Po zakłóceniach spowodowanych przez pandemię, w firmach ponownie wzrosło zainteresowanie robotyczną automatyzacją procesów (RPA) – twierdzi GlobalData. Popyt zwiększa się, bo przedsiębiorstwa dążą do zmniejszenia zależności od pracy ludzkiej.

W rezultacie globalny rynek oprogramowania i usług RPA będzie warty 20,1 mld dol. w 2030 r., w porównaniu z 4,8 mld dol. w 2021 r. – według prognozy.

Raport firmy wskazuje, że przedsiębiorstwa z każdej branży przyspieszyły swoje wysiłki w zakresie automatyzacji podczas pandemii, a RPA jest stosunkowo szybkie do wdrożenia. Co istotne, nie jest traktowane przez liderów jako technologia przyszłości, lecz aktualnie przyciąga ich uwagę. „Czas na inwestycje w RPA był wczoraj” – stwierdza GlobalData.

Automatyzacja w szerszym zestawie

„Covid-19 podkreślił konieczność koordynowania automatyzacji w całej firmie. Przyspieszyło to rozwój RPA, ponieważ firmy odchodzą od samodzielnych funkcji automatyzacji i zamiast tego oferują RPA jako część szerszego zestawu narzędzi automatyzacji i sztucznej inteligencji, umożliwiającego kompleksową automatyzację bardziej złożonych procesów biznesowych” – komentuje Nicklas Nilsson, konsultant ds. badań tematycznych w GlobalData.

Transformacja RPA

Według analityków RPA przeszła transformację, ewoluując w najważniejszy element inteligentnej automatyzacji, w której AI i inne technologie, takie jak narzędzia low-code, eksploracja procesów, inteligentne przetwarzanie dokumentów i zarządzanie procesami biznesowymi (BPM) są połączone w celu ułatwienia automatyzacji w całym przedsiębiorstwie.

Giganci dostrzegli możliwości

Ponadto chmurowi giganci, jak Microsoft, ServiceNow i Salesforce, zauważyli, że budżety na oprogramowanie przesuwają się w kierunku automatyzacji, stąd przejmują firmy specjalizujące się w RPA.

Z kolei pionierzy RPA (jak UiPath, Automation Anywhere, Blue Prism) skupili się na dodawaniu nowych możliwości z zakresu procesów biznesowych.

Według GlobalData w latach 2014-2021 doszło do 159 transakcji fuzji i przejęć związanych z RPA, przy czym 2021 był rokiem rekordowym.

Nicklas Nilsson uważa, że RPA będzie nadal przyciągać uwagę w nadchodzących latach ze względu na swoją rolę w przyspieszaniu transformacji cyfrowej firm i modernizacji tradycyjnych procesów biznesowych.

——-

Dane zawiera raport GlobalData „Thematic Research: Robotic Process Automation”.