W III kw. 2022 r. (II kw. finansowy) przychody Lenovo spadły po raz pierwszy od I kw. 2020 r. – o 4 proc. r/r, do 17,1 mld dol. (w stałej walucie był 3 proc. wzrost). Zysk netto był natomiast wyższy o 6 proc. r/r, sięgając 541 mln dol.

Mimo spadku sprzedaży, rentowność poprawiła się 10 kwartał z rzędu. Celem grupy jest podwojenie rentowności w perspektywie średnioterminowej.

PC to będzie mniej niż połowa Lenovo

Lenovo nadal rozwija biznesy poza PC, które stanowią już 37 proc. przychodów firmy.

Yuanqing Yang, prezes i dyrektor generalny Lenovo, spodziewa się, że w przyszłości biznes spoza PC będzie miał ponad połowę udziału w przychodach firmy – według Reutera.

Jednocześnie zapewnił, że covidowe ograniczenia w Chinach nie zakłóciły produkcji komputerów. Dostępność czipów do PC jest według CEO obecnie normalna, natomiast występują niedobory w segmencie infrastruktury.

Wybrane dane finansowe Lenovo w III kw. 2022 r.

Większa sprzedaż modeli premium i gamingu

Największa w Lenovo Intelligent Devices Group (IDG), do której zalicza się biznes komputerów, tabletów, smartfonów, miała przychody niższe o 7 proc. r/r (13,7 mld dol.). Zysk operacyjny spadł o 8 proc., do 1 mld dol., co pozwoliło utrzymać marżę operacyjną na zbliżonym poziomie do ub.r. (7,4 proc.).

Taka rentowność to m.in. efekt większego udziału w sprzedaży modeli premium, jak też aż 34 proc. wzrostu sprzedaży komputerów dla graczy.

W segmencie komercyjnym Lenovo osiąga ok. 65 proc. przychodów z biznesu PC.

Dział smartfonów osiągnął dziesiąty z rzędu kwartał rentowności.

Czterokrotny wzrost na edge

Biznes infrastrukturalny (ISG) osiągnął rekordowy przychód w wysokości 2,6 mld dol., czyli wzrost o 33 proc. r/r.  Czwarty kwartał z rzędu zakończył się zyskiem: 36 mln dol., co oznacza 1,4 proc. marży operacyjnej.

Przychody z edge computingu wzrosły prawie czterokrotnie, a z pamięci masowych ponad dwukrotnie.

Usługi zarządzane mocno zyskują na znaczeniu

Grupa Rozwiązań i Usług (SSG) odnotowała ponownie największy wzrost obrotów (+26 proc., do 1,72 mld dol.) i najwyższą marżę operacyjną wśród głównych biznesów Lenovo (21,4 proc.).

Przychody pociągnął głównie skok popytu na usługi zarządzane (+70 proc.). Wsparcie urosło o 18 proc., a usługi projektowe i rozwiązań o 21 proc.

Po raz pierwszy przychody z rozwiązań i usług niezwiązanych ze sprzętem stanowią ponad połowę działalności SSG. Grupa tworzy m.in. rozwiązania branżowe.

Do 2025 r. Lenovo spodziewa się szybszego wzrostu DaaS (Device as a Service), usług zarządzanych dla centrum danych, a także rozwiązań chmurowych i środowiska brzegowego. Jednocześnie oczekuje, że rynek rozwiązań i usług wertykalnych pozostanie silny m.in. w edukacji, handlu detalicznym, smart city i produkcji.