Regulacje zawarte w nowej dyrektywie Parlamentu Europejskiego i Rady z października 2011 r. wejdą w życie w ciągu 2 lat. Dają konsumentom większą ochronę, dla przedsiębiorców oznaczają nierzadko nowe wydatki.

Najważniejsza zmiana dotyczy wydłużenia czasu na odstąpienie od umowy zawartej na odległość lub poza lokalem przedsiębiorstwa (czyli np. przy sprzedaży przez Internet) – będzie on wynosił 14 dni (obecnie w Polsce – 10 dni). – W przypadku odstąpienia od umowy przez konsumenta przedsiębiorca będzie zobligowany do zwrotu zapłaconej przez niego sumy w terminie 14 dni. Co ważne zwrot kosztów, będzie obejmował również koszty wysyłki – informuje Krzysztof Furtan, aplikant adwokacki w Kancelarii Prawnej Deloitte Legal.

W całej UE zostanie wprowadzony jednolity formularza odstąpienia od umowy. Przedsiębiorca będzie musiał zamieścić w witrynie e-sklepu informację o tym, kto ponosi koszty zwrotu towaru. Ponadto zgodnie z nowymi regulacjami sklep nie może nakładać na klienta dodatkowych opłat za korzystanie z kart kredytowych i infolinii. Inna istotna zmiana – przedsiębiorcy nie będą mogli domyślnie odznaczać pól wyboru przy zamówieniach w e-sklepie. Tylko konsumenci zyskają takie prawo zamawiając towar albo usługę.

Korzystne dla handlowców powinno być ujednolicenie przepisów dotyczących e-handlu w całej Europie, co sprzyja wyrównaniu szans i obniżeniu kosztów transakcji zagranicznych. Zdaniem ekspertów Deloitte, w ramach dostosowywania się do nowych regulacji przedsiębiorcy powinni zastanowić się nad uruchomieniem strony w obcym języku, zwiększając szansę na zaistnienie na międzynarodowym rynku. ’Dzięki jednolitym regułom zaufanie konsumentów z innych krajów UE do zakupów w polskich sklepach, oferujących konkurencyjne ceny w porównaniu z rynkami zachodniej Europy, powinno wzrosnąć, co przełoży się na większe obroty polskich firm’ – twierdzi Deloitte. Sprzedawcy powinni także zainwestować w sprawną obsługę kurierską.

W ramach ujednolicania zasad dyrektywa ma wyeliminować część powodów, które skłaniały konsumentów do rezygnacji z zakupów w sieci. Zaliczono do nich przede wszystkim trudności z odnalezieniem kosztów przesyłki oraz ukryte postanowienia dodatkowe, które nierzadko podnoszą koszty zakupu.

– Dla przedsiębiorców zmiany oznaczają wzrost kosztów, związany m.in. ze zwrotem towarów oraz ewentualnymi sankcjami za niedostosowanie się do przepisów. Z drugiej strony dyrektywa zlikwiduje bariery dla handlu transgranicznego, tym samym zwiększy prawdopodobieństwo znalezienia korzystniejszej oferty  – podsumowuje Anna Ostrowska-Tomańska z Deloitte Legal.

Państwa członkowskie Unii Europejskiej mają 2 lata na wdrożenie nowej dyrektywy. Oznacza to, że w Polsce zmiany muszą zostać uchwalone i ogłoszone do 13 grudnia 2013 r. i zgodnie z przewidzianym okresem przejściowym wejdą w życie najpóźniej do 13 czerwca 2014 r.