W swoim II kw. finansowym 2023, zakończonym 30 kwietnia br., HPE miało blisko 7 mld dol. przychodów, o 4 proc. więcej niż przed rokiem. Zysk netto poprawił się natomiast o 70 proc., do 418 mln dol.

CEO Antonio Neri wyjaśnia, skąd taka rentowność.
„Głównym motorem jest nasza strategia ukierunkowania portfolio na biznesy o wysokim wzroście i wysokiej marży. Ten zwrot jest prowadzony przez segment Intelligent Edge, w którym jest biznes sieciowy HPE Aruba. Wzrósł on o 56 procent rok do roku” – mówi szef firmy.

Warto dodać, że Intelligent edge odnotował 11 z kolei kwartał wzrostu, osiągając przychody 1,1 mld dol. (czyli ok. jednej piątej obrotów HPE).

Więcej oprogramowania i usług. Wyższe marże

CEO podkreśla również kontynuację wzrostu HPE GreenLake, czyli oferty w modelu usługowym. Liczba zawieranych przez partnerów umów zwiększyła się w ostatnim kwartale o 53 proc. r/r, a roczny wskaźnik przychodów (ARR) dla usługi od brzegu do chmury osiągnął 1,1 mld dol.

Ponadto dla HPE GreenLake powtarzalne roczne przychody w II kw. wzrosły o 38 proc. r/r, ponieważ firma kontynuowała swoją strategię wprowadzania oprogramowania i usług o wyższej marży – twierdzi CEO.

Przejście na oprogramowanie i usługi o wyższych marżach utorowało HPE drogę do rekordowej marży brutto w wysokości 36 proc. w II kw., tj. o 360 punktów bazowych więcej r/r.

HPE korzysta na trendzie AI

HPE również osiągnęło dobre wyniki w zakresie sztucznej inteligencji w II kw., odnotowując kolejne 800 mln dol. w zamówieniach. Biznes AI w HPE wzrósł o 22 proc. rok do roku. Firma ma szerokie portfolio AI, od wnioskowania po szkolenie. Antonio Neri uważa, że „sztuczna inteligencja jest ogromną szansą dla firmy”.

„Wzrost na brzegu i w AI jest super silny” – twierdzi CEO.

Cały segment HPC&AI zwiększył obroty o 18 proc. r/r, do 840 mln dol., nie miał jednak zysku (-0,2 proc. na marży operacyjnej, choć to sporo lepiej niż rok wcześniej, gdy było -5,6 proc.).

Partnerzy zmagają się z wydłużonym cyklem sprzedaży w firmach

Przychody segmentu serwerowego (Compute) spadły jednak o 8 proc., do 2,8 mld dol., na marży operacyjnej 15,2 proc. Jak wyjaśnia CEO, spadek dotyczył również partnerów, gdzie także odnotowano jednocyfrowy dołek. Szef firmy wyjaśnia to wydłużonymi cyklami sprzedaży w firmach.

Na pamięciach masowych dołek w II kw. był 3-procentowy r/r (1 mld dol. obrotu).

Co dalej

W aktualnym III kw. finansowym HPE spodziewa się kolejnego wzrostu sprzedaży, o 4 – 6 proc. r/r (czyli co najmniej takiego jak w II kw.), do 6,7 – 7,2 mld dol.