Zakupy firmowe przenoszą się do sieci
MŚP już jedną trzecią zakupów robią online. Ten udział będzie rósł - wynika z badania.
Rynek e-zakupów B2B jest warty rocznie ok. 340 mld zł.
Mikro, małe i średnie firmy robią przeciętnie 33 proc. zakupów przez Internet – według badania EFL.
Część z nich nadal zwykle wybiera się na tradycyjne zakupy – 11 proc. firm kupuje online tylko do 10 proc. potrzebnych rzeczy. Jednak już co piąty przedsiębiorca robi ponad 40 proc. zakupów w sieci.
Z danych wynika, że w kolejnych latach firmy nadal będą zwiększać swoje zamówienia internetowe. Prawie połowa badanych firm (46 proc.) szacuje, że udział produktów nabywanych online wzrośnie o 31-50 proc. w ciągu 5 lat.
Więksi klienci szybciej przenoszą się do świata online
Większe zaangażowanie w zamówienia online większe firmy. Ponad połowa badanych (57 proc.) ze średnich przedsiębiorstw twierdzi, że za 5 lat udział zakupów online wzrośnie o 31-50 proc. Mikro przedsiębiorców o takiej opinii jest zdecydowanie mniej (37 proc.).
Widać też różnice pokoleniowe. Znacznie częściej za pan brat z e-zakupami są młodsi przedsiębiorcy. Już 4 na 10 osób z generacji Z (urodzonych ok. 1995/2000 do ok. 2010 r.) robi od 41 do 70 proc. zakupów w sieci, podczas gdy 4 na 10 reprezentantów pokolenia BB (ur. ok. 1945 – 1965 r.) – od 21 proc. do 30 proc.
Największej dynamiki wzrostu spodziewają się milenialsi (ur. w latach 80 i 90 XX w.) oraz co ciekawe, ludzie z generacji BB – odpowiednio 60 proc. i 51 proc.
Sprzedawcy mają o co powalczyć, bo według Allegro wartość handlu online B2B w ub.r. wyniosła w Polsce ponad 340 mld zł i jest wielokrotnie większa od zakupów B2C.
Co zaangażowania MŚP w sprzedaż online, to z raportu EFL wynika, że 2 na 3 MŚP (67 proc.) sprzedają swoje produkty w kanałach tradycyjnych, a co trzecia firma (33 proc.) wdrożyła kanały zdalnej sprzedaży. Natomiast 22 proc. prowadzi własny sklep internetowy, a 20 proc. korzysta z platform takich jak Allegro czy Amazon.
Przewiduje się, że udział firm prowadzących sprzedaż internetową będzie rósł, co oznacza także zapotrzebowanie przedsiębiorców na odpowiednie narzędzia cyfrowe.
———————————————–
Dane pochodzą z badania EFL „Cyfrowa (r)ewolucja na rynku leasingu. Pod lupą”.
Podobne aktualności
Platformy będą raportować skarbówce o e-sprzedawcach po 1 lipca 2024 r.
Rząd przyjął projekt ustawy. KAS chce wyłowić sprzedawców unikających opodatkowania.
Co piąta firma w Polsce nie ma systemu do automatyzacji zakupów
Dla 73 proc. firm najważniejsza przy wyborze systemu zakupowego B2B jest łatwość integracji i wdrożenia.