Załamanie na europejskim rynku smartfonów
Spadek wyniósł 24 proc. w II kw. br. Ale chińscy gracze rosną jak na drożdżach.
Dołek w Europie był wyraźnie głębszy niż średnia na świecie (-16 proc. wg IDC).
Dostawy na europejski rynek smartfonów stopniały o 24 proc. rok do roku w II kw. 2020 r. W porównaniu z I kw. 2020 r. minus był 22-procentowy.
Rynek wschodniej Europy, łącznie z Rosją, który w I kw. br. w niewielkim stopniu odczuł skutki pandemii, zakończył II kw. br. w takim samym głębokim dołku, jak cały kontynent (-24 proc. r/r).
Najgorszy był kwiecień br., gdy spadek wyniósł ok. 45 proc. rok do roku i 30 proc. wobec marca br. Wraz z luzowaniem lockdownu rynek zaczął się odmrażać. W maju br. dostawy były już 33 proc. wyższe niż w kwietniu br. W czerwcu br. wynik poprawił się o kolejne 34 proc. wobec maja br. Po wybuchu pandemii ciężar sprzedaży przejęły kanały e-commmerce.
Samsung obronił pierwsze miejsce
Samsung utrzymał pozycję lidera europejskiego rynku smartfonów dzięki zróżnicowanemu portfolio i nowym liniom produktowym. Apple miał dobry wynik modelu SE i serii 11, ale nie uniknął spadku o 14 proc.
W Huawei uderzyły amerykańskie sankcje, co skutkowało 46-procentowym dołkiem w Europie.
Wschodzący chińscy gracze wypełnili lukę po Huawei
Znakomicie poradziły sobie mimo Covid-19 wschodzące chińskie marki: Xiaomi i Oppo, które poprawiły wynik o 55 proc. oraz o 41 proc.
Atrakcyjna specyfikacja i przystępne ceny urządzeń sprawiły, że te dwie marki przekonały do siebie część potencjalnych klientów Huawei – twierdzi analityk. Mniejszy chiński gracz, OnePlus na wschodzie Europy poprawił się aż o 128 proc. rok do roku, dzięki dobrym wynikom dwóch serii swoich urządzeń.
W sumie chińskie marki w II kw. br. miały 35 proc. udziału w europejskim rynku smartfonów.
Udziały największy producentów smartfonów w II kw. 2020 r.
Producent | II kw. 2019 r. | II kw. 2020 r. |
Samsung | 36% | 35% |
Apple | 15% | 17% |
Huawei | 22% | 16% |
Xiaomi | 6% | 13% |
Oppo | 1% | 3% |
Inni | 20% | 16% |
W sumie | 100% | 100% |
Źródło: Counterpoint Research
Podobne aktualności
Sprzedaż gogli AR/VR wzrośnie dziesięciokrotnie
Już w 2022 r. można spodziewać się znaczącego przyspieszenia.
Rynek używanych smartfonów w stagnacji
Sprzedaż spadła po raz pierwszy od 4 lat - według danych sprzed pandemii.