Rynek Cloud ITSM (IT Software Management) będzie rósł przeciętnie o 17,2 proc. co roku w latach 2024 – 2032. Osiągnie wartość 40,8 miliarda dolarów – szacuje Market Research Future.

Wydatki na ITSM dla chmury napędza rosnąca złożoność środowisk IT, co generuje zapotrzebowanie na skuteczne rozwiązania do zarządzania usługami w celu utrzymania i zwiększenia wydajności systemów. Rozwiązania Cloud ITSM mają natomiast zapewnić elastyczność, skalowalność i efektywność kosztową, niezbędne do efektywnego zarządzania takimi złożonymi środowiskami informatycznymi.

Europejskie firmy będą wydawać coraz więcej

Przewiduje się, że wydatki na chmurowy ITSM w Europie będą stale zwiększać się do 2032 r. Wynika to z tego, że transformacja cyfrowa jest strategicznym priorytetem dla wielu firm, jak i skali wdrożeń technologii chmurowych. W 2023 r. 42,5 proc. przedsiębiorstw z UE zakupiło usługi przetwarzania w chmurze, głównie w zakresie poczty e-mail, przechowywania plików i oprogramowania biurowego. Stanowi to wzrost o 4,2 punktu procentowego w porównaniu z 2021 r. Tym niemiej region Azji i Pacyfiku będzie rósł najszybciej w kolejnych latach.

Rozwiązania dominują w wydatkach

Raport dzieli rynek Cloud ITSM pod względem oferty na rozwiązania i usługi. W 2023 r. rozwiązania miały większy udział w przychodach. Dominują ze względu na coraz większe zapotrzebowanie na narzędzia programowe do zarządzania, monitorowania i analizy usług IT. Według raportu rozwiązania oparte na chmurze są szczególnie atrakcyjne do tego celu, ponieważ można je łatwo skalować, a model subskrypcji jest bardziej przystępny cenowo dla użytkowników.

W oparciu o tryb wdrażania, rynek został podzielony na chmurę publiczną, prywatną i hybrydową. Ten ostatni segment miał największy udział w 2023 r., z uwagi elastyczność, skalowalność i optymalizację kosztów.

Duże firmy będą inwestować

Co do wielkości organizacji, to duże przedsiębiorstwa miały największy udział w rynku w 2023 r. Dominują ze względu na ich złożoną infrastrukturę IT, co wymaga kompleksowych rozwiązań ITSM. Ponadto rosnące zapotrzebowanie na wydajność operacyjną w dużych firmach — gdzie nieefektywność może szybko przerodzić się w poważne problemy wpływające na produktywność i rentowność — napędza inwestycje w Cloud ITSM.

Jeśli chodzi o branże, to sektor finansowy wydał najwięcej na chmurowy ITSM w 2023 r. Wdrożenia te pomagają przetwarzać i analizować duże ilości danych generowanych przez czujniki i urządzenia IoT w czasie rzeczywistym. Pozwala to poprawiać kontrolę jakości i wydajność operacyjną.

Market Research Future uznaje za najważniejszych graczy na globalnym rynku Cloud ITSM takie firmy jak ServiceNow, BMC Software, Broadcom, ManageEngine, Ivanti, Zendesk, Freshworks, SolarWinds, Atlassian i OpenText.