Jeff Bezos ogłosił, że nie będzie już CEO Amazona. Nie rozstanie się jednak z firmą. Od 1 lipca obejmie rolę przewodniczącego rady dyrektorów.

Szefem całej korporacji zostanie Andy Jassy, dyrektor generalny Amazon Web Services. Nie wiadomo, kto go zastąpi na dotychczasowym stanowisku.

Energia skierowana na nowości

„Amazon jest obecnie najbardziej pomysłowy w historii. To sprawia, że ​​jest to optymalny czas na zmianę” – oznajmił Jeff Bezos.

Zapowiedział, że w nowej roli zamierza „skupić swoją energię na nowych produktach i inicjatywach”. Jednak chce także bardziej zaangażować się w przedsięwzięcia poza Amazonem, jak swoją fundację i spółkę kosmiczną Blue Origin.

Jassy ma szansę „odcisnąć piętno na Amazonie”

Jeff Bezos ogłosił, że Andy Jassy „będzie znakomitym liderem” i ma jego pełne zaufanie.

Andy Jassy jest Amazonie od 1997 r. W 2006 r. stworzył AWS i rozwinął ten biznes od start-upu do dominatora na globalnym rynku chmury publicznej. W IV kw. 2020 r. Amazon Web Services miał 32 proc. udziału w rynku usług infrastruktury chmurowej – według Canalys.

Awans szefa AWS podkreśla znaczenie działki chmurowej dla przyszłości Amazona, i tym bardziej ma to sens, że AWS pod rządami Jassy’ego odniósł wielki sukces i generuje już większość zysku korporacji. Jednocześnie w tym roku odchodzi CEO biznesu detalicznego, Jeff Wilke. Możliwe, że jedną z decyzji, przed jaką stanie Jassy, jest to czy AWS zostanie wydzielony w osobny biznes.

Na razie jednak firma nie ujawnia, w jakim kierunku poprowadzi Amazona nowy CEO. Dyrektor finansowy Brian Olsavsky zapewnił, że korporacja ma „bardzo efektywny” plan sukcesji, a Andy Jassy ma teraz szansę „odcisnąć piętno na Amazonie”.

Jeff Bezos nadal zaangażowany w ważne sprawy

CFO zauważył natomiast, że Bezos nadal będzie miał wpływ na działania firmy.

Według niego pozostanie on zaangażowany w ważniejsze decyzje, np. dotyczące przejęć i strategii.

Rekordowe przychody Amazona, 52 proc. zysku z chmury

W IV kw. 2020 r. Amazon osiągnął 125,6 mld dol. przychodów, po raz pierwszy przekraczając poziom 100 mld dol. w jednym kwartale. W tym ok. 10 proc. obrotów generuje biznes chmurowy – 12,7 mld dol. w IV kw., po wzroście o 28 proc. r/r. Chmura przynosi jednak 52 proc. zysku operacyjnego Amazona – w IV kw. 2020 r. AWS wypracował 3,56 mld dol. zysku (+37 proc. r/r).

Konkurenci bliżej AWS

Nie da się jednak nie zauważyć, że dominacja AWS na rynku infrastruktury chmurowej ostatnio się zmniejsza. Mimo że najwięksi konkurenci nadal są daleko za liderem, rosną w szybszym tempie. W IV kw. 2020 r. Microsoft zwiększył przychody Azure o 50 proc., a Google Cloud o 58 proc.

Ostatnio AWS ogłosił zmiany w strategii, w tym większą otwartość na kanał sprzedaży. Jeff Bezos twierdzi, że bardzo spodobały mu się zmiany wprowadzone w AWS, który według niego stał się bardziej przyjazny dla kanału i otwarty na współpracę z partnerami.

Innowacje Amazona, także z polskimi korzeniami

Jeff Bezos podkreśla, że Amazon osiągnął swoją pozycję dzięki inwencji. Wyliczył pionierskie osiągnięcia firmy, do których zaliczył marketplace, infrastrukturę w chmurze, 1-Click (zamawianie, płacenie, wybór adresu wysyłki w zakupach online jednym kliknięciem), spersonalizowane rekomendacje, szybką dostawę Prime, Kindle (czytnik e-booków) i Alexę.

Alexa to asystent głosowy, który powstał z wykorzystaniem polskiego syntezatora mowy Ivona; stąd nad Alexą pracuje gdański ośrodek R&D Amazona (ale też obecnie inne centra Amazona na świecie).

„Kilka lat po zaskakującym wynalazku, coś nowego staje się normalne. Ludzie ziewają. To ziewanie jest największym komplementem, jaki może otrzymać wynalazca” – kontynuuje swój wywód założyciel Amazona.

Kariera firmy i samego Bezosa zaczęła się od założonej przez niego w 1993 r. księgarni internetowej. Obecnie wartość rynkowa Amazona wynosi 1,6 bln dol.