Przychody z usług infrastruktury chmurowej zwiększyły się o 37 proc. w IV kw. 2019 r., sięgając globalnie ponad 30 mld dol. Na rynku dominują czterej gracze, na czele z AWS, który nadal zdecydowanie wyprzedza konkurentów – opanował blisko jedną trzecią całego segmentu w ujęciu wartościowym (32,4 proc., czyli 9,8 mld dol.). Udział lidera jednak nieznacznie zmniejszył się w ujęciu rok do roku. Goni go Microsoft Azure, który w ocenie Canalys zwiększył obroty o ponad 62 proc. wobec ub.r., do wartości 5,3 mld dol., co daje firmie 17,6 proc. udziału w światowym rynku.

W skali ok. 70 proc. urośli także nieco mniejsi gracze – Google Cloud (6 proc. rynku w IV kw. ub.r.) oraz Alibaba Cloud (5,4 proc.).

W całym 2019 r. rynek infrastruktury chmurowej był już wart 107 mld dol. na całym świecie.

Partnerzy pomagają gonić AWS

W ocenie analityków Microsoft wypracował znaczny postęp korzystając m.in. z szerokiego kanału sprzedaży. Zachęcano partnerów, by wraz z końcem wsparcia Windows Server 2008 przenosili klientów do chmury Azure.

Z kolei Google Cloud pozyskuje nowych użytkowników w przedsiębiorstwach i rozwija kanał partnerski. W ciągu minionego roku znacznie zwiększył wewnętrzny zespół sprzedażowy i z jego pomocą zacieśnił współpracę z partnerami.

Alibaba jest liderem segmentu w Chinach i powiększa bazę klientów w Azji i Europie, gdzie korzysta z dystrybucji.

"Rola partnerów w kanale sprzedaży będzie rosła wraz ze wzrostem zastosowań chmury" – przekonuje analityk Canalys. Wymienia takie obszary aktywności "chmurowych" partnerów jak: strategia dotycząca aplikacji, integracja chmury w procesy biznesowe, optymalizacja doświadczeń klienta, zarządzanie i zgodność, zabezpieczenie danych.

 

Najwięksi dostawcy infrastruktury chmurowej (dane światowe)

Dostawca Udział w rynku w IV kw. 2019 r. (mld dol.) Udział w rynku w IV kw. 2018 r. (mld dol.) Wzrost rok do roku
AWS 9,8 7,3 33,20%
Microsoft Azure 5,3 3,3 62,30%
Google Cloud 1,8 1,1 67,60%
Alibaba Cloud 1,6 1 71,10%
Inni 11,6 9,3 24,40%
W sumie 30,2 22 37,20%

Źródło: Canalys