Zdaniem firmy badawczej w 2015 r. światowa sprzedaż chromebooków sięgnie 7,3 mln. Z tego klienci z sektora edukacyjnego powinni zamówić ponad 2/3 urządzeń. W 2014 r. ten udział wyniósł 72 proc.  

W przedsiębiorstwach popyt na chromebooki pozostaje niewielki, interesuje się nimi głównie mały i średni biznes. Google liczy na tych klientów, oferuje aplikacje i usługi do pracy biurowej. Zdaniem analityka chromebooki mogą dobrze sprzedawać się przede wszystkim w firmach, które nie mają dużych środków na inwestycje w infrastrukturę IT, szukają urządzeń tanich, a do tego prostych w użyciu i łatwych do zarządzania.

Google potencjał wzrostu dostrzega także wśród konsumentów, choć w tym przypadku potrzebna jest promocja i edukacja rynku, ponieważ poza USA większość użytkowników nie wie, co to chromebooki. Według Gartnera konsumenci kupują je jako kolejny, dodatkowy komputer. W ub.r. 84 proc. chromebooków sprzedano w USA, a w regionie EMEA – 11 proc. Na polskim rynku pierwsze urządzenia tego typu pojawiły się w końcu 2014 r.

Wśród producentów liderem światowego rynku jest Acer, który w 2014 r. sprzedał ponad 2 mln urządzeń (wobec 5,7 mln na całym rynku), Drugą pozycję utrzymał Samsung, mimo wycofania się z Europy (1,7 mln), a na trzecie miejsce weszło HP (1 mln szt.). 

Warto zauważyć, że mimo dobrej prognozy chromebooki nadal pozostaną niszą na światowym rynku PC. W 2015 r. Gartner przewiduje sprzedaż na poziomie 321 mln urządzeń, czyli chromebooki będą miały 2,3 proc. udziału w tej liczbie.

 

Sprzedaż chromebooków
według regionów, lata 2014-2016 (tys. szt.)

Region

2014

2015*

2016*

Ameryka Północna

4 820

6 020

6 177

Ameryka Łacińska

142

178

224

EMEA

620

866

1 276

APAC

146

225

276

Razem

5 728

7 288

7 953

 *Prognoza

Źródło: Gartner