Ograniczenia dostaw mocno wyhamowały sprzedaż wszystkich głównych marek tabletów. Mimo dużego popytu dostawy spadły o -25 proc. r/r w IV kw. 2021 r. – według Strategy Analytics.

Są sygnały, że w I kw. 2022 r. problemy z dostępnością będą mniejsze, ale wcale nie jest pewne, czy przełoży się to zakupy klientów końcowych.

Zdaniem analityków dopiero okaże się, czy popyt poczeka na poprawę podaży, czy też zniecierpliwieni klienci przenieśli swoje zainteresowanie na inne produkty.

Był popyt, nie było sprzętu

„Irytujące jest to, że popyt od koniec 2021 r. znacznie przewyższył podaż, która powstrzymała osiągnięcie wyższych przychodów przez wszystkich” – komentuje Eric Smith, dyrektor Connected Computing w Strategy Analytics.

Według niego są oznaki, że niedobory dostaw zmniejszają się już w 2022 roku, ale sytuacja raczej nie unormuje się do końca lata.

W całym 2021 r. dostawy tabletów spadły o -3 proc., do 183,1 mln szt.

Dwie przyczyny spadku
„Popyt utrzymywał się na stałym wysokim poziomie przez cały rok, ale pod koniec roku ograniczenia podaży dotknęły wszystkich dostawców. Wynika to z dwóch czynników. Po pierwsze, vendorzy priorytetowo traktowali produkcję notebooków, aby sprostać wymaganiom pracy w domu i hybrydowej. Po drugie, trudno było żonglować pozyskiwaniem komponentów wspólnych dla tabletów i smartfonów” – twierdzi analityk Chirag Upadhyay.

Apple numerem 1, Microsoft wszedł do Top 5

Microsoft po raz pierwszy dołączył do grona największych światowych dostawców tabletów. Ostatnio zarobił na zapotrzebowaniu na mobilne urządzenia przydatne do pracy, dzięki odświeżeniu portfolio urządzeń Surface – twierdzi Strategy Analytics.

Koncern z Redmond sprzedał łącznie 1,9 mln tabletów i przy ostro spadającym rynku był tylko minimalnie na minusie r/r: -1 proc. w IV kw. 2021 r. Jego udział w rynku wzrósł o 1 pkt proc. do 4 proc.

Apple pozostał zdecydowanym liderem, choć jego dostawy (sprzedane) spadły o -22 proc. r/r, do 14,6 mln szt. w IV kw. 2021 r.

Samsung nadal jest czołowym dostawcą urządzeń z Androidem, zaliczając dołek -28 proc. r/r w IV kw. 2021 r. (7,3 mln szt.).