As a Service? Poczekamy, zobaczymy
Część producentów i dystrybutorów coraz mocniej stawia na model „as a Service”. Co do tego, że na rynku IT weźmie on górę nad kupowaniem infrastruktury i oprogramowania na własność, nie mają wątpliwości analitycy, którzy opisują globalne trendy. Czytelnicy CRN.pl do modelu usługowego podchodzą jednak ostrożnie.
Według najnowszych danych Canalys rosną wydatki klientów biznesowych na zakup rozwiązań IT w modelu usługowym, kosztem nabywania infrastruktury i oprogramowania na własność. To właśnie sprzęt i software stanowią największą część opisywanego rynku. W ujęciu globalnym w pierwszym kwartale 2019 r. przedsiębiorstwa wydały na nie o 8 proc. więcej w porównaniu z tym samym okresem roku poprzedniego. Analitycy wskazują także na zdecydowany wzrost sprzedaży rozwiązań z zakresu bezpieczeństwa cyfrowego w modelu usługowym. Obecnie stanowią one ponad 17 proc. wartości całego rynku „as a Service”, podczas gdy w ubiegłym roku było to ok. 14 proc.
Najnowsze wieści z segmentu IT jako usługa dotyczą m.in. HPE. W ciągu najbliższych trzech lat producent zamierza udostępnić w modelu usługowym całe swoje portfolio. Jeśli chodzi o dystrybutorów, zaangażowanie w biznes usługowy podkreśla m.in. Also – ma to być jeden z fundamentów wzrostu dla całego holdingu. Dystrybutorowi pomoże w tym platforma chmurowa przejętej właśnie ABC Daty.
W lipcowej ankiecie CRN.pl zapytaliśmy czytelników naszego portalu, w jakim stopniu są zdeterminowani, aby przestawić swój biznes na model „as a Service”. Okazuje się, że żywo zainteresowanych jest prawie 35 proc. respondentów, którzy zresztą już podjęli odpowiednie działania. Niecałe 9 proc. z kolei ma takie plany, ale zamierza je realizować dopiero w przyszłości. W zdecydowanej większości są natomiast ci respondenci, którzy na razie w kierunku „as a Service” nie chcą się rozwijać (mowa o ponad 26 proc. czytelników CRN.pl biorących udział w naszej ankiecie) lub też zastanawiają się nad obraniem tej drogi w biznesie (30,5 proc.). Warto przy tym zauważyć, że tylko niecałe 6 proc. osób, które odpowiedziały na pytanie w ramach naszej drugiej ankiety dotyczącej „as a Service”, jest zdania, iż producenci w jakikolwiek sposób pomagają partnerom w przestawieniu się na ten model.
Materiał przygotowano na podstawie dwóch ankiet zamieszczonych na crn.pl na przełomie czerwca i lipca. Wzięło w nich udział 40 czytelników.
Podobne artykuły
Dystrybucja jako usługa
Staje się coraz bardziej jasne, że subskrypcyjny model biznesowy „as-a-service” potrzebuje dystrybutorów nie mniej niż ma to miejsce w przypadku tradycyjnego podejścia. Co więcej, przybywa argumentów potwierdzających tezę, że potrzebuje ich nawet bardziej…
Ankieta CRN.pl: sporo chętnych na cyberpolisy
Zaskakująco duży odsetek firm IT informuje, że ich klienci biznesowi zdecydowali się na ubezpieczenie od cyberzagrożeń.
Ankieta CRN.pl: sprzęt w dół, chmura w górę
Integratorzy spodziewają się, że klienci w tym roku ograniczą budżety na infrastrukturę IT, choć w przypadku chmury przeważają optymiści.