X-kom przedstawił bilans za 2019 r. Zwiększył sprzedaż o 13,5 proc. wobec 2018 r., tj. o 218 mln zł, do 1,843 mld zł. Znakomitą większość przychodów detalista czerpie ze sprzedaży towarów. Usługi wygenerowały nieco ponad 4 proc. obrotu w ub.r. Również eksport ma niewielkie znaczenie (kilka proc.).

Zysk netto spółki wzrósł o 72 proc. (tj. o 7,8 mln zł) w porównaniu do 2018 r. Warto jednak przypomnieć, że w 2018 roku był wyjątkowo niski wskutek jednorazowej transakcji. Zysk za 2019 r. przewyższył natomiast wynik netto z 2017 r. (15,44 mln zł).

 

Marża bliżej 1 proc.

X-kom zwiększył zysk ze sprzedaży o ok. 5,5 mln zł, do 16,33 mln zł. Dzięki temu wypracował marżę na poziomie 0,9 proc. wobec 0,7 proc. w 2018 r.

Koszty działalności operacyjnej wzrosły o ponad 212 mln zł (+13,2 proc.), sięgając 1,818 mld zł. Zwiększyły się zwłaszcza koszty po stronie wartości sprzedanych towarów i materiałów (+12,8 proc.). W ub.r. x-kom wydał o 9 mln zł więcej na wynagrodzenia (59 mln zł).

 

Wzrosło zatrudnienie w spółce. W 2019 r. x-kom zatrudniał przeciętnie 991 pracowników, podczas gdy w 2018 r. – 920.

 

Przepływy pieniężne netto z działalności operacyjnej były ponad 3-krotnie większe w porównaniu do 2018 r., sięgając 102 mln zł.

Wartość zapasów była nieznacznie wyższa (236 mln zł) niż na koniec 2018 r. (233 mln zł).

Wartość zobowiązań i rezerw na ten cel zwiększyła się o 534,52 mln zł wobec 394,76 mln zł na koniec 2018 r.

Wzrosła suma należności krótkoterminowych – do ponad 186 mln zł z ponad 137 mln zł. Wartość zobowiązań finansowych sięgnęła ponad 49 mln zł.

 

Wyniki x-kom w 2019 r. w porównaniu z 2018 r.

Przychody ze sprzedaży: 1,834 mld zł vs. 1,616 mld zł
Koszty działalności operacyjnej: 1,818 mld zł vs. 1,605 mld zł
Zysk ze sprzedaży: 16,33 mln zł vs. 10,9 mln zł
Marża zysku ze sprzedaży: 0,9 proc. vs. 0,7 proc.
Zysk operacyjny: 23,75 mln zł vs. 15,5 mln zł
Zysk netto: 18,66 mln zł vs. 10,86 mln zł

 

Na koniec 2019 r. na rachunku VAT (split payment) x-kom miał 632 mln zł, podczas gdy pod koniec 2018 r. – 47,5 mln zł. Przypomnijmy, że obowiązkowa podzielona płatność obowiązuje od 1 listopada 2019 r.

 

Pandemia zwiększyła sprzedaż

W ocenie zarządu nie wystąpiły negatywne skutki w związku z pandemią. Przeciwnie. Po zamknięciu sklepów stacjonarnych w czasie lockdownu odnotowano wzrost przychodów ze sprzedaży w pierwszych miesiącach 2020 r.

W I kw. 2020 r. sprzedaż x-komu zwiększyła się o 29 proc. w stosunku do analogicznego okresu 2019 r. Pandemia nie spowodowała przerwania łańcucha dostaw. Należności spływają terminowo, spółka na bieżąco reguluje zobowiązania – zapewniono w raporcie.