Z prezesem zarządu APN Promise rozmawialiśmy w Houston, podczas Microsoft Worldwide Partner Conference 2013, na którą przyjechało około 15 tys. partnerów koncernu z całego świata, w tym prawie 100 z Polski. 

CRN WPC 2013 wydaje się nieco wyciszone, zwłaszcza w porównaniu z ubiegłoroczną konferencją partnerską w Toronto, która wprost kipiała od nowości produktowych. Czy czujesz się rozczarowany?  
 
Piotr Paszczyk Brak spektakularnych premier wcale nie obniża rangi tego wydarzenia. W segmencie enterprise, w który jesteśmy szczególnie mocno zaangażowani, przez cały rok pojawiają się nowe narzędzia i funkcjonalności. Nie czujemy żadnych braków w tym zakresie. Wracając do WPC: spotykamy się tutaj codziennie z przedstawicielami Microsoftu i ustalamy strategię działania na kolejny rok. To nasz główny cel pobytu w Houston, który realizujemy bez przeszkód.
   

CRN Jak podsumowałbyś pierwszy dzień WPC?

Piotr Paszczyk Szczególnie dobrze oceniam wystąpienie Steve’a Ballmera. Jasno nakreślił główne kierunki rozwoju na przyszłość i precyzyjnie nazwał kluczowe technologie, w których będziemy rozwijać się wspólnie z Microsoftem.  
    

CRN Wyraźnie widać, że koncern przechodzi transformację. Czy dobrze się z tym czujesz, jako wieloletni partner Microsoftu? 

Piotr Paszczyk
Przede wszystkim wyraźnie widać, że Microsoft z firmy produktowej wszedł w fazę firmy biznesowej, a więc dostawcy kompleksowych rozwiązań. W tym celu tworzy coraz bardziej spójną, ciekawą ofertę. Dla takiej firmy, jak APN Promise to znakomita wiadomość, bo my również nie sprzedajemy produktów, tylko złożone narzędzia, które odpowiadają na konkretne potrzeby naszych klientów.  

CRN Spore zainteresowanie uczestników wzbudziły nowe funkcje Bussines Intelligence „zaszyte” w Office 365. Czy zainteresują polskich klientów?

Piotr Paszczyk Właściwe zarządzanie danymi jest niezwykle potrzebne i będzie coraz częściej stosowane również przez naszych, polskich klientów. Podam dość dosadny przykład. Wyobraźmy sobie mężczyznę, który ubiega się o kredyt. Bank dysponuje danymi, z których wynika, że człowiek ten regularnie płaci swoją kartą kredytową za hotel w mieście, w którym mieszka. Na tej podstawie bank może odmówić mu kredytu. 
  

CRN Nie rozumiem…

Piotr Paszczyk Po prostu wygląda na to, że mężczyzna ma kochankę, a więc istnieje znaczące ryzyko, że za jakiś czas się rozwiedzie. A rozwód to nie jest dobra informacja dla portfela…
 

CRN Teraz rozumiem. To interesujący przykład na potęgę Big Data i narzędzi Business Intelligence. A jak odbierasz prezentacje dotyczące urządzeń?  

Piotr Paszczyk
Wyraźnie widać, że bardzo szybko rośnie konsumencka część oferty Microsoftu. Sądzę, że na tym polu – w dłuższej perspektywie – ten producent wygra rywalizację z Apple. Stanie się tak dzięki temu, że Microsoft ma bardzo kompleksową ofertę dla użytkowników domowych i biznesowych. Apple jest zaś mocny tylko w kilku segmentach rynku i nie wydaje się, aby na czele tej firmy stał jakiś wyjątkowy wizjoner. Poza tym oferta Apple nie jest już wcale specjalnie lepsza od konkurencyjnej, a na pewno droższa.
   

CRN Jakie produkty stanowią trzon waszej oferty? 

Piotr Paszczyk Dwa najważniejsze to Office 365 oraz platforma Azure. W przypadku Azure jesteśmy na początku drogi, która doprowadzi polskie
firmy do optymalizacji własnej infrastruktury i utrzymywania danych w
chmurze. To oznacza ogromne oszczędności.   

 

CRN Podczas WPC 2013 podano wyniki badania IDC, z którego wynika, że integratorzy skoncentrowani na produktach i usługach cloud mają znacząco lepsze wyniki niż pozostali partnerzy Microsoftu. Jak oceniasz te dane z polskiej perspektywy?

 
Piotr Paszczyk W Polsce te liczby nie są tak imponujące. Tutaj chmura dopiero wchodzi w okres szybkiego rozwoju. Uważam, że ten proces rzeczywiście będzie wiązał się z wyższymi marżami. Zawsze czas zmian to szansa na lepsze zarobki. Potem rynek się stabilizuje i marże spadają, ale po jakimś czasie znowu przychodzą zmiany. Trzeba umieć je wykorzystać.
 

CRN Jaki jest udział produktów Microsoftu w ofercie APN Promise?

Piotr Paszczyk Jest bardzo duży i wynosi około 80 proc. 

CRN Można więc powiedzieć, że jesteście uzależnieni od Microsoftu?

Piotr Paszczyk Wolę być uzależniony od Microsoftu niż od Apple’a.

Rozmawiał: Tomasz Gołębiowski.