Zmiana w Top 3 producentów tabletów
Powrót na rynek globalnego gracza powinien pomóc sprzedaży - wynika z przewidywań.

Dostawy tabletów wracają do poziomu sprzed pandemii.
Światowe dostawy tabletów odnotowały spadek o 19,1 proc. rok do roku w I kw. 2023 r., do 30,7 mln szt. – ustaliło IDC. Zarówno wolumeny komercyjne, jak i konsumenckie były niskie. Mimo dołka wysyłki są teraz porównywalne z poziomem sprzed pandemii (30,1 mln szt. w I kw. 2019 r.).
Wszyscy czołowi dostawcy tabletów odnotowali spadki w tym kwartale. Ponieważ pracownicy wracają do biur, a konsumenci nadal ostrożnie podchodzą do wydatków, popyt siadł.
Oczekuje się, że sprzedaż w pierwszej połowie 2023 r. będzie niska. Producenci skupią się na czyszczeniu zapasów przed wprowadzeniem na rynek nowych modeli.
IDC spodziewa się jednak, że wraz z oznakami ożywienia gospodarczego, w tym zmniejszającą się inflacją, w drugiej połowie 2023 r. może nastąpić poprawa na rynku tabletów.
Duże ekrany zyskały na popularności
Jak zauważono, pandemia przyczyniła się przebudowy oferty i wypromowała większy sprzęt.
„Wielu dostawców wykorzystało okazję do opracowania i wdrożenia modeli, które trafnie wspierały przypadki użycia podczas blokad i po nich. Na przykład udział tabletów z dużymi ekranami, idealnych do nauki zdalnej i pracy hybrydowej, znacznie wzrósł w porównaniu z poziomami sprzed pandemii” – zauważa Anuroopa Nataraj, starszy analityk ds. badań w IDC.
Apple i Samsung dominują, Huawei wskoczył na podium
Dwie największe marki, Apple i Samsung po raz kolejny przewodzili stawce producentów, mając łącznie ponad połowę (58 proc.) rynku tabletów.
Co ciekawe, Huawei awansował na trzecią pozycję, kontynuując tworzenie konkurencyjnego portfolio tabletów z dużymi ekranami (10-11 cali).
Lenovo straciło miejsce na podium, pod sporym spadku wolumenu ze względu na słabnący popyt.
Amazon zaliczył potężny dołek, 62 proc. rok do roku, co można przypisać sezonowości, dużym zapasom i niskiemu popytowi.
Globalne dostawy tabletów w I kw. 2023 r. (dane wstępne)
Marka | Dostawy w I kw. 2023 r. (mln szt.) | Udział w rynku w I kw. 2023 r. | Dostawy w I kw. 2022 r. (mln szt.) | Udział w rynku w I kw. 2022 r. | Wzrost rok do roku |
Apple | 10,8 | 35,2% | 12,1 | 31,8% | -10.2% |
Samsung | 7,1 | 23,1% | 8,3 | 21,8% | -14,3% |
Huawei | 2,0 | 6,6% | 2.2 | 5,9% | -9,7% |
Lenovo | 1,9 | 6,2% | 3,0 | 7,9% | -37,1% |
Amazon | 1,4 | 4.6% | 3,7 | 9,8% | -62,0% |
Inni | 7,5 | 24,4% | 8,7 | 22,9% | -13,8% |
W sumie | 30,7 | 100,0% | 38,0 | 100,0% | -19,1% |
Zdaniem analityków pomimo spadku sprzedaży w I kw. br. są powody do optymizmu.
Pomóc popytowi powinno ponowne wejście Google’a na rynek – może poprawić wrażenia z korzystania z tabletu z Androidem, jednocześnie czyniąc tablet integralną częścią inteligentnego domu.
Podobne aktualności
Lenovo: spadek sprzedaży o 24 proc. Wzrost powróci w II poł. roku
"Sprzedaż została zakłócona przez czyszczenie zapasów” - komentuje firma wyniki biznesu PC. Jednak wyraźnie wzrosło zapotrzebowanie na infrastrukturę i usługi.
Pamięć masowa nabrała rozpędu w Europie
Są trzy istotne powody wzrostu inwestycji w storage w 2022 r. Trend będzie kontynuowany - przewidują analitycy.
Drukarki: powrót spadków w I kwartale
"Producenci skupią się na szybszych urządzeniach z wartością dodaną” - przewiduje analityk.