Większość pracowników z sektora IT otrzymało podwyżkę w 2019 r. – 59 proc. respondentów z tej branży zadeklarowało, że zaoferowano im wyższą pensję w br. Daje to trzecie miejsce na liście sprawdzanych sektorów – według raportu Devire „Rynek zmiany pracy”.

Najlepiej powodzi się pod tym względem pracownikom centrów usług wspólnych (SSC/BPO), z których 78 proc. twierdzi, że ich wynagrodzenie wzrosło. W sektorze tym największą grupę – około jedną trzecią – stanowią specjaliści IT, co wynika z rosnącego zapotrzebowania na outsourcing.

Jak wynika z najnowszego raportu ABSL – w ciągu ostatnich trzech lat dziennie powstawało średnio 85 nowych miejsc pracy w sektorze SSC/BPO. Całkowite zatrudnienie wynosi 307 tys. pracowników, czyli o 10 proc. więcej wobec ub.r. Tak duża dynamika zatrudnienia powoduje, że firmy muszą konkurować o fachowców.

Jak wynika z raportu aż 61 proc. pracowników w motoryzacji i lotnictwie dostało wyższą pensję, a w produkcji przemysłowej – 51 proc.

Wysoka dynamika wzrostu wynagrodzeń kadry inżynieryjnej w firmach produkcyjnych, związanych z sektorem motoryzacyjnym i lotniczym jest według raportu efektem m.in. inwestycji w działy rozwoju oraz centra techniczne – dlatego wzrost wynagrodzeń we wspomnianych branżach często jest związany z zatrudnianiem inżynierów, zwłaszcza związanych z IT, rozwojem oprogramowania, bezpieczeństwem i funkcjonalnością systemów.

W sumie w ciągu ostatniego roku podwyżkę otrzymała niemal połowa pracowników różnych branż (49 proc.). Jednocześnie 61 proc. osób, które nie dostało podwyżki, chce zmienić pracę i aktywnie jej szuka.

Jednak IT okazało się… najbardziej szczęśliwą branżą. Zadowolenie z pracy wyraziło 76 proc. pytanych z tego sektora.

 

Oczekują dobrych pieniędzy i możliwości rozwoju

Kandydaci z różnych sektorów i branż oczekują przede wszystkim stabilności finansowej i swobody działania. Na przyjęcie nowej oferty pracy ma wpływ przede wszystkim wyższe niż dotychczasowe wynagrodzenie oraz możliwość osobistego rozwoju. Kolejne istotne czynniki to stabilne zatrudnienie (umowa o pracę) i lokalizacja.

Kasa liczy się najbardziej dla millenialsów (76 proc. wskazań), a dla pokolenia X – możliwość rozwoju zawodowego (66 proc.).

Jak zauważa raport,  działania związane z pozyskaniem specjalisty muszą trafiać w oczekiwania  potencjalnych kandydatów. "Tylko dogłębna analiza potrzeb, personalizacja działań, dbałość o każdy etap uczestniczenia pracownika w życiu firmy oraz ciągły dialog, mogą stać się panaceum na bolączki pracodawców." – zauważono. Nie jest kluczem do zatrudnienia fachowców oferowanie kandydatom tego co inni, bo to droga do podbijania stawek.

Badanie przeprowadzono we wrześniu br. wśród 1517 respondentów z różnych branż, w tym 46 proc. stanowili menedżerowie, a 29 proc. specjaliści.