Na czele organizacji stanęli: Cezary Kaźmierczak, założyciel agencji MMT Management, a także członek zarządu i ekspert ds. mediów i komunikacji Centrum im. Adama Smitha (został prezesem ZPP) oraz Robert Gwiazdowski, Prezydent Centrum im. Adama Smitha (przewodniczący rady nadzorczej Związku Przedsiębiorców i Pracodawców).

Zamierzamy rozciągnąć parasol ochronny nad małymi i średnimi firmami – powiedział Robert Gwiazdowski – W przypadku niezasadnego naruszenia ich interesów będziemy prowadzić szerokie działania i kampanie w ich obronie, zarówno w mediach, jak i instytucjach polskich i europejskich. Gwarantujemy również pomoc prawną i zaufanych prawników w przypadku reprezentacji przed sądami”.

Nowa organizacja zapowiedziała, że będzie wywierać presję na rządzących w celu usunięcia barier krępujących przedsiębiorczość. Zdaniem ZPP polskie firmy działają w znacznie gorszym otoczeniu prawnym i instytucjonalnym niż europejscy konkurencji. Pod względem łatwości prowadzenia biznesu Polska zajmuje 72. pozycję na 183 kraje świata (wg raportu Doing Business). Wyprzedziły nas już m.in. Białoruś, Gruzja i Macedonia, a polskim przedsiębiorcom od lat utrudniają życie wysokie podatki, niestabilne prawo i biurokracja. Założyciele ZPP podkreślają, że organizacja została powołana m.in. po to, by zainicjować konieczne zmiany.

Domagamy się równego traktowania i nie przeszkadzania nam w prowadzeniu działalności – powiedział Cezary Kaźmierczak – Potrzebujemy usunięcia barier administracyjnych, prawnych i innych, które absolutnie niczemu nie służą, poza interesami wąskiej klasy urzędniczej, która nie ponosi żadnych ciężarów utrzymania państwa’.

Wśród głównych postulatów, których spełnienia domaga się ZPP wymieniono: uproszczenie prawa gospodarczego (powrót do „Ustawy Wilczka’), szybsze rozstrzyganie sporów sądowych, uproszczenie systemu podatkowego, obniżenie kosztów pracy, ograniczenie obowiązków biurokratycznych, kontrolę sądową decyzji urzędników skarbowych, stabilność prawa i reguł gry oraz likwidację barier inwestycyjnych.

Organizacja zadeklarowała, że będzie występować do różnych instytucji w imieniu przedsiębiorców – członka lub członków związku, ma także zapewnić firmom fachową informację m.in. prawną, podatkową, w zakresie prawa pracy i finansów. W przyszłości ZPP chce ułatwić biznesmenom wspólne korzystanie ze zniżek i rabatów, m.in. w bankach, firmach ubezpieczeniowych, leasingowych i telekomunikacyjnych.

Strona Związku Przedsiębiorców i Pracodawców znajduje się pod adresem www.zpp.net.pl.