Wygoda korzystania z urządzeń mobilnych czy 2w1 powoduje, że częściowo wypierają tradycyjne komputery. Jednak tam, gdzie liczy się bezpieczeństwo danych i moc obliczeniowa, komputery stacjonarne nadal są wybierane najczęściej. Rośnie też zainteresowanie modelami przeznaczonymi do gier, które dzięki wysokiej wydajności (także graficznej) świetnie sprawdzają się w innych zadaniach, np. przy obróbce wideo.

Klienci indywidualni wciąż często sięgają po tzw. składaki. Jednak w biurach doceniane są gotowe rozwiązania, które charakteryzują się mniejszą awaryjnością oraz dodatkowymi, biznesowymi funkcjonalnościami. Dla dużych firm oraz małych i średnich przedsiębiorstw wśród kluczowych aspektów decydujących o wyborze sprzętu IT znajdują się: bezpieczeństwo danych, technologie usprawniające zarządzanie, możliwość rozbudowy, serwis oraz oprogramowanie diagnostyczne i wspomagające zarządzanie jak np.: ASUS Business Manager. Jednocześnie są to dziedziny, które producenci desktopów najbardziej w ostatnim czasie rozwijają.

Nasilającym się trendem na rynku komputerów stacjonarnych jest miniaturyzacja – powstają urządzenia wielkości książki, ale i te pełnowymiarowe zajmują coraz mniej miejsca na biurku. Zwiększa się zainteresowanie komputerami All-in-One, które są naturalnym sukcesorem klasycznego desktopa. Powoduje to wzrosty sprzedaży w tej grupie produktowej.

 

Sebastian Sierzpowski

Commercial Business Division Manager, ASUS

Sprzedaż sprzętu komputerowego w ogromnej części przeniosła się do Internetu, dlatego resellerom działającym w tradycyjny sposób trudno oferować wyłącznie ten rodzaj asortymentu, bo musieliby obniżyć ceny do poziomu obowiązującego online. Aby utrzymać szansę pozyskania klienta, powinni swoją propozycję uatrakcyjnić, zapewniając mu dodatkową wartość. Może to być np. bezpłatny serwis, oferta przechowywania danych w chmurze, 24-godzinne wsparcie techniczne itp. Niektórzy resellerzy wchodzą też we współpracę z firmami tworzącymi oprogramowanie wspierające biznes i ułatwiające zarządzanie. Połączona w ten sposób oferta to także szansa na dodatkowy zarobek.

 

 

Modele AiO zabierają też trochę rynku klasycznemu desktopowi, gdyż coraz częściej go zastępują. Idealnie pasują do nowoczesnego domu, jak również sprawdzają się jako funkcjonalne stanowisko pracy, np. w punktach obsługi klienta. Użytkownicy doceniają w nich takie cechy jak: oszczędność miejsca, elegancki wygląd i ekran dotykowy. W biznesie komputery AiO wykorzystywane są m.in. przez wiele instytucji państwowych i innych przedsiębiorstw usługowych. Najczęściej spotkać je można na dworcach, lotniskach i w punktach sprzedaży.

Według danych agencji GFK sprzedaż komputerów stacjonarnych w Polsce w 2015 r. wzrosła o 18 proc. w porównaniu z notowaną w roku poprzednim, a w przypadku urządzeń ASUS – aż o 78 proc. Sprzedaż komputerów AiO zwiększyła się o 17 proc., zaś ASUS osiągnął w tym segmencie wynik lepszy o 90 proc. (mimo wszystko rynek ten jest stosunkowo mały – nabywców znajduje ok. 23–25 tys. urządzeń rocznie). W 2016 r. trendy wzrostowe zostały wyhamowane z powodu mniejszego popytu w sektorze publicznym, gdyż zarówno sprzedaż desktopów, jak i AiO jest napędzana przez przetargi.

Portfolio firmy ASUS w kontekście rozwiązań dla przedsiębiorstw jest kompletne. Znajdują się w nim: notebooki, desktopy, smartfony, tablety i AiO. Reseller może zatem zaproponować klientowi sprzęt jednego producenta, co przekłada się na prostszy serwis i komplementarność rozwiązań. Wkrótce oferta zostanie poszerzona o serwery.

Resellerów, którzy chcą wprowadzić do oferty sprzęt firmy ASUS, producent zaprasza do udziału w programie partnerskim. Jego celem jest zapewnienie wsparcia sprzedażowego i pomoc w zbudowaniu dobrej oferty, opracowanej zgodnie z konkretnymi wymaganiami danego klienta (jako że są one czasem dość skomplikowane, ASUS umożliwia konsultacje z inżynierami technicznymi).

Dystrybutorami rozwiązań ASUS w Polsce są firmy: AB, ABC Data, Action oraz Incom.

Dodatkowe informacje:

Asus

Sebastian Sierzpowski, Commercial Business Division Manager, ASUS,

sebastian_sierzpowski@asus.com

Artykuł powstał we współpracy z firmą ASUS.