Rynek rzeczywistości rozszerzonej (AR, VR, MR) powiększy się z 40,1 mld dol. w 2023 r. do 111,5 mld dol. do 2028 r. Tym samym średni roczny wzrost wyniesie 22,7 proc. – według MarketsandMarkets. Dane obejmują sprzęt i oprogramowanie w zastosowaniach komercyjnych i konsumenckich.

Główne czynniki napędzające wzrost rynku obejmują dostępność niedrogich urządzeń VR (Virtual Reality), coraz wyższe zapotrzebowanie na rozszerzoną rzeczywistość w branży rozrywkowej i grach oraz rosnącą popularność rozszerzonej rzeczywistości w sektorze opieki zdrowotnej.

Oczekuje się, że zakupy sprzętu będą zwiększać się najszybciej do 2028 r. Powinny temu sprzyjać nadchodzące premiery zestawów XR (Extended Reality), które zamierzają wprowadzić na rynek najwięksi gracze (jak Apple i Meta). Ponadto kilka startupów pracuje nad opracowaniem niedrogich urządzeń zarówno do użytku domowego, jak i komercyjnego.

Z kolei największe wydatki na rynku rozszerzonej rzeczywistości pójdą na aplikacje, głównie konsumenckie, tj. do gier i rozrywki. Zapotrzebowanie na aplikacje VR rośnie w branży rozrywkowej w celu zwiększenia doznań użytkowników np. podczas transmisji sportowych czy korzystania z portali społecznościowych – twierdzi MarketsandMarkets.