Gros producentów i dystrybutorów
spodziewa się większej sprzedaży w okresie „powrotu do szkoły”, ale nie
liczy na dużo większy popyt niż w zeszłym roku. Resellerzy uważają, że
jeśli ktoś skorzysta, to raczej markety. Przeważa pogląd, że sezonowy wzrost
popytu na koniec wakacji jest coraz słabszy i sezonowość na rynku IT ma
coraz mniejsze znaczenie. W zależności od asortymentu prognozowana jest
jednak większa sprzedaż: w sierpniu i wrześniu w porównaniu
z lipcem od 20 nawet do 60 proc., a w stosunku do okresu
powakacyjnego w ubiegłym roku – w przybliżeniu o 10 do
20 proc. Niektórzy liczą także na efekt back to school jeszcze
w październiku. Dostawcy zgadzają się, że kolejne rekordy popularności
będą bić tablety, nie tylko z uwagi na ogólny rynkowy trend, lecz także
przydatność do nauki w szkole.

– Coraz częściej urządzenia te zastępują tradycyjne
dzienniki. Już teraz dostępne jest przeznaczone dla szkół oprogramowanie, co na
pewno przyczyni się do wzrostu zainteresowania tabletami. Ponadto na rynku
pojawiają się tańsze modele, więc na ich kupno stać coraz więcej użytkowników –

mówi Jarosław Słowiński, Purchasing Director w AB.

Producenci przewidują duże zainteresowanie przede wszystkim
tanimi tabletami (za nie więcej niż tysiąc złotych) oraz modelami
z Windows 8. W III kw. na rynek wejdą małe urządzenia z nowym
systemem Microsoftu (7- i 8-calowe), których dotychczas brakowało
w ofercie. Z uwagi na niższe ceny niż dużych tabletów
z „Ósemką”, mniejszą wagę, rozmiary oraz sam system mogą zainteresować nie
tylko młodszych użytkowników. Producenci sprzętu już teraz liczą na pozytywne
przyjęcie małych tabletów z Windows 8. Większość z nich szykuje na
drugą połowę roku własną ofertę tych urządzeń.




Robert Pudło

OPP Product Business Developer w Canonie

Sprzedaż w sierpniu może wzrosnąć nawet
o 50 proc. w porównaniu z lipcem. Spodziewamy się dużego
zainteresowania produktami z kategorii entry level, które mieszczą się
w przedziale cenowym do 200 zł. Dla klientów coraz bardziej
– oprócz ceny i możliwości urządzenia – liczy się także design.
Przyciągają ich biała kolorystyka oraz eleganckie detale.




Łukasz Foks

Windows Devices Category Manager w Microsofcie

Staramy się przygotować partnerów do back to school. Obecnie
przykładamy szczególną wagę do edukacji i podkreślania strategicznego
znaczenia tabletów PC. To kontynuacja działań, które miały miejsce podczas
cyklu Intel Microsoft Channel Conference. W 2013 roku, latem, zaprosimy
naszych partnerów do udziału w Akademii Partnerskiej online.

 
Uczniowie lubią dotykowe

Dużo większą
popularnością niż rok temu powinny cieszyć się smartphone’y. Jednak nie ze
względu na rok szkolny, lecz widoczny od dawna rosnący popyt na te produkty.

– Spodziewamy się rekordowej popularności telefonów
z Androidem oraz iOS –
twierdzi Piotr Michałek, Business Unit Manager
w Komputroniku. Detalista oczekuje największego popytu na tanie modele, za
ok. 300 zł.

Jeśli chodzi o notebooki, zdania są podzielone. Część
dostawców uważa, że w czasie „powrotu do szkoły” sprzedaż tych urządzeń
nie wzrośnie, bo klienci, zwłaszcza ci młodsi, zainteresują się przede wszystkim
tabletami.

– Sprzedaż notebooków spadnie, bo są one sukcesywnie
wypierane przez poręczniejsze i lżejsze tablety –
przewiduje Dariusz
Rylski, Product Manager marki Prestigio w Asbisie.

Są jednak także odmienne opinie.

– Każdego roku okres
back to school charakteryzuje się wzrostem zainteresowania laptopami. Te
urządzenia stanowią niezbędną pomoc szkolną, od szkoły podstawowej po studia –
twierdzi Katarzyna Stachowiak, Category Manager
w Agito.pl.

Zdaniem resellerów

• Maciej Zemfler, wspólnik, Softon, Kalisz

Mamy sklepy w Kaliszu, Sieradzu i Koninie. Już od
dłuższego czasu nie widać u nas sezonowości sprzedaży. Jeśli chodzi
o detal, jest słabo praktycznie przez cały rok. Większą skalę obrotów
w czasie „powrotu do szkoły” i podobnych okresach przejęły markety.
Reseller w takich nie największych miastach jak te, w których
prowadzę biznes, nie ma co czekać na back to school czy święta, tylko raczej
powinien zwrócić się ku usługom, żeby wyjść na swoje. Na przykład ostatnio mamy
sporo zleceń odwirusowania komputerów. Zarabiamy także m.in. na instalacji
serwerów czy systemów operacyjnych w komputerach.

 

• Łukasz Szychowski, specjalista ds. zamówień, Actiwa, Suwałki

Kiedyś okres back to school był bardziej przewidywalny.
Teraz trudno powiedzieć, jakie produkty będą sprzedawać się lepiej niż
w innych miesiącach. Może tablety, ale wcale nie jestem tego pewien. Na
przykład w czasie komunii klienci kupowali więcej tabletów może przez
kilka dni. Podczas tegorocznego „powrotu do szkoły” nie spodziewam się większych
obrotów niż w roku ubiegłym. Liczę natomiast na lepszą sprzedaż
w porównaniu z II kwartałem.

 

• Marcin Marcinkiewicz, handlowiec, Intercom, Jelenia Góra

W czasie „powrotu do szkoły” nie spodziewam się większej
sprzedaży komputerów ani tabletów. Już od dawna nie widać wyraźnie większego
napływu klientów w tym okresie. Konsumenci kupują w marketach,
a nie w małych sklepach. Sprzedaż sprzętu komputerowego spada
u nas od lat i w tym roku pewnie będzie podobnie. Jeśli chodzi
o sprzęt PC, to nasza sprzedaż jest na poziomie kilkunastu procent wyniku
sprzed 10 lat. W tym sezonie liczę natomiast na większy popyt na materiały
eksploatacyjne do drukarek. Zamawiają je szkoły i uczelnie.

 

Przedstawicielka e-sklepu spodziewa się 40-proc. wzrostu sprzedaży
notebooków w końcu sierpnia i we wrześniu w porównaniu
z lipcem br. (w przypadku tabletów – 60-procentowego).

Jednakże nie wszystkie
notebooki będą popularne w końcu wakacji i na początku roku szkolnego
– wynika z wypowiedzi rynkowych graczy. Szansę na większą sprzedaż
mają niektóre kategorie urządzeń. Wśród nich wymieniane są najczęściej modele
hybrydowe, głównie dlatego że można z nich korzystać tak jak
z tabletów (niektórzy wręcz je do nich zaliczają). Wzięcie powinny mieć
także inne laptopy z dotykowymi ekranami.

– Tablety PC i ultrabooki z Windows 8 są
idealne dla osób uczących się, ponieważ umożliwiają zarówno tworzenie treści,
jak i ich konsumpcję. Ta druga funkcjonalność już praktycznie nie istnieje
bez ekranów dotykowych –
przekonuje Łukasz Foks, Windows Devices Category
Manager w Microsofcie.

Uwagę klientów powinien zwrócić także sprzęt wyróżniający
się niewielkimi rozmiarami i wagą (a więc podobnie jak
w przypadku tabletów).

– Dla studentów
i uczniów nie bez znaczenia jest mała waga, a co za tym idzie
mobilność urządzeń –
twierdzi
Sebastian Szklarz, NPC Product Manager w Samsung Electronics.




Marcin Jamrozowicz

Senior Account Manager B2C Poland w Toshibie

W czasie „powrotu do szkoły” dużą popularnością cieszyć się
będą tablety i urządzenia hybrydowe, łączące w sobie funkcjonalności
tabletów i ultrabooków. Obecnie trudno wyobrazić sobie np. studenta, który
nie korzysta z tabletu, nawet jeśli nie jest to urządzenie
z najwyższej półki. Na pewno też dobrze sprzedawać się będą tańsze laptopy
– niekoniecznie wyposażone w najdroższe podzespoły
– gwarantujące jednak wydajność umożliwiającą pracę z dokumentami
i multimediami czy granie w mniej wymagające produkcje.




Jarosław Słowiński

Purchasing Director w AB

Jednym z hitów back to school będą z pewnością tablety,
które dzieci mogą wykorzystać jako pomoc naukową. Innymi urządzeniami, na które
nadal będzie wzrastał popyt, są smartphone’y. Coraz większą popularnością
cieszą się akcesoria do nich (etui, słuchawki Bluetooth, zestawy słuchawkowe
i głośnomówiące), w związku z tym ich wybór szybko się poszerza.




Sebastian Szklarz

NPC Product Manager w Samsung Electronics

Zwiększonego zainteresowania naszymi produktami NPC wśród
studentów i uczniów spodziewamy się w okresie od połowy sierpnia
w zasadzie do końca roku. W przypadku studentów uczelni wyższych
będzie to początek października.

 

Wśród komputerów przenośnych, które będą kupowane
w czasie powrotu do szkoły, wskazywano także tańsze urządzenia, aczkolwiek
trudno uznać tego rodzaju preferencje za zjawisko sezonowe. Na naszym rynku na
to, co tanie, zawsze znajdzie się sporo chętnych.

Co ciekawe, niektórzy są zdania, że także sprzedawcy
komputerów stacjonarnych mogą odnieść korzyść z początku roku szkolnego.

– Drugą młodość mogą przeżywać komputery All-in-One.
Widzimy rosnące zainteresowanie klientów tymi urządzeniami –
twierdzi Filip
Kałasa, dyrektor Dywizji Produktów Mobilnych, Software i Gaming
w Komputroniku.

Według menedżera użytkownicy cenią w takich maszynach
funkcje dotykowe, a zatem ich popularność jest związana z aktualną
modą, która przekłada się na popyt na tablety i dotykowe notebooki.
Ponadto znaczenie dla kupujących mogą mieć mniejsze rozmiary komputerów AiO
w porównaniu ze zwykłym desktopem. Taką maszynę łatwiej zmieścić na biurku
w dziecięcym pokoju.

 

Drukarki – tanio i mobilnie

Większą sprzedaż
w czasie back to school przewidują też producenci drukarek, głównie
dostawcy maszyn konsumenckich.

– Naszym zdaniem
największą popularnością będą cieszyć się urządzenia wielofunkcyjne do domowego
użytku. Coraz częściej nauczyciele wymagają od uczniów prac domowych napisanych
na komputerze, a nie odręcznie –
mówi Katarzyna Klimek-Idzkiewicz, Marketing Coordinator w Brotherze.

Jej
zdaniem uczniowie mogą potrzebować teżż maszyn drukujących w formacie A3,
które przydadzą się do powielania większych prac na szkolne zajęcia techniczne.




Sławomir Stanik

Country Manager Asusa

Zarówno back to school, jak i okres przedświąteczny nie
różnią się znacznie od pozostałej części roku, jeśli chodzi o sprzedaż. Popyt w
tym czasie będzie odzwierciedlać aktualne trendy. Sprzedaż tabletów mocno
wzrośnie, a w przypadku notebooków nastąpią kolejne spadki. Bardzo dużą
popularnością będą cieszyć się zwłaszcza 7-calowe tablety w cenie poniżej 1
tys. zł. W zeszłym roku to właśnie w III kwartale sprzedano najwięcej urządzeń
z tej kategorii produktów.

Filip Kałasa

dyrektor Dywizji Produktów Mobilnych, Software i Gaming w
Komputroniku

Dzisiejsza młodzież preferuje urządzenia dotykowe, dlatego w
okresie back to school liczymy na zwiększoną sprzedaż notebooków z dotykowym
ekranem. Coraz tańsze są ultramobilne komputery – lekkie, wydajne i o długim
czasie pracy na baterii. To dobry produkt dla ucznia albo studenta. W bieżącym
roku uzupełnieniem szkolnej wyprawki są tablety.

 

Z kolei
według przedstawicieli Canona klienci zainteresują się urządzeniami, które
umożliwiają druk mobilny, czyli ze smarphone’ów i tabletów, a także
bezpośrednio z Internetu. Konsumentów raczej skusi sprzęt z niższej
półki cenowej (czyli podobnie jak w innych sezonach), choć producenci
twierdzą, że coraz większe znaczenie dla użytkowników mają koszty eksploatacji.
Zatem maszyny, które drukują taniej, również powinny mieć wzięcie.


Widzimy wyraźny wzrost zainteresowania klientów kosztami eksploatacji urządzeń
w ciągu 2–3 lat od zakupu. Cena na półce ma coraz mniejsze znaczenie –
twierdzi Robert Reszkowski,
menedżer w Epsonie.

Po wakacjach powinien zwiększyć się także popyt na materiały
eksploatacyjne do drukarek.


Drukują wszyscy i wszędzie, począwszy od zdjęć z wakacji, poprzez
materiały do szkoły, na dokumentach firmowych skończywszy –
zauważa Tomasz Baron, menedżer
Grupy Produktowej Accura w Komputroniku.

Wśród innych urządzeń, które mają zainteresować klientów,
rynkowi gracze wymieniali także akcesoria do komputerów i tabletów, sprzęt
dla graczy, czytniki e-booków, domowe serwery NAS oraz monitory biurkowe.

– Konsumenci chętnie kupują monitory LCD, które mogą
służyć jako ekran komputera wykorzystywany do rozrywki czy nauki, ale także
coraz częściej jako telewizor –
mówi Jarosław Słowiński z AB.
Dystrybutor liczy na popularność modeli z ekranami o przekątnej
długości 21,5 i 23 cali.




Sebastian Kaczmarczyk

kierownik Działu Obsługi Sieci Handlowych w Veracompie

Już od kilku lat typowy back to school zaczyna się w
sierpniu i trwa do października. W tym okresie prognozujemy 50–60 proc. wzrost
obrotów w porównaniu z czasem typowo wakacyjnym. Planujemy również
kilkunastoprocentowy wzrost sprzedaży w stosunku do roku ubiegłego. To czas,
gdy klienci poszukują ciekawych akcesoriów, nowinek technologicznych oraz
unowocześniają swoją infrastrukturę, czy to w domu czy w małych firmach.




Katarzyna Klimek-Idzkiewicz

Marketing Coordinator w Brotherze

Przewidujemy 20-proc. wzrost sprzedaży w sierpniu w
porównaniu z lipcem oraz o kolejne 20–30 proc. we wrześniu. Większa sprzedaż
wiąże się ze wzrostem naszej aktywności marketingowej już w połowie sierpnia. W
czasie back to school oczekujemy 10-proc. wzrostu sprzedaży w porównaniu z
zeszłym rokiem, m.in. dzięki nowej serii monochromatycznych urządzeń
laserowych.




Dariusz Rylski

Product Manager marki Prestigio

Latem wyższa niż w innych okresach jest sprzedaż np.
urządzeń nawigacyjnych i samochodowych rejestratorów wideo. W czasie „powrotu
do szkoły” zwiększy się popyt na tablety, czytniki e-książek i akcesoria
komputerowe. Te produkty składają się na swoistą elektroniczną wyprawkę dla
ucznia albo studenta, w której coraz częściej znajdują się urządzenia mobilne.
Jeszcze niedawno studenci zabierali na wykłady komputery przenośne, a teraz
częściej są wyposażeni w tablety.

 

Podsumowując
opinie dostawców, w czasie „powrotu do szkoły” powinien wzrosnąć popyt na
kilkanaście kategorii produktów, choć najczęściej wymieniano tablety
i dotykowe laptopy. Warto jednak zauważyć, że rynkowi gracze przewidują
z reguły popyt na te urządzenia i akcesoria, które sami mają
w ofercie. Należy podkreślić, że optymizmu producentów
i dystrybutorów nie podzielają resellerzy (ich wypowiedzi publikujemy
w ramce na stronie 19).

 

Pomogą partnerom

Dystrybutorzy i producenci zapowiadają działania
wspierające partnerów, które pomogą im przygotować się do „powrotu do szkoły”.
Będą szkolenia, akcje marketingowe, promocje.

– Z myślą o resellerach Toshiba przygotowała
specjalne akcje promocyjne i marketingowe, w tym dostęp do różnych
narzędzi, np. kreatora banerów –
zapowiada Marcin Jamrozowicz, Senior
Account Manager B2C Poland w Toshibie.

Z kolei Asus
w czerwcu zainaugurował nową odsłonę programu partnerskiego Profit
– zarejestrowani resellerzy uzyskali dostęp m.in. do materiałów
promocyjnych, opisów, zdjęć produktów, informacji o promocjach.
W serwisie programu zamieszczono internetowe szkolenia.

Veracomp poinformował, że właśnie opracowuje ofertę
z myślą o partnerach.

– Wspólnie
z producentami tworzymy rozwiązania, które będą najatrakcyjniejsze dla
konsumentów. Najpóźniej z początkiem lipca Dział Zakupów i Dział
Logistyki zamawia towar, by był dostępny dla partnerów już na początku sierpnia
informuje Sebastian
Kaczmarczyk, kierownik Działu Obsługi Sieci Handlowych w Veracompie.

Rynkową ofensywę w segmencie materiałów
eksploatacyjnych na czas „powrotu do szkoły” zapowiada Komputronik. Chce
zwiększyć sprzedaż własnej marki Accura. – Testujemy kilka propozycji
rozwiązań wsparcia sprzedaży i badamy potrzeby naszych partnerów, by na
back to school zaoferować im ofertę szytą na miarę –
mówi Tomasz Baron.   




Sławomir Harazin

wiceprezes zarządu Actionu

Hitem w czasie back to school będą tablety. Bardzo dobrze
nadają się do wykorzystania w edukacji. Są tańsze niż notebooki, a także
lżejsze, a więc bardziej mobilne. Myślę, że wzrost sprzedaży w okresie „powrotu
do szkoły” nie będzie tak imponujący jak w poprzednich latach z dwóch powodów.
Tablety kosztują mniej niż notebooki, więc w odniesieniu do zeszłego roku, gdy
mocniejszą pozycję na rynku miały laptopy, duże wzrosty nie będą łatwe do
osiągnięcia. Ponadto tablet jest przydatny także na wakacjach, więc w sezonie
urlopowym sprzedaż tych urządzeń również powinna być dobra.


Adam Pawłowski


Adam Pawłowski

PPS Category Manager w HP

Od sierpnia do połowy września spodziewamy się największych
wpływów ze sprzedaży konsumenckich laptopów, drukarek i urządzeń
wielofunkcyjnych. Naszym zdaniem hitem nadchodzącego roku szkolnego będą
drukarki i urządzenia wielofunkcyjne, a zwłaszcza modele atramentowe, które
cechują niskie koszty eksploatacji (standardowy pojemnik z tuszem do modeli z
serii Ink Advantage kosztuje ok. 30 zł) i rozwiązanie e-Print, umożliwiające
drukowanie z dowolnego miejsca poprzez e-mail.

 

Hity back to school


– na co stawiają producenci i dystrybutorzy





AB

 

– tablety i akcesoria do produktów mobilnych takie jak
etui czy słuchawki, na przykład zestaw Jabra Revo, który niedawno pojawił się
w ofercie dystrybutora,

– monitory o przekątnych długości 21,5 i 23 cali;
w ofercie promocyjnej znajdą się także modele z tunerami TV
i funkcją MHL (umożliwia połączenie smartphone’u z monitorem).

 

Acer

– komputery przenośne: ultrabook Aspire P3, notebook konwertowalny
Aspire R7 i najnowsze modele notebooków z serii V5 i V7,

– 8-calowe tablety Iconia A1 z Androidem oraz Iconia
W3–810 z Windows 8.

 




Asbis

 

– własne marki: Prestigio, zwłaszcza tablety w różnych
rozmiarach i smartphone’y, a także akcesoria Canyon;

– najnowszy tablet MultiPad z czterordzeniowym
procesorem i grafiką.

 




Asus

 

– Fonepad – tablet, którego można używać tak jak
telefonu,

– notebooki z serii VivoBook,

– nowa seria 15-calowych notebooków X550, które zastąpią
serię K.

 




Brother

 

– nowa seria monochromatycznych urządzeń laserowych dla
użytkowników domowych, która pojawi się w okresie back to school,

– nowa drukarka do etykiet P-touch H75.

 




Canon

 

– drukarki atramentowe w białej obudowie, jak Pixma
MG3150 White,

– drukarki z obsługą dotykową, np. Pixma MG6350,

– maszyny z linii konsumenckich, począwszy od sprzętu
z dolnej półki, poprzez urządzenia z Wi-Fi (MG3250, MG4250), a skończywszy
na modelach z oddzielnymi atramentami, jak MG5350 i MG5450.

 




Epson

 

– drukarki atramentowe

z systemem stałego zasilania (ITS), przede wszystkim
modele L110, L210 i L355.

 

 

 

Hity back to school


– na co stawiają producenci i dystrybutorzy – cd.





HP

 

– nowe modele z serii atramentowych drukarek
i urządzeń wielofunkcyjnych Ink Advantage, które wejdą na rynek w czasie
back to school,

– laptopy z odświeżonej ostatnio serii ProBook.

 

Komputronik

– notebooki z dotykowym ekranem, tablety i komputery
All-in-One,

– smartphone’y,

– materiały eksploatacyjne do drukarek.





Lenovo

 

– w segmencie konsumenckim: IdeaPad, Yoga, Z500, Y500,
tablety z Androidem i Windows 8,

– w segmencie biznesowym: ThinkPad, komputery
All-in-One z serii 72z/92z, Edge 531/431, rodzina ultrabooków z serii
Edge (S230U, S440, S531).





Microsoft

 

– małe tablety z systemem Windows 8,

– akcesoria własnej marki takie jak ergonomiczne klawiatury
i myszki.

 




Samsung

 

– notebooki ATIV Book 5,ATIV Book 4, ATIV Book 2.





Toshiba

 

– nowy line-up produktów, które wchodzą na rynek w II
i III kw. br.,

– 10,1-calowe tablety z serii Excite,

– laptopy z serii Satellite C, S, L, P oraz Satellite
Pro,

– notebooki dla graczy Qosmio X70.

 




Veracomp

 

– produkty dla graczy, m.in. kierownice Thrustmaster, akcesoria
Logitech G,

– rozwiązania NAS,

– tablety Wacom Bamboo obsługiwane piórami elektronicznymi.