Wdrożenia sieci prywatnych w przedsiębiorstwach wygenerują przychody przekraczające 64 mld dol. do 2030 r. – prognozuje ABI Research.

Połowę tych środków wyłożą firmy przemysłowe i energetyczne, które według prognozy będą w czołówce klientów tego rodzaju projektów.

Przypuszcza się, że znaczenie sieci prywatnych w przedsiębiorstwach będzie rosło wraz z rozwojem korporacyjnej sieci 5G.

Dwa czynniki wzrostu

Wzrost popytu na sieć prywatną zdaniem analityków powodują dwa główne czynniki. Pierwszy to coraz większe zapotrzebowanie na automatyzację i cyfryzację przedsiębiorstw, co przyspieszył Covid-19. Istotna jest też strona podażowa. Pojawiły się możliwości 5G w łączności klasy korporacyjnej, co pozwala producentom czipsetów i modułów na rozbudowę ekosystemu urządzeń dla kompatybilnego sprzętu. Spadają ceny modułów, co sprawia, że wdrażanie prywatnej sieci 5G jest bardziej opłacalne dla firm.

Kto najbardziej potrzebuje prywatnych sieci

Leo Gergs, analityk ds. 5G w ABI Research, komentuje, że dane te pokazują, jak ważne są sieci prywatne, szczególnie dla automatyzacji krytycznych przypadków użycia, wymagających najwyższej niezawodności, dostępności oraz integralności sieci, aby zapobiec wydostawaniu się danych z przedsiębiorstwa.

„Przedsiębiorstwa, które wymagają możliwości dzielenia sieci w celu odseparowania przypadków użycia o znaczeniu krytycznym od innych, w ramach tej samej sieci fizycznej, przejdą do sieci prywatnych” – uważa analityk.

Korzystają różni gracze

Według ABI Research zwiększa się oferta sieci prywatnych, a dostawcy takich rozwiązań zagrażają udziałowi tradycyjnych CSP, zarabiając na zarządzanych usługach innych niż łączność. Także największe chmurowe koncerny uruchamiają oferty sieci prywatne wspólnie z firmami telekomunikacyjnymi.

Ponadto producenci oprogramowania korzystają na trendzie wirtualizacji sieci, co pozwala im oferować zwirtualizowaną sieć szkieletową poprzez integratorów albo bezpośrednio przedsiębiorstwom.

Wszyscy potrzebują trwałej strategii
„Zapierający dech w piersiach rozwój pokazuje niesamowite tempo, w jakim rośnie ten rynek. W tym kontekście ważne jest, aby wszyscy gracze w dziedzinie łączności korporacyjnej opracowali trwałą strategię biznesową, co pozwoli czerpać zyski z tego rozwijającego się rynku ”- podsumowuje Leo Gergs.