkowe funkcje lub zrezygnować z tych, które są im zbędne. W przypadku większych firm – z jeszcze bardziej rozległymi wymaganiami informatycznymi – usługa Office 365 umożliwia korzystanie z chmury na warunkach klienta i wybór z elastycznej oferty opcji do wdrożenia w firmie. Można dokonać migracji do usługi Office 365 według harmonogramu określonego przez klienta lub przygotować wdrożenie, spełniając specyficzne wymagania w zakresie zgodności z przepisami, zabezpieczeniami lub działaniami operacyjnymi.

Trendy rynkowe jasno wskazują, że model SaaS budzi coraz większe zainteresowanie i najprawdopodobniej z biegiem lat zdominuje on oferty resellerów. Warto być na to przygotowanym, a przede wszystkim rozumieć korzyści, jakie SaaS daje zarówno resellerom, jak i klientom końcowym. I odpowiednio je wykorzystać.