Firma AB powstała na
początku lat 90. jako jednoosobowa spółka. Był to moment olbrzymich zmian
gospodarczych w Polsce. Dopiero otwarcie naszego kraju na Zachód pokazało,
w jak dużym stopniu Polska odstawała pod względem nie tylko infrastruktury
informatycznej, ale także poziomu życia i dostępnych produktów, począwszy
od żywności, skończywszy na wyspecjalizowanych usługach.

Najlepiej przedstawia to
wskaźnik PKB per capita, uwzględniający siłę nabywczą. O ile na początku
lat 90. wynosił on w Polsce nieco ponad 8,1 tys. dol., o tyle
w ciągu kolejnej dekady zwiększył się do prawie 12 tys. dol., a na
koniec ubiegłego roku wyniósł ponad 18,2 tys. dol.

Obrazuje to, jak bardzo
Polacy potrzebowali zachodnich nowości, produktów, technologii i standardu
życia. Konsumpcja do dziś pozostaje jednym z fundamentów naszego wzrostu
gospodarczego. Drugim kołem zamachowym gospodarki były (i wciąż są)
inwestycje. Na początku lat 90. polskie instytucje i przedsiębiorstwa
potrzebowały w szczególności infrastruktury IT, na której mogłyby oprzeć
swój dalszy postęp.

 

Rynek IT a rozwój biznesu

Jednym z ówczesnych
warunków rozwoju Polski była informatyzacja kraju. Komputerami i nowymi
technologiami zainteresowani byli klienci indywidualni, jak również sektor
publiczny i prywatny. Z jednej strony kreował się popyt konsumencki,
z drugiej strony rynek IT był potrzebny do tego, aby gospodarka mogła
szybko rosnąć. Lata 90. to także rozkwit wielu małych prywatnych firm. Młodzi
przedsiębiorcy nie mieli dobrych wzorców i gotowych rozwiązań, na których
mogli się oprzeć. Każdy nowy przedsiębiorca musiał zainwestować swój czas
i podjąć ogromny trud nauki prowadzenia biznesu w nowym porządku
gospodarczym. W takich realiach pierwszy krok ku dalszemu sukcesowi
postawił Andrzej Przybyło – zakładając Przedsiębiorstwo Handlowe AB.

 
Rozwój biznesu a IT

Założyciel AB od samego
początku miał jasną wizję przyszłości swojej firmy – rozwijać się na rynku
dystrybucji, szczególnie sprzętu IT. W przeciwieństwie do wielu innych
przedsiębiorstw powstających w tamtym okresie, AB nigdy nie zmieniło
diametralnie przedmiotu działalności, a nazwa pozostała do dziś synonimem
odpowiedzialności, skuteczności i dobrze zarządzanej organizacji.

Sukces, który dziś można
mierzyć w miliardach złotych przychodów, nie byłby możliwy bez
rozwoju rodzimego rynku kapitałowego. W kwietniu 1991 r. wystartowały
pierwsze notowania Giełdy Papierów Wartościowych w Warszawie
– kolejny symbol dynamicznego wzrostu naszej gospodarki.
W międzyczasie AB przekształciła się w spółkę akcyjną oraz pozyskała
finanse na dalszy rozwój od funduszu inwestycyjnego. Gdy firma była już gotowa,
a raczkujący jeszcze w latach 90. rynek kapitałowy – prężnie
rozwijającą się giełdą w regionie, w 2006 r. akcje spółki
zadebiutowały na GPW, wprowadzając AB na ścieżkę dynamicznego wzrostu
i rozwoju nowych produktów. Licząc od tego dnia do początku kwietnia
2014 r., kurs akcji AB wzrósł o prawie 175 proc. Nie bez
przyczyny zresztą.

 

AB – polski, międzynarodowy sukces

Podobno nie wszystko da
się zamknąć w liczbach. Gdy spojrzymy na to, co udało się AB osiągnąć,
cyfry robią wrażenie. Grupa AB to największy, pod względem wielkości obrotów
oraz liczby klientów, dystrybutor sprzętu elektronicznego (IT, CE, TELEKOM oraz
RTV-AGD) w regionie Europy Środkowo-Wschodniej. Grupa w ciągu
czterech minionych lat prawie podwoiła obroty, z 2,8 mld zł
w roku 2009 do 5,4 mld zł w roku 2012/2013. Już
w 2007 r. AB przejęła AT Computers Holding a.s. – czeskiego
dystrybutora IT i producenta komputerów, działającego na rynkach czeskim
i słowackim.

Było to jedno
z największych przejęć na rynku, zakończone sukcesem. Akwizycji ATC dokonano
w momencie boomu ekonomicznego, co umożliwiło czerpanie korzyści
wynikających z synergii i zwiększenia skali działalności.
W chwili zakupu ATC była trzecią co do wielkości spółką na terytorium
Czech i Słowacji, natomiast obecnie pod względem przychodów jest liderem
w Czechach.

Obecnie AB działa na rynku
polskim, czeskim i słowackim, oferując ponad 70 tys. produktów
największych światowych producentów IT. Współpracuje z prawie 16 tys.
partnerów handlowych – resellerami, VAR-ami, integratorami, operatorami
telekomunikacyjnymi, hurtowniami komputerowymi i hipermarketami.

 

AB potrzebuje tylko
jednego dnia roboczego, aby dostarczyć klientowi zamówiony towar. Wrocławskie
Centrum Dystrybucyjne zmodernizowane zostało w oparciu
o najnowocześniejsze rozwiązania z zakresu techniki magazynowej.
Wielopoziomowa antresola do kompletacji towaru oraz zintegrowany, w pełni
skalowalny system automatyki magazynowej znacząco wpływają na wzrost wydajności
i obniżenie kosztów logistycznych. To jednak nie koniec, jeśli chodzi
o podniesienie jakości usług dla klientów. W planach jest budowa
centrum logistycznego w strategicznej lokalizacji pod Wrocławiem,
w Magnicach. Spółka zamierza m.in. zwiększyć szybkość procesów
logistycznych i handlowych.

AB jest również cenionym
pracodawcą (otrzymała m.in. nagrodę Odpowiedzialnego Pracodawcy – Lider HR
2013) oraz firmą wdrażającą najwyższe standardy CSR, np. politykę jakości czy
politykę środowiskową.

 

W sieci siła

Technologia IT, a z nią i
cała branża nie zatrzymują się ani na chwilę. Aby kontynuować rozwój,
dystrybutorzy muszą myśleć o tym, co będzie w przyszłości: jakich kanałów
dystrybucji będą oczekiwać klienci, jakie produkty będą się cieszyć
popularnością, jakie usługi dodatkowe będą potrzebne. Dlatego szereg rozwiązań
oferowanych już dziś przez AB dopiero staje się standardem lub będzie nim w
niedalekiej przyszłości .

Tak jest na przykład z
jedną z najszybciej rosnących części rynku handlu, czyli e-commerce. Według
raportu firmy PMR rynek ten w 2012 roku był wart 21 mld zł,
a – według tych samych szacunków – w 2013 roku wzrósł
o 15 proc., czyli do 24 mld zł. Aby uzmysłowić sobie, jak
szybkie jest tempo wzrostu e-commerce w Polsce, należy przypomnieć sobie,
ile wart był ten rynek w niedalekiej przeszłości. 10 lat temu startował
z poziomu zaledwie 330 mln zł, pięć lat temu osiągnął próg
5 mld zł, by w końcu zwielokrotnić tę wartość dzisiaj.




Andrzej Przybyło

 

założyciel i prezes AB

AB to firma, która ma znaczący udział w tworzeniu
polskiego sektora dystrybucji IT. To niezwykłe doświadczenie móc przyglądać się
rozwojowi samej spółki, jak i rynku, na którym działa. Chociaż nieustannie
patrzymy w przyszłość i dbamy o ciągły progres firmy, to cały
czas mamy na uwadze obecne relacje z naszymi kontrahentami. Partnerzy
i klienci AB są dla nas najważniejsi.

 

Aby spełnić oczekiwania
rynku e-commerce, firma AB zaoferowała partnerom m.in.: nowoczesny serwis AB
Online, który obsługuje ok. 90 proc. ilości zamówień, integrację z platformą
aukcyjną Allegro, rozwiązania dla resellerów działających na rynku B2B oraz
B2C. Spółka jest również w stanie przygotować dedykowane sklepy internetowe z
szeroką ofertą produktową, wraz z obsługą klienta końcowego.

 

Kolejne 25 lat – wyprzedzić przyszłość

Mówi się, że kto stoi
w miejscu, ten się cofa. Tę zasadę wyznaje również AB, która chce
towarzyszyć klientom i partnerom w ich rozwoju. Właśnie dlatego,
z myślą już niekoniecznie o teraźniejszości, ale o przyszłości,
AB dokonała rewitalizacji polskiej znamienitej marki – Optimus.

Nowy Optimus jest nie
tylko producentem sprzętu dla firm i instytucji, ale także integratorem
rozwiązań IT oraz franczyzodawcą. Ta ostatnia część oferty Optimusa stanowi
innowacyjny model biznesowy na polskim rynku. Zakłada on przede wszystkim
stworzenie sieci franczyzowej małych i średnich integratorów. Pozwoli to
na zwiększenie udziału w rynku przetargów i projektów
informatycznych, które do tej pory były dla nich niedostępne. Do sieci mogą
dołączyć firmy integratorskie, obsługujące projekty i aktywnie
uczestniczące w przetargach publicznych, współpracujące z klientem
instytucjonalnym w sektorze administracji publicznej, edukacji, służby
zdrowia, finansowym oraz z przedsiębiorstwami prywatnymi. Nowy pomysł na
markę Optimus został doceniony przez rynek oraz jury konkursu EMEA Distributor
Initiative of the Year: AB otrzymała za niego nagrodę EMA Initiative of the
Year (2013).

Minione kilka lat
i zapewne kilkanaście kolejnych pokażą, jak dużą wagę konsumenci przywiązują
nie tylko do samych właściwości sprzętu czy rozwiązań, ale do ich marki oraz
designu. W odpowiedzi na nowe trendy z myślą o klientach
końcowych AB wprowadziła marki własne: TB Print (materiały do drukarek), TB
Energy (nowoczesne oświetlenie LED), TB Clean (produkty czyszczące przeznaczone
do sprzętu elektronicznego) oraz TB Touch, czyli tablety o różnym stopniu
zaawansowania technologicznego, które łączy nowoczesne wzornictwo oraz ciekawa
kolorystyka.

Firma
nieustannie rozszerza spektrum swoich możliwości. Jest m.in. wiodącym
dystrybutorem elektroniki użytkowej, sprzętu RTV i AGD oraz zabawek. Nic
nie stoi bowiem na przeszkodzie, aby sprawdzony model biznesowy, który odniósł
sukces w ciągu ponad 20 lat, przenieść na nowe rynki.

 

Artykuł powstał we
współpracy z AB.