Światowe dostawy tabletów odnotowały spadek o 19,1 proc. rok do roku w I kw. 2023 r., do 30,7 mln szt. – ustaliło IDC. Zarówno wolumeny komercyjne, jak i konsumenckie były niskie. Mimo dołka wysyłki są teraz porównywalne z poziomem sprzed pandemii (30,1 mln szt. w I kw. 2019 r.).

Wszyscy czołowi dostawcy tabletów odnotowali spadki w tym kwartale. Ponieważ pracownicy wracają do biur, a konsumenci nadal ostrożnie podchodzą do wydatków, popyt siadł.

Oczekuje się, że sprzedaż w pierwszej połowie 2023 r. będzie niska. Producenci skupią się na czyszczeniu zapasów przed wprowadzeniem na rynek nowych modeli.

IDC spodziewa się jednak, że wraz z oznakami ożywienia gospodarczego, w tym zmniejszającą się inflacją, w drugiej połowie 2023 r. może nastąpić poprawa na rynku tabletów.

Duże ekrany zyskały na popularności

Jak zauważono, pandemia przyczyniła się przebudowy oferty i wypromowała większy sprzęt.

Wielu dostawców wykorzystało okazję do opracowania i wdrożenia modeli, które trafnie wspierały przypadki użycia podczas blokad i po nich. Na przykład udział tabletów z dużymi ekranami, idealnych do nauki zdalnej i pracy hybrydowej, znacznie wzrósł w porównaniu z poziomami sprzed pandemii” – zauważa Anuroopa Nataraj, starszy analityk ds. badań w IDC.

Apple i Samsung dominują, Huawei wskoczył na podium

Dwie największe marki, Apple i Samsung po raz kolejny przewodzili stawce producentów, mając łącznie ponad połowę (58 proc.) rynku tabletów.

Co ciekawe, Huawei awansował na trzecią pozycję, kontynuując tworzenie konkurencyjnego portfolio tabletów z dużymi ekranami (10-11 cali).

Lenovo straciło miejsce na podium, pod sporym spadku wolumenu ze względu na słabnący popyt.

Amazon zaliczył potężny dołek, 62 proc. rok do roku, co można przypisać sezonowości, dużym zapasom i niskiemu popytowi.

Globalne dostawy tabletów w I kw. 2023 r. (dane wstępne)


Marka
Dostawy w I kw. 2023 r. (mln szt.)Udział w rynku w I kw. 2023 r.Dostawy w I kw. 2022 r. (mln szt.)Udział w rynku w I kw. 2022 r.Wzrost rok do roku
Apple10,835,2%12,131,8%-10.2%
Samsung7,123,1%8,321,8%-14,3%
Huawei2,06,6%2.25,9%-9,7%
Lenovo1,96,2%3,07,9%-37,1%
Amazon1,44.6%3,79,8%-62,0%
Inni7,524,4%8,722,9%-13,8%
W sumie30,7100,0%38,0100,0%-19,1%
Źródło: IDC

Zdaniem analityków pomimo spadku sprzedaży w I kw. br. są powody do optymizmu.

Pomóc popytowi powinno ponowne wejście Google’a na rynek – może poprawić wrażenia z korzystania z tabletu z Androidem, jednocześnie czyniąc tablet integralną częścią inteligentnego domu.