W kontekście przychodów pierwsze trzy kwartały tego roku okazały się rozczarowujące dla co drugiego respondenta ankiety na portalu CRN.pl. W przypadku 36 proc. z nich wartość sprzedaży rok do roku spadła o ponad 10 proc., podczas gdy 15 proc. firm zanotowało rezultat  gorszy od 1 do 10 proc. niż rok temu. Takie same przychody uzyskało 9 proc. pytanych, zaś wyniki zdołało poprawić w sumie 40 proc. przedsiębiorstw. Przy czym w przypadku 18 proc. sprzedaż wzrosła o przeszło 10 proc., a 22 proc. ankietowanych deklaruje wzrost od 1 do 10 proc.

Jednym z obecnych koni pociągowych w sektorze IT jest bezpieczeństwo cyfrowe. Z ankiety CRN.pl wynika, że w tym roku aż 23 proc. respondentów spodziewa się, że ich przychody ze sprzedaży tego rodzaju rozwiązań wzrosną o ponad 20 proc. rok do roku, zaś kolejne 6 proc. pytanych oczekuje poprawy wyników w tym zakresie na poziomie od 11 do 20 proc. Kolejne 8 proc. przedsiębiorców z branży IT ma wprawdzie apetyt na lepszy rezultat, ale nie są to oczekiwania wygórowane (wzrost od 1 do 10 proc.).

Źródło: CRN.pl

Niestety, okazuje się, że niewiele mniejszy odsetek pytanych (29 proc.) oczekuje spadku sprzedaży rozwiązań cybersecurity w porównaniu z 2023 r. Pozostali ankietowani (34 proc.) zaznaczyli odpowiedź: „nie sprzedajemy rozwiązań cyberbezpieczeństwa”. Co ciekawe, dość podobnie rozkładają się opinie w przypadku odpowiedzi na pytanie: „jak AI wpłynie na Twój biznes w najbliższych latach?”. Wprawdzie większość ankietowanych (36 proc.) uznaje, że to znakomita okazja do rozwoju biznesu a 31 proc. sądzi, że być może coś na tym zyskają, to 33 proc. w ogóle nie zamierza zarabiać na AI.

GenAI wychodzi z fazy testów

Analitycy IDC prognozują, że wydatki na sztuczną inteligencję w Europie powinny iść w górę w tempie średnio 30,3 proc. rocznie (CAGR) w latach 2024–2028. W ten sposób osiągnęłyby w 2028 r. poziom 133 mld dol. Przyspieszenie wdrożeń jest w dużej mierze spowodowane zainteresowaniem generatywną AI. W jej przypadku przeciętna roczna stopa wzrostu ma wynieść 55 proc. Według ekspertów wdrażanie GenAI szybko przechodzi od testów i eksperymentów do rozwiązań biznesowych.

Badanie IDC wskazuje, że około 40 proc. europejskich firm dokonuje już znacznych inwestycji w generatywną sztuczną inteligencję. W ciągu najbliższych 18 miesięcy planują wydatki na szkolenia, oprogramowanie ulepszone generatywną AI i usługi konsultingowe. Ponadto 30 proc. firm wdrożyło już aplikacje i usługi ulepszone GenAI w środowiskach produkcyjnych.

Oprogramowanie będzie największą kategorią wydatków na AI, stanowiąc około 58 proc. całkowitych inwestycji i nadal rosnąc w kolejnych 4 latach. Początkowo większość środków idących na oprogramowanie mają pochłonąć aplikacje i platformy. Jednak w 2028 r. dominującą rolę mają już odgrywać platformy AI, umożliwiając użytkownikom opracowywanie rozwiązań bardziej dostosowanych do ich konkretnych potrzeb.

Usługi będą drugą co do wielkości i najszybciej rozwijającą się kategorią, a następny jest sprzęt. Oczekuje się, że europejskie inwestycje w IaaS, serwery i pamięć masową będą niższe niż w USA, ponieważ główni dostawcy infrastruktury znajdują się poza Europą.

Oczekuje się przy tym, że sektor usług finansowych będzie liderem w wydatkach na AI w Europie w latach 2024 – 2028, na czele z bankowością. Natomiast najszybciej swoje inwestycje ma zwiększać sektor mediów i rozrywki, przeciętnie o ponad 33 proc. rocznie, w związku z wdrożeniami przypadków użycia zorientowanych na klienta, takich jak sprzedaż kierowana. Nakłady na AI w ponadprzeciętnej skali powinny iść w górę także w opiece zdrowotnej, naukach przyrodniczych i handlu detalicznym.

W ankietach wzięło udział 187 osób.