Xerox przekonuje akcjonariuszy HP do przyjęcia oferty zakupu spółki przez Xerox kosztem ok. 33,5 mld dol. Zwrócił się bezpośrednio do nich, ponieważ zarząd HP odrzucił propozycję. Twierdzi, że niedoszacowuje ona spółki, a z połączeniem wiąże się szereg ryzyk, związanych m.in. z zadłużeniem i spadającą sprzedażą Xerox. Wątpi również w przedstawiane korzyści.

1,5 mld dol. więcej dzięki zjednoczeniu

CEO Xerox, John Visentin, w obszernym dokumencie skierowanym do akcjonariuszy HP wskazuje cały szereg zalet z połączenia, które można przeliczyć na dużą gotówkę. Wylicza, że dzięki konsolidacji sprzedaż wzrośnie o 1- 1,5 mld dol. w ciągu 3 lat. Taki efekt ma być efektem integracji produktów HP i oferty "Office-as-a-Service" Xerox, cross-sellingu i uporządkowania biznesu. W sumie połączone firmy generują blisko 70 mld dol. obrotów.

Według Johna Visentina oferta obu koncernów dobrze się uzupełnia. HP jest według niego liderem na rynku w czterech segmentach (druk domowy, biurowy A4, produkcyjny i opakowań), obecnie wchodzi głębiej w druk przemysłowy, ale najważniejsze luki pozostają w segmentach, w których Xerox jest – jak utrzymuje CEO – numerem 1 na rynku (druk biurowy A3, usługi zarządzane, produkcja początkowa, produkcja mono i kolorowe B3).

Visentin uważa, że fuzja lidera rynku przemysłowego (jego zdaniem to Xerox) oraz segmentu domowego i MŚP (HP) pozwoli korzystać wzajemnie z technologii klientom obu firm, dzięki ich wielkiej bazie generować wzrosty przychodów, eliminując powielające się koszty.

"Połączone przedsiębiorstwo może zapewnić aktualnym klientom HP oraz klientom MŚP Xerox kompletną i bardziej atrakcyjną ofertę" – zapewnia John Visentin.

 

Na konsolidacji rynku wygrywają ci, którzy są pierwsi

Po zjednoczeniu nowa korporacja ma wypracować w pierwszym roku dzięki synergiom ponad 4 mld dol. przepływów pieniężnych. Taki zastrzyk gotówki powinien pozwolić na szybkie zmniejszenie zadłużenia, większy zwrot kapitału dla akcjonariuszy i większe inwestycje w innowacje, dzięki czemu obie marki stałyby się liderami branży.

Zarząd Xerox ocenia, że dzięki fuzji wartość papierów HP sięgnie 31 dol. na akcję (aktualna oferta przejęcia bazuje na wycenie 22 dol. za akcję).

"Wartość transakcji wykracza poza ekonomię. Konsolidując branże, ci którzy pierwsi wykonają taki ruch, nie tylko wygrywają, ale także mają szansę na trwałe przekształcenie otoczenia konkurencyjnego" – napisał Visentin w liście skierowanym do akcjonariuszy HP.

Wskazał też na to, jak osiągnie oszczędności z synergii. Zapowiedział, że Xerox zacznie od zmniejszenia liczby dostawców z ponad 10 tys. do mniej niż 3 tys. Dzięki temu koszty IT spadną z 2 proc. przychodów do 1,5 proc. Zamierza także zmodernizować łańcuch dostaw w celu lepszego zarządzania SKU, zmniejszyć powierzchnię biurową, wyeliminować powielanie operacji i systemów dostaw.