W wyniku rosnącej inflacji i wojny między Rosją a Ukrainą popyt na produkty konsumenckie w tradycyjnym szczycie sezonu w drugiej połowie 2022 r. pozostanie „w trendzie konserwatywnym” – zdaniem TrendForce. Z tego wynika, że na spektakularne wzrosty raczej nie ma co liczyć.

Jak zauważają analitycy, z powodu wojny, rosnącej inflacji i pandemii w Chinach popyt na elektronikę generalnie osłabł w br. Na początku roku załamała się sprzedaż chromebooków (na zachodnich rynkach potrzebowano mniej urządzeń w sektorze edukacji).

Co do notebooków z Windows i Mac, to widoczne jest duże zapotrzebowanie na sprzęt biznesowy w związku z powrotem do biur, jednak w segmencie konsumenckim sprzedaż spada.

Dołek na notebookach i smartfonach w całym 2022 r.

W związku z tym przewiduje się, że generalnie popyt na notebooki w 2022 r. będzie niższy w porównaniu z 2021 r. Dołek ma sięgnąć 8,5 proc. r/r (225 mln szt.), licząc łącznie z chromebookami.

Jeśli chodzi o smartfony, to produkcja chińskich marek została stłumiona z powodu pandemii i blokad, co skutkuje spadkiem globalnej produkcji smartfonów w 2022 r. W całym roku ma on wynieść 2,5 proc. r/r (1,366 mld szt.).

Ceny SSD uspokoją się

W związku z mniejszym popytem na sprzęt, ceny klienckich dysków SSD, jak też eMMC i UFS w III kw. 2022 r. pozostaną bez zmian w porównaniu II kw. 2022 r. – zdaniem analityków. Dotychczas oczekiwano, że wzrosną.

Inaczej będzie w przypadku nośników SSD dla przedsiębiorstw. Popyt w centrach danych pozostaje silny, nie zaobserwowano jak dotąd jego znaczącej korekty.

Jednak cały rynek pamięci NAND Flash z powodu spowolnienia zakupów urządzeń stopniowo przechodzi w nadpodaż. Dlatego ceny SSD klasy enterprise w III kw. 2022 r. wzrosną nieznacznie, w zakresie 0 – 5 proc. wobec II kw. 2022 r., uważa TrendForce.

Analitycy przewidują, że cena wafli NAND flash zacznie spadać już w maju, a podaż będzie stopniowo przewyższać popyt w drugiej połowie 2022 r. Spadek cen wafli w III kw. 2022 r. może wynieść 5 – 10 proc.