Lojalność to bardzo ważna kwestia w biznesie, ale w obecnej sytuacji rynkowej mało kto będzie skłonny czekać na dostawę towaru, gdy gdzie indziej jest on dostępny od ręki czy szybciej. Potwierdzają to odpowiedzi na zamieszczone na portalu CRN.pl pytanie, co głównie liczy się przy wyborze dystrybutora (można było zaznaczyć maksymalnie dwie odpowiedzi). Okazuje się, że najwięcej wskazań uzyskała dostępność (35 proc.), a następnie cena (31 proc.). Mniej ważne okazały się dobre relacje z handlowcem (20 proc.), jak też warunki limitu kredytowego (10 proc.).

W takiej sytuacji nie powinno nikogo dziwić, że resellerzy i integratorzy nie ograniczają się zwykle do współpracy z jednym czy dwoma dystrybutorami. Z naszej sondy wynika, że takich firm jest jedynie 9 proc., podczas gdy 62 proc. zaopatruje się u trzech, czterech lub pięciu dystrybutorów, zaś 29 proc. kupuje u więcej niż pięciu.

Chmura od dystrybutora

W marcu br. zapytaliśmy też czytelników portalu CRN.pl, czy korzystają z platform chmurowych dystrybutorów. Okazuje się, że póki co nie cieszą się one dużą popularnością. Jedynie co piąty respondent kupuje usługi na takich platformach, podczas gdy 80 proc. tego nie robi. Należy jednak przy tym podkreślić, że generalnie na polskim rynku cloud nie przyjął się tak dobrze, jak na rynkach zachodnich. W tym kontekście warto przypomnieć skierowane do uczestników „Debaty CRN” słowa Dominika Żochowskiego sprzed pięciu lat (wówczas prezesa Engave): „Uważam, że produkty, które państwo oferujecie jako usługi chmurowe, to są tak naprawdę półprodukty. Weźmy choćby platformy chmurowe takich marek, jak AWS, Microsoft czy IBM. Ja nie jestem w stanie swoim klientom zaoferować niczego na tych platformach, bo są bardzo drogie, a koszty ich użytkowania nieprzewidywalne. Po prostu nie wiem, ile na koniec miesiąca klient zapłaci. Jestem zwolennikiem oferowania klientom w chmurze konkretnych usług dających bardzo konkretne korzyści, prostych do wdrożenia i łatwo policzalnych”. (Przeczytaj całą debatę: Chmura od dystrybutora).

Źródło: CRN.pl

Niemniej podejście do chmury zmienia się na lepsze, a według prognoz PMR „w ciągu najbliższych kilku lat dynamika wzrostu rynku chmury w formule B2B do 2026 r. utrzymywać się będzie w Polsce powyżej 20 proc. rok do roku i w perspektywie 6–7 lat branża osiągnie wartość 10 mld zł”.

W omawianych ankietach wzięło udział 90 osób.