Mikro, małe i średnie firmy robią przeciętnie 33 proc. zakupów przez Internet – według badania EFL.

Część z nich nadal zwykle wybiera się na tradycyjne zakupy – 11 proc. firm kupuje online tylko do 10 proc. potrzebnych rzeczy. Jednak już co piąty przedsiębiorca robi ponad 40 proc. zakupów w sieci.

Z danych wynika, że w kolejnych latach firmy nadal będą zwiększać swoje zamówienia internetowe. Prawie połowa badanych firm (46 proc.) szacuje, że udział produktów nabywanych online wzrośnie o 31-50 proc. w ciągu 5 lat.

Więksi klienci szybciej przenoszą się do świata online

Większe zaangażowanie w zamówienia online większe firmy. Ponad połowa badanych (57 proc.) ze średnich przedsiębiorstw twierdzi, że za 5 lat udział zakupów online wzrośnie o 31-50 proc. Mikro przedsiębiorców o takiej opinii jest zdecydowanie mniej (37 proc.).

Widać też różnice pokoleniowe. Znacznie częściej za pan brat z e-zakupami są młodsi przedsiębiorcy. Już 4 na 10 osób z generacji Z (urodzonych ok. 1995/2000 do ok. 2010 r.) robi od 41 do 70 proc. zakupów w sieci, podczas gdy 4 na 10 reprezentantów pokolenia BB (ur. ok. 1945 – 1965 r.) – od 21 proc. do 30 proc.

Największej dynamiki wzrostu spodziewają się milenialsi (ur. w latach 80 i 90 XX w.) oraz co ciekawe, ludzie z generacji BB – odpowiednio 60 proc. i 51 proc.  

Sprzedawcy mają o co powalczyć, bo według Allegro wartość handlu online B2B w ub.r. wyniosła w Polsce ponad 340 mld zł i jest wielokrotnie większa od zakupów B2C.

Co zaangażowania MŚP w sprzedaż online, to z raportu EFL wynika, że 2 na 3 MŚP (67 proc.) sprzedają swoje produkty w kanałach tradycyjnych, a co trzecia firma (33 proc.) wdrożyła kanały zdalnej sprzedaży. Natomiast 22 proc. prowadzi własny sklep internetowy, a 20 proc. korzysta z platform takich jak Allegro czy Amazon. 

Przewiduje się, że udział firm prowadzących sprzedaż internetową będzie rósł, co oznacza także zapotrzebowanie przedsiębiorców na odpowiednie narzędzia cyfrowe.

———————————————–

Dane pochodzą z badania EFL „Cyfrowa (r)ewolucja na rynku leasingu. Pod lupą”.